روش های اورژانسی جلوگیری از بارداری

a.mahammadi
در مورد روش اورژانسی جلوگیری از بارداری همانطور که از اسمش مشخص است برای موارد ضروری استفاده می شود، یک خانم یک الی دوبار در سال می تواند از این روش استفاده کند نه بیشتر

سلام، من دکتر کاترین سپهری هستم

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در رابطه با روش های اورژانسی جلوگیری از بارداری است. اول اشاره ای به انواع روش جلوگیری از بارداری می کنیم بعد روش های اورژانسی را توضیح می دهم.

از روش های جلوگیری، قرص های 21 یا 28 عددی است که در ایران 21 عددی خیلی شایع است که مهمترین روش جلوگیری از بارداری است، بیشتر از 99 درصد از بارداری جلوگیری می کند، مورد بعد IUD است وسیله کوچک داخل رحمی که تا ده سال از بارداری پیشگیری می کند اخیرا انواع خیلی کوچکی هم در بازار آمده مخصوص خانم هایی که زایمان نداشته اند. مورد بعد آمپول های تزریقی پروژسترونی است که هر سه ماه در عضله باسن تزریق می شود ولی باید یادآوری کنیم که این آمپولها باعث نامنظمی قاعدگی می شوند. مورد بعد کپسولهای کاشتنی پروژسترون هست که حاوی 6 عدد کپسول پروژسترونی کوچک که زیرجلدی در بازوی دستی که کمتر ازش استفاده می شود یعنی بازوی مغلوب کاشته می شود که تا 5 سال کارایی دارد. روش دیگر کاندوم است، روش ارزان و راحتی است که از بیماریهای جنسی هم پیشگیری می کند. مورد بعد روشهای جراحی بصورت وازکتومی، و در خانم ها بستن لوله ها یعنی توبکتومی است باید دقت کنیم روش withdrawal یعنی روش عقب نشینی به هیچ وجه جزو روشهای جلوگیری از بارداری به حساب نمی آید چون ریسک بارداری خیلی بالایی دارد.

در مورد روش اورژانسی جلوگیری از بارداری همانطور که از اسمش مشخص است برای موارد ضروری استفاده می شود، یک خانم یک الی دوبار در سال می تواند از این روش استفاده کند نه بیشتر. 75 الی 85 درصد از بارداری پیشگیری می کند، بهتر است عرض 72 ساعت اول مصرف بشود چون بیشترین تاثیر را دارد ولی اگر کسی نتوانست در آن زمان مصرف کند توصیه می کنیم در یک هفته اول هم می تواند استفاده کند. این قرص در صورت عمل نکرد و رخ دادن بارداری اثری بر روی جنین ندارد. قرص های اورژانسی به نام های قرص لونژیل یا قرص لوونورژسترول، دوتایی و یک عددی در بازار موجود است یک و نیم میلی یا دو عدد 75 صدم میلی گرمی. مصرف قرص دوتایی به فاصله 12 ساعت در 72 ساعت اول انجام می شود خانم هایی که این قرص را مصرف می کنند تا 14 روز پس از مصرف قرص دچار خونریزی می شوند اگر خونریزی رخ نداد بعد از 4 هفته تست بارداری انجام شود. باید اطلاع داده شود کسانی که این هورمون را مصرف می کنند تا یک ماه قاعدگی های سر موعد خودشان را ندارد و نظمی که قبلا وجود داشته را ندارند. اگر این قرص در دسترس نبود دو تا قرص HD به فاصله 12 ساعت مصرف شود اگر HD هم در دسترس نبود 4عدد LD به فاصله 12 ساعت مصرف می شود. یعنی 4 عدد LD مصرف می کنیم 12 ساعت بعد 4 عدد دیگه مصرف می شود.

شایع ترین عارضه HD و LD تهوع و استفراغ و نفخ شکمی هست. بهتر است نیمساعت قبل از قرص ها، قرص ضد استفراغ متوکلوپرامید مصرف شود. اگر تا یکساعت پس از مصرف قرص فرد استفراغ کرد می تواند قرص تکرار شود.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ