جرم گیری دندان زیر نظر دندانپزشک، هر شش ماه یکبار - دکتر تقی متدین

جرم گیری دندان زیر نظر دندانپزشک، هر شش ماه یکبار

جرم گیری دندان زیر نظر دندانپزشک، هر شش ماه یکبار

جرم دندان ترکیبی از مواد غذایی به جا مانده در سطح دندان است که ترکیبات معدنی (املاح مترشحه از بزاق) به آن اضافه شده و جسمی سخت ایجاد می کند، این ماده سخت که در لبه لثه ای دندان ها و در شیار لثه ای تجمع می کند اصطلاحا جرم دندان نامیده می شود.

دکتر تقی متدین نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر تقی متدین کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اصلی ترین مشکلی که توسط جرم دندان ایجاد می شود، تحلیل لثه در نواحی مربوطه است که مشکلات جدی تری متعاقب خود خواهد داشت که مهمترین آنها عبارت است از لق شدن تدریجی دندان ها (به طور عمومی) در کلیه نواحی دهان که اگر به این مساله توجه نشود باعث از دست رفتن دندان ها به صورت گروهی می شود. به همین خاطر توصیه می شود هر 6 ماه یکبار عمل جرمگیری (در صورت مشاهده جرم توسط دندانپزشک) انجام شود.

این زمان نسبت به میزان سرعت رسوب املاح و ترکیبات بزاق متغیر است. در افرادی که مواد معدنی بزاق آنها بیشتر است، با نظر دندانپزشک حتی ممکن است جرم گیری سه ماه یکبار انجام شود. لازم به توضیح است که بعد از هربار جرم گیری یک یا دو هفته دندان ها نسبت به تغییرات دما حساس هستند که این حساسیت به تدریج از بین خواهد رفت.

عمده اظهاراتی که بیماران بعد از شنیدن پیشنهاد جرم گیری از طرف دندانپزشک دارند نقل قول های غلطی است که از دیگران نقل می شود که در زیر به آن ها اشاره می شود.

باورهای غلط در مورد جرم گیری دندان

باور غلط اول: جرم گیری باعث شل شدن پایه دندان ها می شود!

این فکر برگرفته از این مطلب است که وقتی دندان ها دارای جرم سنگین و پر حجمی در پایه باشند، با پیوستگی که بین دندانها ایجاد شده لقی حاصل از تحلیل لثه به چشم نمی آید. در صورتی اگر دندان ها لق شده باشند جرم گیری باعث مشهود شدن این لقی می شود. یادتان باشد جرم گیری در لق شدن دندان تاثیری ندارد بلکه دندان های لق شده را به شما نشان خواهد داد.

باور غلط دوم: جرم گیری باعث پوسیدگی دندان ها می شود!

بعد از هربار جرم گیری همانطور که قبلا هم گفته شد حساسیت دندان ها در یک مقطع زمانی حدود دوهفته بالا می رود. حال اگر در زیر جرم پوسیدگی وجود داشته باشد درد نیز به این حساسیت اضافه می شود. جرم به عنوان سدی مانع تغییرات دما واصطلاحا مانع هوا کشیدن دندان می شود که با برطرف شدن جرم این سد مخرب از بین رفته و پوسیدگی توسط چشم یا حس زبان قابل دیدن و لمس کردن می شود و بیمار فکر می کندکه جرم گیری باعث تراشیدن سطح ریشه یا مینای دندان شده و ایجاد پوسیدگی کرده است.

باور غلط سوم: جرم گیری باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود!

با نشستن جرم در اطراف دندان ها، لثه ها تحلیل رفته و فضایی را که بین دندان ها (به صورت فضایی مثلثی شکل) توسط لثه پر می شده، جرم پر کرده است. بعد از هر جرم گیری این جرم از بین می رود و به دلیل اینکه لثه قادر نیست به جای اولیه خود باز گردد، افراد تصور می کنند که جرم گیری باعث ایجاد فاصله بین دندان های آنان و نیز درازتر شدن دندان هایشان شده است. به دیگر سخن، جرم گیری مشکلی را برای دندان های افراد ایجاد نمی کند، بلکه اگر دندان ها قبلا دچار مشکلاتی شده باشند، با جرم گیری این مشکلات عیان می شوند. بنابراین خود بیمار است که با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، به ایجاد جرم در پایه هر دندان کمک کرده و بعد از هر جرم گیری مشکلاتی از این دست برایش پیش می آید ولی با همه این احوال هر 6 ماه یکبار حتما باید توسط دندانپزشک ویزیت انجام شده و در صورت لزوم جرم گیری انجام شود.

در پایان نیز اشاره مجدد به این نکات لازم است که جرم گیری هیچ گاه باعث ایجاد فاصله بین دندان ها یا درازتر شدن آن و نیز لق شدن آنها و ایجاد پوسیدگی نمی شود.

منبع: گردآوری شده توسط دکتر تقی متدین

دکتر تقی متدین

دکتر تقی متدین، جراح دندانپزشک ارائه خدمات دندانپزشکی بزرگسالان با ۲۳ سال سابقه ایمپلنت بدون درد و با کیفیت بالا انجام کلیه کارهای مربوط به ایمپلنت شامل جراحی، پروتز، استخوان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محمد ازغدی

    با سلام من چند ساله برای دندانهای بالا جلو از دندان مصنوعی استفاده میکنم میشه با این وجود ایمپلنت بزارم هزینه هر عدد چقدر میشود6 عدد بالا جلو

  • لغو پاسخ
دکتر تقی متدین
بستن دکتر تقی متدین دکتر تقی متدین

سوالات خود را از دکتر تقی متدین بپرسید

02188981082