بیماری کرمک و درمان آن

a.mahammadi
کرمک که به آن اکسیور یا کرم سنجاقی هم گفته می شود به صورت انگل روده ای در تمام نقاط جهان دیده می شود

با سلام، من دکتر کاترین سپهری هستم پزشک سایت الودکتر

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در مورد بیماری های انگلی روده ای مثل کرمک در کودکان و نوجوانان هست.

کرمک که به آن اکسیور یا کرم سنجاقی هم گفته می شود به صورت انگل روده ای در تمام نقاط جهان دیده می شود این کرم شایع ترین کرم روده ای جهان است، محل زندگی کرم در روده بزرگ است. در تمام سنین این انگل دیده می شود ولی در مکانهای شلوغ مثل مهدکودک ها، خوابگاه ها بیشتر دیده می شود ولی بطور کلی می توان گفت شیوع کرمک در کودکان خیلی بیشتر است.

علائم به این صورت ایجاد می شود که کرم ماده شبها در اطراف پوست مقعد تخمگذاری می کند بنابراین خارش شبانه مقعد جزء شایع ترین علائم ابتلا می باشد. اطراف مقعد دچار حساسیت و اگزما می شود. البته در دختربچه ها با ورود کرم به ناحیه واژن منجر به التهاب ناحیه واژن هم می شود. در بچه ها علائم عصبی دیده می شود مثل بیقراری، بدغذایی، بداخلاقی، بدخوابی و مشکلات عصبی شایع است در بچه ها. تخم این انگل خیلی سبک است تقریبا در تمام نواحی اتاق پخش می شود. این کرم را در مدفوع هم به راحتی می شود مشاهده کرد.

درمان این بیماری خیلی ساده است در واقع بدون دارو هم درمان امکانپذیر است ولی با مصرف دارو درمان سریعتر انجام می شود. رعایت بهداشت فردی، گرفتن ناخن ها نقش اساسی در درمان در کودکان دارد. شستشوی تمام لباس ها مخصوصا لباس های زیر، گردگیری و غبارروبی از تمام نقاط خانه، تمیزکردن دستگیره درها، گوشی تلفن، آیفن با الکل و شوینده نقش مهمی در درمان دارد. شستشوی ملحفه ها، شستشوی اسباب بازی های کودکان، شستن دست ها قبل از غذاخوردن، قبل از اجابت مزاج، بعد از اجابت مزاج الزامی است.

همانطور که گفته شد تخم کرمک بسیار سبک است می تواند بصورت دو هفته در گرد و غبار اتاق زندگی کند و از طریق دست به فرد دیگری انتقال پیدا می کند. نکته مهم برای درمان این است که اگر یک نفر در خانه مبتلا به کرمک شد تمام افراد خانواده باید درمان شود. درمان با دارو به این صورت است که با مصرف قرص مبندازول که بدون نسخه هم داده می شود و این قرص جویدنی است و تقریبا با معده خالی مصرف می شود درمان خیلی زود و سریعتر انجام می شود و دو هفته بعد برای جلوگیری از عود کرمک دوباره دو هفته دیگر جویده می شود و درمان قطعی و امکانپذیر می شود.

سلامت باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ