آرتروز و چگونگی درمان آن

a.mahammadi
آرتروز یا سائیدگی مفاصل یا استئوآرتریت یکی از شایع ترین مشکلات مفاصل در بین خانم ها و آقایان است که با افزایش سن تعداد و شدت آن افزایش پیدا می کند.

سلام، من دکتر کاترین سپهری هستم پزشک سایت الودکتر

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در مورد آرتروز و چگونگی درمان آن است

آرتروز یا سائیدگی مفاصل یا استئوآرتریت یکی از شایع ترین مشکلات مفاصل در بین خانم ها و آقایان است که با افزایش سن تعداد و شدت آن افزایش پیدا می کند. در این بیماری غضروف مفصلی که برای نرم نگه داشتن مفصل و حرکت خوب آن ساخته شده تحلیل می رود و استخوان های زیر آن به هم سائیده می شوند. شایع ترین مفاصل درگیر دست ها، پا، زانو، ران و ستون فقرات است. این بیماری در درصد زیادی از افراد وجود دارد اما بدون علامت است و با انجام عکس رادیوگرافی ثابت می شود البته این بیماری در افراد بالای 50 سال افزایش پیدا می کند.

علائم این بیماری بصورت درد مفاصل، محدودیت حرکت مفصل، تورم مفصل، گاهی صدای سائید شدن مفصل را بصورت ترق تروق می شنویم.

از علل این بیماری اشاره می کنیم به ارث، افزایش سن، افزایش وزن، بدلیل فشاری که به مفاصل می آید، دیابت، حرکاتی مثل فوتبال، نحوه استفاده بد از مفاصل مثل نشستن نادرست ظهورمی کند. آرتروز در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود.

برای پیشگیری از آرتروز حفظ وزن مناسب، داشتن ورزش منظم، تغذیه مناسب، نحوه استفاده مناسب از زانوها برای درست نشستن، درست خوابیدن، طریق درست برداشتن اجسام، پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شده. این بیماری پیشرونده است باید جلوی سیر سریع آن را بگیریم. با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند، گرم کردن مفاصل کمک به درمان می کنیم، فعالیت ورزشی برای آرتروز بسیار مفید است درمان با فیزیوتراپی با دادن تمرینات مناسب با حرکات مفصلی زمینه را برای بهبودی مهیا میکنیم. در مورد زانوها اجتناب از چهارزانو، دوزانو نشستن، نشستن روی مبل، استفاده از توالت فرنگی توصیه شده همچنین پیاده روی در استخر بدلیل برداشتن وزن از روی زانوها تاکید شده. فعالیت های ورزشی بعلت تقویت عضلات اطراف مفاصل، پیشگیری از پوکی استخوان از ارتروز مفاصل پیشگیری می کند، تغذیه مناسب حاوی مواد سرشار از کلسیم مواد معدنی عالی از تخریب استخوان ها جلوگیری میکند همچنین داشتن آرامش ، کنترل استرس از روند سریع پوکی استخوان و ارتروز پیشگیری می کند.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ