شب ادراری در کودکان

a.mahammadi
بی اختیاری ادرار دو نوع است یا اولیه یا ثانویه. اولیه یعنی اصلا بچه یاد نگرفته ادرارش را کنترل کند که معمولا اولین علت می تواند ژنتیک باشد

سلام بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از سوالات متداول مخاطبین سایت الودکتر در مورد شب ادراری کودکان هست

بیشتر بچه ها در سن 2 تا 3 سالگی کنترل مثانه را یاد می گیرند، حالا اگر فرزند ما 5 سال یا بیشتر داشته باشد و حداقل هفته ای دو بار به مدت 3 ماه بی اختیاری ادرارش چه شب و چه روز ادامه پیدا کند باید به پزشک و روانشناس مراجعه کند و در واقع بیمار محسوب می شود.

بی اختیاری ادرار دو نوع است یا اولیه یا ثانویه. اولیه یعنی اصلا بچه یاد نگرفته ادرارش را کنترل کند که معمولا اولین علت می تواند ژنتیک باشد یعنی پدر مادر این مشکل را داشته اند یا تاخیر رشدی هست که تاخیر رشدی می تواند تاخیر در راه رفتن بچه باشد، تاخیر در سرپا ایستادنش، تاخیر در گفتار یا زبان یا ادراکش باشد، یا مشکل جسمی بچه، اینجور بچه ها معمولا مثانه کوچکتری دارند و کنترل اسفنکتر در آنها ضعیف است، اسفنکتر همان ماهیچه ای هست که می تواند با آن ادرارشان را کنترل کنند، کلا اینها نشانه های فیزیکی که باعث می شود مثانه پر شده را اینها متوجه نمی شوند.

بعد از این بی اختیاری ادرار ثانویه را داریم. در بی اختیاری ادرار ثانویه، بچه مثل بقیه بچه ها یاد می گیرد شاید هم تا یکسال می تواند خودش را کنترل کند اما بعد به بی اختیاری ادرار مبتلا می شود. اینها معمولا علل روانشناختی دارند که علل روانشناختی می تواند وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده باشد، بیکاری والدین، تجربه های منفی مثلا سرکوب شدن هیجان در این زمان توسط والدین، جدایی یا طلاق پدر و مادر، و یا بدنیا آمدن یک بچه دیگر می تواندتاثیر گذار باشد. این نکته مهم است که بی اختیاری ادرار در کودکان الزاما نشانه مشکل روانی نیست اتفاقا مشکلات هیجانی معلول شب ادراری هستند. بچه هایی که بی اختیاری ادراری دارند معمولا طرز تفکر و رفتارشان تغییر می کند. خیلی حالت تحقیر می شوند، منزوی هستند، ترس از لو رفتن دارند که بچه های دیگر بفهمند اینها بی اختیاری ادراری دارند، احساس بچه ماندن در اینها باقی می ماند و حتی در بزرگسالی هم ممکن است ادامه پیدا کند و باعث می شود در بزرگسالی هم بی اختیاری ادراری داشته باشند.

با تشکر موفق باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ