نحوه پیشگیری از چروک های پوستی

a.mahammadi
قدم اول برای پیشگیری و اصلاح این خطوط یا چین های صورت تغییر عادات نادرست است

سلام من دکتر کاترین سپهری هستم، پزشک سایت الودکتر

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در مورد چین و چروک صورت و نحوه اصلاح آن است.

خطوط یا چین های صورت خطوطی هستند که در اثر افزایش سن، کاهش کلاژن های پوستی، تحلیل چربی های زیرپوستی یا بعضی عادات نادرست مثل اخم کردن، بالا انداختن ابروها، عدم استفاده از عینک آفتابی، مصرف سیگار ظهر می کند. پس قدم اول برای پیشگیری و اصلاح این خطوط تغییر عادات نادرست است. مراقبت صحیح از پوست صحیح و گردن قدم بعدی است. نحوه درست خوابیدن نقش مهمی دارد، خواب کافی و با کیفیت، نحوه صحیح خوابیدن به پشت یا پهلو، خودداری از خوابیدن به شکم یا صورت توصیه می شود. نقش تغذیه در بروز یا پیشگیری از چین و چروک ها ثابت شده، پرهیز از خوردن مواد شیرین مصنوعی، نوشابه ها، بستنی، شیرینی ها، سرخ کردنی ها و مصرف منظم سبزیجات تازه، میوه ها، مواد آنتی اکسیدان مثل چای سبز، شکلات تلخ، انواع توت ها توصیه شده، مصرف آب کافی برای حفظ رطوبت پوست ثابت شده. مواد داخل روغنهایی که برای سرخ کردن کاربرد دارد ثابت شده که الیاف کلاژن پوست را تخریب می کند همچنین به اثبات رسیده که اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب هم باعث تخریب الیافت کلاژن پوست می شود. پس توصیه این است که نیمساعت قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن و یا حتی در هوای ابری از ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

توصیه شده نور آفتاب بهتر است به استخوان های بلند مثل ران، بازو برخورد کند برای ساخت ویتامین دی، و اگر نور آفتاب به استخوانهای کوچک صورت برخورد کند باعث ساخت ویتامین د ث نمی شود و حتی اثرات مضر و مخرب دارد.

مورد بعدی برای درمان چروکهای صورت استفاده از کرم های رطوبت برای تامین آب مناسب صورت، کرمهای ضد چروک حاوی کلاژن که ثابت شده اینها جنبه تبلیغاتی دارند چون کلاژن از لایه خارجی پوست به داخل پوست نفوذ نمی کند پس مصرف اینها خیلی توصیه نمی شود ولی استفاده از کرمهای هیدروکسی اسید یعنی اسیدهای میوه یا لایه بردارهای شیمیایی کمک به کاهش چروک های ریز و سطحی می کند. قدم بعد استفاده از تکنولوژی جدید است مثل بوتاکس که برای کاهش چروک های پیشانی و دور چشم استفاده می شود، لیزرهایی مثل هایفو برای سفت کردن پوست، لیزر فرکشنال برای کاهش جای جوش و چروکهای خیلی ریز و سطحی و همچنین لیفتینگ کمک به جوانسازی پوست می کند.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ