تخمدان پلی کیستیک

a.mahammadi
تخمدان پلی کیستیک همانطور که از اسمش مشخص است به معنای تخمدانی است که پر از کیست می باشد

سلام، من دکتر کاترین سپهری هستم پزشک سایت الودکتر

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر درمورد کیست تخمدان و نحوه درمان آن است.

تخمدان پلی کیستیک همانطور که از اسمش مشخص است به معنای تخمدانی است که پر از کیست می باشد. کیست ها توده هایی با جدار نازک حاوی مایع یا مواد نیمه جامد هستندکیست ها حاوی ماده روشن و یا گاه خونی هستند و علت تشکیل این کیست ها هنوز مشخص نشده ولی ثابت شده که ارث و اختلالات هورمونی می تواند در این عامل نقش داشته باشد و باید هورمون های تیروئید، پرولاکتین و بقیه هورمون ها در افراد مستعد چک شوند، مطالعات نشان داده که تخمدان پلی کیستیک در خانم های چاق بیشتر از افراد دیگر دیده می شود همچنین این کیست ها می توانند نشانه استعداد ابتلا فرد به دیابت نوع دو را نشان دهند.

علائم این سندروم بصورت افزایش موهای زائد، آکنه، ریزش مو، اختلالات قاعدگی، پوست تیره و نازائی ظهور کند.

حالا برای درمان چکار کنیم؟ توصیه اول اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی است. یعنی رژیم غذایی پر پروتئین ولی کم کربوهیدرات را در نظر می گیریم یعنی رژیمی که نشاسته، نان، ماکارونی و برنج کمتری داشته باشد ولی پروتئین کافی داشته باشد، مصرف گوشت قرمز کنترل می شود، مصرف چربی کاهش پیدا می کند ولی مصرف مرغ وماهی مانعی ندارد، مصرف نوشابه ها، آبمیوه های صنعتی، کیک و بستنی را هم باید کم کرد. در کل رژیم غذایی باید بصورتی باشد که منجر به ازدست دادن وزن اضافی و چربی اضافی در فرد شود. ورزش نقش خیلی مهمی در درمان تخمدان پلی کیستیک دارد بدین ترتیب که فعالیت بدنی منظم با تنظیم سطح انسولین خون کمک به کاهش قند خون می کند.

در کل درمان تخمدان پلی کیستیک خیلی شباهت دارد به درمان دیابت نوع دو. در درمان دارویی از قرص های هورمونی ضد بارداری برای درمان کیست تخمدان استفاده می شود این قرصها بصورت دوره ای یک تا سه ماه استفاده می شود. درمان دیگر قرص متفورمین است که یک دارو برای کنترل دیابت نوع دو می باشد و سبب تنظیم سطح انسولین خون می شود و کمک به کاهش وزن می کند در افراد دچار نازایی از داروهای القای تخمک گذاری هم استفاده می شود.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ