نحوه مراقبت های دوران بارداری

a.mahammadi
از آنجا که درصدی از حاملگی ها ممکن است با عوارض گوناگون حاملگی همراه باشد هر زنی قبل از تصمیم به بارداری باید مورد ارزیابی پزشکی قرار بگیرد

با سلام، من دکتر کاترین سپهری هستم، پزشک سایت الودکتر

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در مورد مراقبت های دوران بارداری و نحوه پیشبرد یک بارداری موفق است.

از آنجا که درصدی از حاملگی ها ممکن است با عوارض گوناگون حاملگی همراه باشد هر زنی قبل از تصمیم به بارداری باید مورد ارزیابی پزشکی قرار بگیرد. خانمی که تصمیم به بارداری می گیرد بهتر است سه ماه قبل از بارداری روزانه یک عدد قرص اسیدفولیک یک میلی گرم مصرف کند. در اولین ویزیت پزشک در زمان بارداری باید شرح حال کاملی از بیماریهای همراه و بیماریهای ژنتیکی از بیمار بگیرد همچنین تاریخ شروع آخرین قاعدگی را باید خانم باردار به پزشک گزارش دهد. با شروع بارداری پزشک آزمایشات مخصوص که شامل تیترآنتی بادی سرخچه، گروهی خونی RH، دیابت، هپاتیت و شمارش سلولیست را درخواست می کند و این آزمایشات دو بار دیگر تکرار می شود.

سونوگرافی بطور روتین دوبار صورت می گیرد بار اول بین هفته های 8 تا 18 بارداری و بار دوم بین هفته های 32 تا 36 بارداری. در هر ویزیت باید فشارخون خانم باردار ثبت شود. ورم پاها در اواخر بارداری یک پدیده طبیعی می شود اما درصورت وجود ورم در قسمتهای فوقانی بدن مثل صورت و دستها باید بررسی لازم انجام شود. زن باردار باید یک رژیم غذایی متنوع و پرکالری داشته باشد و غذا را به دفعات بیشتر ولی با حجم کمتر مصرف کند. میزان روزانه آهن در خانم حامله 30 میلی گرم در روز است و اگر خانم باردار درشت هیکل باشد و یا حاملگی دوقلویی داشته باشد و همچنین در اواخر حاملگی میزان نیاز به آهن بیشتر از این مقدار خواهد بود. در صورتی که خانم حامله دارای کم خونی آشکار ناشی از فقر آهن در آزمایشات باشد طبق نظر پزشک میزان آهن دریافتی خیلی بیشتر از این مقدار خواهد بود شروع مصرف آهن از نیمه دوم حاملگی یعنی ماه چهارم به بعد می باشد که بصورت یک کپسول هماتینیک یا یک قرص سپراسولفات قبل از خواب هست. مصرف روزانه کلسیم بصورت شیر نیم تا یک لیتر می باشد. احتیاج روزانه ید با مصرف نمک یددار به میزان عادی برطرف می شود. در مورد ورزش در بارداری باید گفت ورزشهای شدید و خطرناک باید حذف شود و شغلهایی که احتیاج به تحرک فیزیکی زیاد دارند یا شغلهای طاقت فرسا باید محدود شود ولی شغلهایی مثل کارمند صندلی نشین یا شغل های کم تحریک اشکالی ندارد. در سه ماهه سوم بهتر از خانم باردار از وان حمام استفاده نکند. لباس های گشاد و راحت بپوشد و کشف پاشنه بلند استفاده نکند. توصیه می شود در چهار هفته آخر بارداری و همچنین در موارد تهدید به سقط نزدیکی صورت نگیرد. مصرف سیگار باید قطع شود چون احتمال تولد بچه کم وزن و مشکلات دیگری جنینی وجود دارد  اگر خانمی تاریخچه واکسیناسیون کزازش را فراموش کرده باید دو دوز واکسن کزاز یا دوگانه را به فاصله یکماه دریافت کند و در بارداری بعدی یادآور آن را هم دریافت کند.

سلامت باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ