توانیتو بجز کارهای روزمره چه خدماتی به افراد ارائه می کند؟ - توانیتو

توانیتو بجز کارهای روزمره چه خدماتی به افراد ارائه می کند؟

توانیتو بجز کارهای روزمره چه خدماتی به افراد ارائه می کند؟

از کارهای روزمره به کاردرمانی!

کاردرمانی

توانیتو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با توانیتو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

کاردرمانی شاخه‌ای از توانبخشی است که سه رویکرد درمانی جسمی، ذهنی و روانی را در چارچوب فعالیت‌های هدف‌دار به افراد ناتوان و کم‌توان ارائه می­دهد. کاردرمانی یک رشته کلی‌نگر است و همه ابعاد جسمی، روحی و روانی بیماری و تاثیرات مختلفی را که ممکن است بر عملکرد فردی و زندگی اجتماعی بیمار داشته باشد، در نظر دارد. این رشته به درمان افراد ناتوان یا کم‌توان در هر رده سنی پرداخته و به آنان کمک می­کند که در زندگی شخصی خود به افراد دیگر وابسته نباشند و آن­ها را به سوی استقلال در انجام فعالیت‌های روزمره، یاری می­دهد. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین اهداف کاردرمانی، به استقلال رساندن بیمار در زندگی شخصی و اجتماعی وی است.

گاهی فرد ناتوان یا کم‌توان به دلیل اختلالات موجود، برخی از مهارت‌های حرکتی و گفتاری خود را از دست می­دهد. همین امر باعث ایجاد اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه و گاهی مربوط به شغل او می­گردد. همچنین فرد در روابط خانوادگی و اجتماعی خود دچار محدودیت شده و استقلال کافی را ندارد. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده و موجب بروز مشکلاتی مانند تضعیف روحیه و اعتماد به نفس فرد و نیز افسردگی وی می­‌شود. در این صورت، استفاده درمانی از کارهایی که فرد به صورت روزانه انجام می‌­دهد، با هدف کمک به وی برای پشت سر گذاشتن مراحل وابستگی و نیز کسب استقلال در انجام امور شخصی، می‌­تواند موثر واقع شود.

دو حوزه تخصصی کاردرمانی عبارتند از: کاردرمانی ذهنی و کاردرمانی جسمی

کاردرمانی ذهنی

از جمله مشکلات و اختلالاتی که نیازمند کاردرمانی ذهنی هستند، موارد زیر را می‌­توان نام برد:

بیش‌فعالی فرد، کمبود و یا فقدان تمرکز و توجه، سندرم داون، اوتیسم، اختلال شدید در خواندن و نوشتن، اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری، فوبیا و آلزایمر

کاردرمانی جسمی

در موارد زیر فرد نیازمند کاردرمانی جسمی است:

فلج مغزی، کوتاهی برخی اندام‌ها، مشکلات حرکتی، کج گردنی، قطع نخاع، فلج اندام‌ها و…

اهداف کاردرمانی

کمک به پیشبرد سلامت جامعه، کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری‌هایی از قبیل کم‌توانی و ناتوانی و مساعدت در کاهش مشکلات بیماران دارای مشکلات جسمی و اختلالات حرکتی، از مهم‌ترین اهداف کاردرمانی هستند. هدف کلی کاردرمانی، پیشگیری از پیشرفت این اختلالات و کمک به فرد کم‌توان یا ناتوان برای بازیابی توانایی‌هایی است که در اثر بیماری و اختلال از دست داده است. کاردرمانی این افراد را تا رسیدن به حداکثر تواناییشان، همراهی می‌کند.

چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

هر شخصی که به دلیل مشکلات جسمی و روانی قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود بدون نیاز به فرد یا افراد دیگر نباشد، نیازمند کاردرمانی است. از جمله افراد زیر:

  • کسانی که از ناحیه نخاع آسیب دیده‌اند
  • افرادی که به دلیل سکته مغزی توانایی انجام امور خود را ندارند
  • کسانی که از التهاب مفاصل و دردهای مزمن، رنج می­برند
  • افرادی که جراحی جایگزینی مفصل انجام داده‌اند
  • اشخاص مبتلا به سرطان، دیابت و یا ام‌اس
  • کسانی که مشکل دید و بینایی دارند
  • بیماران مبتلا به فلج مغزی و کسانی که تعادل کافی ندارند
  • افرادی که از مشکلات روانی و رفتاری رنج می­‌برند

لازم به یادآوری است که سایر بیماری­ها نظیر نواقص مادرزادی، اوتیسم، بیش‌فعالی و آسیب‌دیدگی‌های شدید در اثر سوختگی نیز برای درمان کامل، احتیاج به کاردرمانی دارند.

توانیتو

توانیتو چیست؟ توانیتو همیار شما برای دریافت خدمات است. ما در توانیتو تلاش می‌کنیم تا افراد با نیازهای خاص، از کلیه خدمات درمانی و عمومی متناسب با شرایط جسمی خود...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ارشیا غفاریان

    انگشت بعد شستم برید با چاقو الان با گاز استیلر بستم بر میدارم خون مید چه کنم

  • پویا بقایی

    سلام. یه سوال؟ یکی از فامیل های ما دیشب توخواب خواب ترسناک میبینه وبعدازبلند شدن درصبح میبینن که لال شده علت این چیه یعنی ماکه گیج شدیم

  • لغو پاسخ