محققان ژنی را شناسایی کردهاند که خطر واکنش دارویی به آنتی بیوتیک را افزایش میدهد - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

محققان ژنی را شناسایی کردهاند که خطر واکنش دارویی به آنتی بیوتیک را افزایش میدهد

محققان ژنی را شناسایی کردهاند که خطر واکنش دارویی به آنتی بیوتیک را افزایش میدهد

محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت و همکارانشان ژنی را شناسایی کرده­اند که باعث افزایش خطر واکنش دارویی خطرناک در برابر آنتی بیوتیک ونکومایسین می­شود.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نتایج تحقیقات آن­ها که در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی به چاپ رسیده است نشان می­دهد که آزمایش­های معمول بر روی این ژن می­تواند ایمنی بیمار را بهبود بخشد و مصرف غیر­ضروری سایر آنتی بیوتیک­ها را کاهش دهد.

الیزابت فیلیپس، نویسنده ارشد مقاله، که متخصص شناخته شده بین المللی در زمینه واکنش های دارویی شدید و ناسازگار می باشد، در این مورد گفته است: “ما فکر می­کنیم این آزمایش یکی از آزمایش­های مهم در مراقبت­های بالینی بیمارانی است که درمان با ونکوماسین را شروع کرده­اند و از میزان مرگ و میر و انجام این آزمایش می­تواند از عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت دارو جلوگیری نماید”.

وی بیان کرد: “این مشاهدات همچنین نشان دهنده پیشرفت قابل ملاحظه­ای است، زیرا ما تقریبا در مرحله­ایی هستیم که هیچ اطلاعی در رابطه با مکانیسم­های ایمنولوژیک ایجاد کننده واکنش­های دارویی تهدید کننده زندگی فرد در اختیار نداریم.

معمولا ونکومایسین تزریقی در بیمارستان یا خانه در ترکیب با دیگر آنتی­بیوتیک­های قدرتمند به مدت چند هفته برای درمان عفونت­های باکتریایی شدید و خطرناک استفاده می­شود.

در طی دو تا هشت هفته از شروع درمان با آنتی­بیوتیک، برخی از بیماران واکنش شدیدی به نام  DRESS نشان می­دهند که مخفف جوش  ناشی از مصرف دارو به همراه ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک شامل تب، بثورات پوستی گسترده و آسیب­ ارگان­های داخلی بدن می­باشد. این علائم ناشی از یک پاسخ ایمنی غیر متعارف است که با واسطه سلول­های T نسبت به دارو ایجاد می­شود.

وقتی واکنش DRESS توسعه می­یابد، کلا پروسه درمان متوقف می­شود. میزان مرگ و میری که اغلب ناشی از ترکیب آسیب به اندام­ها از یک سو و نیاز به تجویز داروهای قوی سرکوب­کننده­  سیستم ایمنی مانند استروئیدها از سوی دیگر ، هم­چنین عدم وجود داروهای دیگر جهت درمان عفونت زمینه­ای می­باشد، به 10 درصد می­رسد.

پروفسور فیلیپس جان. آ. اوتس، استاد پزشکی، فارماکولوژی و آسیب شناسی، میکروب شناسی، تحقیقات بالینی و ایمونولوژی در VUMC و دانشکده پزشکی واندربیلت اظهار کرد “میزان واقعی شیوعDRESS  هنوز شناخته شده نیست و این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا هر ساله صدها هزار بیمار در معرض خطر هستند”.

چندین سال است که ونکومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک معمول ایجاد کننده واکنش DRESS شناخته شده است، با این وجود ریسک فاکتورهای ژنتیکی این واکنش در بیماران مستعد هنوز شناسایی نشده­اند.

این یافته جدید نشان می­دهد که واکنش DRESS مرتبط با ونکومایسین در بیمارانی اتفاق می­افتد که حامل انواع خاصی از ژن­های آنتی­ژن لوکوسیت انسانی (HLA) هستند.

ژن­های HLA پروتئین­هایی را کد می­کنند که پپتیدهای خارجی (آنتی­ژن­ها) را به سلول­های T (نوعی از سلول­های سفید خون) عرضه می­کنند و باعث می­شوند که این سلول­ها یک پاسخ ایمنی ایجاد کنند.

برای درک بهتر ارتباط  HLA-DRESS، محققان  VUMCs Biobank, BioVU تقریبا 250،000 نمونه DNA  مربوط به پرونده­­ی بیماران دارای واکنش دارویی به ونکومایسین را آزمایش کردند.

آن­ها توانستند از طریق یک مکانیسم جستجوی دقیق و بازبینی پرونده­های بیماران دارای سابقه واکنش DRESS (ثبت شده­ در بانک اطلاعاتی) یک نوع خاص ژنتیکی از ژن­های لکوسیت انسانی با نام  HLA-A * 32: 01 را شناسایی کنند.

محققان یافته­های خود را از طریق یک مطالعه آینده نگر بر روی بیماران DRESS در استرالیا و VUMC تایید کردند.

از آنجایی­که بسیاری از بیماران که واکنش DRESS را نشان می­دهند به طور هم­زمان چندین آنتی­بیوتیک و داروهای دیگر را مصرف می­کنند، محققان از یک آزمایش تشخیصی خاص به نام gammainterferon ELISpot  استفاده می کنند. در این آزمایش سلول­های سفید خون بیماران را در معرض ونکومایسین و به طور جداگانه در معرض دیگر آنتی­بیوتیک­های مصرفی بیمار قرار می­دهند. این تست آن­ها را قادر می­سازد تا مشخص کنند کدام دارو به احتمال زیاد DRESS را ایجاد می­کند.

محققان متوجه شدند که 86 درصد از بیمارانی که واکنش DRESS احتمالا مرتبط با ونکومایسین  را نشان می­دادند، حامل HLA-A * 32: 01 بودند. اما در مقایسه هیچ یک از بیماران گروه کنترل که ونکومایسین را چندین هفته دریافت کرده بودند واکنشی نسبت به آن نشان نداده بودند.

با انجام تست آنالیز بقای بیماران BioVU حامل آلل HLA-A * 32: 01 در مقایسه با افرادی که آلل خطر را حمل نمی­کردند، محققان دریافتند که تقریبا 20 درصد از بیمارانی که مصرف ونکومایسین را شروع کرده بودند  و دارای آلل فوق در HLA  خود بودند در عرض چهار هفته واکنش DRESS را نشان می­دادند.

در این رابطه، این گروه یک تست تشخیصی ساده و ارزان برای تعیین  HLA A*32: 01  ایجاد کرده­اند که می­تواند به صورت روزمره در آزمایشگاه­های تشخیصی انجام شود.

منبع: http:// www.mc.vanderbilt.edu/npa

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ