آلرژی و حساسیت به گربه - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آلرژی و حساسیت به گربه

آلرژی و حساسیت به گربه

زندگی با آلرژی به گربه – چه گربه متعلق به شما باشد یا یکی از اعضای خانواده­تان- می­تواند پرسش­های زیادی را مطرح کند. آیا حساسیت به گربه می­تواند علائم سرماخوردگی همیشگی در پسرتان را توضیح دهد؟ آیا علیرغم آلرژی خودتان به گربه در برابر خواسته­های دخترتان برای یک بچه گربه تسلیم خواهید شد؟ آیا گربه به اصطلاح هیپوالرژیک به شما اجازه می­دهد حیوان خانگی را که همیشه دوست داشتید بدون عطسه کردن و آشفتگی در کنار خود داشته باشید؟

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

متن زیر را برای یادگیری آنچه که باید از عوامل درمان و اجتناب از آلرژی به گربه بدانید، مطالعه کنید.

 

علل آلرژی به گربه چیست؟

حدود 10 درصد از جمعیت ایالات متحده آلرژی به حیوان خانگی دارند و گربه­ها از جمله شایع­ترین عوامل آن هستند. آلرژی به گربه دو برابر شایع­تر از آلرژی به سگ است. اما بر خلاف آنچه شما ممکن است فکر کنید، مشکل واقعی خز، کرک یا موی این حیوان نیست. افراد مبتلا به آلرژی به گربه در حقیقت به پروتئین­های موجود در بزاق، ادرار و پرز (لکه­های خشک پوست)گربه آلرژی دارند.

چگونه این پروتئین­های کوچک باعث ایجاد چنین واکنش­های حساسیتی بزرگی در بدن می­شوند؟ افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم­ ایمنی بیش از حد حساس هستند. بدن آنها اشتباها چیزهای بی­ضرر – مانند پرزهای گربه- را به عنوان مهاجمین خطرناکی مانند باکتری­ یا ویروس­ شناخته و به آنها حمله می­کند. در واقع علائم آلرژی عوارض و اثرات جانبی ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن شما به آلرژن یا عامل خارجی می باشد.

در نظر داشته باشید که حتی اگر واقعا هم به گربه آلرژی نداشته باشید، گربه شما میتواند به طور غیر مستقیم باعث ایجاد حساسیت در شما شود.گربه­های خیابانی می­توانند گرده، قارچ و سایر آلرژن­ها را از طریق کرک خود منتقل کنند.

در مورد گربه­های به اصطلاح هیپو­آلرژنیک؟ گفته می­شود بعضی از نژادها مانند اسفینکس “بدون مو” به احتمال زیاد کمتر از سایر نژادها باعث ایجاد علائم آلرژی­ می­شوند، هر گربه­ای بدون در نظر گرفتن نژاد، بلندی یا کوتاهی مو و یا مقدار ریزش کرک و مویش، می تواند باعث ایجاد مشکلات و حساسیت­ در انسان شود. بنابراین اگر می­دانید که شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده به گربه­ها آلرژی دارد، داشتن یک گربه – از هر نژادی که باشد- ایده خوبی نیست.

 

علائم آلرژی­های گربه چیست؟

علائم آلرژی­های گربه می­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه و خس خس سینه
  • کهیر یا راش و جوش در قفسه سینه و صورت
  • قرمزی و خارش چشم
  • قرمزی پوستی که گربه آن را چنگ زده، گاز گرفته یا لیس زده باشد.
  • آبریزش، خارش، گرفتگی بینی
  • عطسه

ممکن است فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد تا علائم حساسیت به گربه ظاهر شوند. حدود 30-20 درصد افراد مبتلا به آسم آلرژیک پس از تماس با گربه علائم شدید از خود نشان می­دهند.

 

اگر آلرژی به گربه داشته باشیم چگونه متوجه ­شویم ؟

گرچه علائم آلرژی به گربه نسبتا واضح است، اما همیشه گربه عامل آن نیست و بهتر است که پزشک شما آن را تایید کند تا شما بی ­جهت گربه را عامل حساسیت خود ندانید.

پزشک شما می­تواند با یک آزمایش پوست یا خون متوجه حساسیت شما بشود، از آنجایی که آزمایشات آلرژی همیشه جواب درستی نمی­دهد، پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد برای مدت چندین ماه بدون گربه زندگی کنید تا ببیند که نبود گربه در اطراف شما چگونه علائم آلرژی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

آلرژی نسبت به گربه چگونه درمان می­شود؟

آلرژی­ نسبت به گربه معمولا می­تواند با استفاده از داروهای ضد آلرژی استاندارد کنترل شود. پزشک شما ممکن است داروها و راه­های درمانی زیر را به شما توصیه کند:

 

  • آنتی هیستامین­ها: داروهای آنتی هیستامین رایج مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین، فگزوفنادین و لوراتادین یا بعضی آنتی هیستامین­های استنشاقی (اسپری) مانند آزلاستین برای کسانی که حساسیت به گربه دارند تجویز می شود.
  • احتقان­زداها (داروهایی که مسیر گلو و سینه را باز می­کنند) مانند پسودوفدرین یا داروهای ضد آلرژی که حاوی ترکیبات پسودوفدرین هستند مانند دی-آلگرا، دی-کلاریتین یا دی-زایرتک.

اسپری­های استروئیدی استنشاقی به طرق مختلف بر روی آلرژی یا علائم آسم تاثیر می­گذارند، اسپری­های استروئیدی یک درمان معمول برای آلرژی­ها هستند. بودسونید (راینوکورت)، فلوتیکسون (فلوناز) و تریامسینولون، اسپری­های استروئیدی هستند که به وفور در دسترس هستند.

داروهای تزریقی ضد­ آلرژی گزینه دیگری هستند. تزریق­ داروهای ضد آلرژی همیشه موثر نیستند و تکمیل درمان می­تواند سال­ها طول بکشد. این داروهای تزریقی همچنین برای کودکان زیر 5 سال استفاده نمی­شوند. اما می­توانند کمک بزرگی برای بعضی از افراد باشند. از پزشک خود بپرسید که آیا انجام این کار برای شما مفید است.

متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از آلرژی وجود ندارد. بعضی از مطالعات نشان داده­اند که اگر فرد در کودکی در معرض حیوان خانگی قرار بگیرد، در آینده خطر ابتلا به آلرژی­های نسبت به حیوان خانگی در این فرد کاهش می­یابد. از سوی دیگر، کودکانی که در حال حاضر علائم آلرژیک را نشان می­دهند و مستعد ابتلاء به آلرژی هستند، ممکن است با قرار گرفتن در معرض یک حیوان خانگی بدتر شوند.

 

کاهش مواجهه با گربه­ها

در حالی که درمان پزشکی و دارویی می­تواند به کنترل آلرژی­ به گربه کمک کند، بهترین روش اجتناب از گربه­ها می باشد. در بحث مواجهه با گربه ها به چند نکته زیر توجه کنید:

  • گربه­ها را بغل نکنید یا نبوسید. بعضی­ها تصور می­کنند که یک تماس کوچک با گربه مسئله­ایی ایجاد نمی­کند اما این طور نیست.
  • مراقب ملاقات با کسانی که گربه دارند باشید. حتی اگر مهمان­هایتان گربه­ها­یشان را در خانه خود بگذارند و به منزل شما نیاورند، می­توانند با لباس­ها و چمدان خود کرک و موی آنها را به خانه­ی شما بیاورند. این مواجهه غیرمستقیم می­تواند علائم آلرژی به گربه را به شکل جدی در برخی افراد ایجاد کند.
  • برنامه­ریزی: اگر مجبور باشید با گربه­ها در یک خانه بمانید، درخواست کنید که از چند هفته قبل از رسیدن شما گربه از اتاقی که قرار است در آن مستقر شوید خارج شود. همچنین از چند هفته قبل مصرف داروهای آلرژیک را شروع کنید. هنگامی که یک واکنش آلرژیک شروع می­شود، به سختی می­توان آن را کنترل نمود، اما مصرف دارو می­تواند از شدت واکنش جلوگیری کند.

اما اگر شما از قبل یک گربه داشته باشید چه کار باید بکنید؟ در اینجا توصیه­های معقول­تری باید ارائه داد:

مهمترین نکته این است که گربه را در خانه نگهداری نکنید. البته، پیروی از چنین توصیه­ایی سخت است. اگر فرزندانتان از قبل عاشق یک بچه گربه شده باشند چه کار باید کرد؟ اگر مجبور باشید گربه را نگه دارید، اقدامات احتیاطی زیر را امتحان کنید.

  • فاصله خود را با حیوان حفظ کنید. قرار گرفتن در معرض گربه را محدود کنید. حتما، یکی دیگر از اعضای خانواده باید مسئولیت مراقبت از گربه را بر عهده بگیرد و کارهایی مانند تمیز کردن جعبه بستر و لانه­ی گربه را انجام دهد.
  • ورود گربه را به قسمت­های خاصی از خانه محدود کنید. اجازه ندهید که گربه شما به صورت آزادانه در خانه پرسه بزند. در تمام اوقات گربه را از اتاق خواب خود دور نگه دارید.
  • تا آنجا که ممکن است گربه را در خارج از منزل نگه دارید. این همان چیزی است که بعضی از مردم در مورد آلرژی­ خود نسبت به گربه باید بدانند. با این حال، اطمینان حاصل نمایید که در خارج از خانه خطری گربه شما را تهدید نمی­کند.
  • با دقت و اغلب اوقات خانه را تمیز کنید. مو و کرک گربه همه جا می­تواند باشد. بنابراین نیاز است که با استفاده از جارو برقی مرتبا سقف، فرش و اثاثیه­ی منزل را تمیز کنید. حتی الامکان از یک فیلترHEPA جهت فیلتر هوا استفاده کنید،زیرا فیلترهای معمولی ممکن است به اندازه کافی برای گرفتن آلرژن­ها خوب نباشد. از فرش­ها و پرده­هایی که می­توانند کرک و مو را در خود نگه دارند، استفاده نکنید.
  • هوا را تمیز کنید. یک تمیزکننده مرکزی هوا – مانند فیلترهایی که هواکش سرخود دارند- می­تواند به جلوگیری از گردش و انتشار کرک و موی گربه در خانه کمک کند.
  • بر اساس یک برنامه منظم گربه خود را حمام کنید. متخصصان مطمئن نیستند که حمام کردن واقعا باعث کاهش میزان آلرژن شود. اما اگر گربه خیلی اذیت نشود، می­توانید آن را امتحان کنید و ببینید آیا نشانه­های حساسیت در شما را کاهش می­دهد یا خیر.

در نهایت با وجود اینکه این تکنیک­ها ممکن است کمک کننده باشد اما، ممکن است کافی نباشد. هر چند دوری از گربه ممکن است سخت باشد، اما اگر گربه سلامتی شما یا اعضای خانواده­تان را در معرض خطر قرار دهد، مجبورید نگهداری از او را به کس دیگری بسپارید و از آن دوری کنید.

در هر صورت هر کاری که انجام دهید، نباید تصور کنید که اگر صبر کنید، آلرژی­ به گربه به طور طبیعی در طول زمان بهبود می­یابد، بلکه ممکن است بدتر شود. آلرژی­های خارج از کنترل می­تواند زندگی را بیش از حد سخت و رنج­آور کند. آلرژی می­تواند خطر ابتلا به آسم که یک بیماری جدی است را بیشتر کند.

بنابراین علائم آلرژی به گربه را نادیده نگیرید. در عوض، به پزشک مراجعه  کنید، به کمک وی می­توانید بهترین راه حل را برای مشکلتان پیدا کنید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ