همه چیز درباره سیستم قلبی عروقی - درمانگاه خیریه امام صادق

همه چیز درباره سیستم قلبی عروقی

همه چیز درباره سیستم قلبی عروقی

 

درمانگاه خیریه امام صادق نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با درمانگاه خیریه امام صادق کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سیستم قلبی عروقی وظیفه گردش و تامین خون به تمام نقاط بدن را به عهده دارد. این سیستم از قلب، شریان ها، رگ ها، مویرگ هاو تقریبا 5 لیتر خون تشکیل شده است. جابجایی اکسیژن، مواد مغذی و هورمون ها در سراسر بدن توسط سیستم قلبی عروقی انجام می شود. حتی در هنگام استراحت هم قلب به طور متوسط در هر دقیقه 5 لیتر خون را در تمام قسمت های بدن به گردش در می آورد. در حال حاضر بیماری های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان است. در این مقاله ما به بررسی انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی، علائم و روش های درمان آنها می پردازیم.

بیماری های قلبی عروقی چه علائمی دارند؟

علائم بیماری های قلبی عروقی به نوع بیماری بستگی دارد. برخی بیماری ها مثل دیابت یا فشار خون بالا ممکن است در ابتدا به هیچ وجه علائمی ایجاد نکنند. با این حال علائم اصلی بیماری های قلبی عروقی شامل موارد زیر است:

  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه که ممکن است نشانه ابتلا به آنژین باشد
  • احساس درد و ناراحتی در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک یا کمر
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع و خستگی
  • سرگیجه
  • عرق سرد

چه دلایلی باعث ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود؟

بسیاری از انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی به دلیل تصلب شرایین اتفاق می افتند. علاوه بر این ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های ویروسی، یک فرایند التهابی مثل میوکاردیت و یا مشکلات مادرزادی در بدو تولد نیز می توانند باعث بروز بیماری های قلبی شوند. در اغلب موارد فشار خون بالا نقش بسیار مهمی در ابتلا به آسیب های قلبی عروقی ایفا می کند که اکثرا هم بدون علامت است. بنابراین بسیار مهم است که به طور منظم فشار خونتان را بررسی کنید.

عوامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کدامند؟

تحقیقات نشان می دهند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مردان و زنان 50 درصد است. بررسی ها نشان می دهند که شانس ابتلا به بیماری های قلبی عروقی حتی در کسانی که فاکتورهای خطرساز ندارند هم 30 درصد است.

عوامل خطر ساز برای بیماری های قلبی عروقی عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • تصلب شرایین یا انسداد عروق
  • پرتو درمانی
  • سیگار کشیدن
  • عدم رعایت بهداشت خواب
  • کلسترول یا چربی خون بالا
  • دیابت
  • رژیم غذایی پر چرب و پر کربوهیدرات
  • عدم تحرک جسمی
  • مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
  • استرس
  • آلودگی هوا
  • اختلال مزمن ریوی یا سایر شرایطی که عملکرد ریه را کاهش می دهد

در بیشتر موارد افرادی که یکی از عوامل خطر ساز را دارند در معرض ابتلا به موارد دیگر هم هستند. به عنوان مثال، چاقی یکی از عوامل ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 است که همه آنها خودشان جزو عوامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی محسوب می شوند. ممکن است یک فرد همزمان چهار فاکتور خطر ساز را با هم داشته باشد.

چه روش هایی برای درمان بیماری های قلبی عروقی وجود دارد؟

تعیین گزینه درمانی مناسب به نوع بیماری قلبی عروقی بستگی دارد. اما به طور کلی برای درمان بیماری های قلبی عروقی از روش های زیر استفاده می شود:

  • مصرف دارو برای کاهش کلسترول LDL، بهبود جریان خون و یا تنظیم ریتم قلب
  • روش های جراحی مثل بای پس عروق کرونر، ترمیم دریچه یا جراحی جایگزینی
  • توانبخشی قلب از طریق ورزش و تغییر سبک زندگی

درمان بیماری های قلبی با اهداف زیر صورت می گیرد:

  • تسکین علائم
  • کاهش خطر عود علائم یا بیماری
  • جلوگیری از بروز عوارضی مثل بستری شدن در بیمارستان، نارسایی قلبی، سکته مغزی، حمله قلبی و یا مرگ

چطور می توان از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کرد؟

بسیاری از انواع بیماری های قلبی قابل پیشگیری هستند. رعایت نکات زیر می تواند مانع از بروز این بیماری ها شود:

  • کاهش مصرف مشروبات الکلی و دخانیات
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه
  • کاهش مصرف قند، نمک و چربی های اشباع شده
  • اجتناب از سبک زندگی بی تحرک به ویژه برای کودکان

تغییر سبک زندگی و کاهش بیماری های قلبی عروقی

با اعمال تغییرات زیر در سبک زندگی تان می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش بدهید:

  • وزنتان را مدیریت کنید: تحقیقات نشان می دهند که کاهش وزن 5 تا 10 درصدی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش بدهد.
  • به طور منظم ورزش کنید: انجمن قلب آمریکا توصیه می کند هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید: مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع نشده و امگا 3 مثل ماهی های روغنی و همچنین میوه ها و سبزیجات تازه می تواند از سلامت قلبتان حمایت کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش بدهد. کاهش مصرف مواد غذایی فراوری شده، نمک، چربی های اشباع شده و قند نیز تاثیر مشابهی دارد.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن یکی از عوامل اساسی خطر ساز برای همه انواع بیماری های قلبی عروقی است. اگر چه ترک سیگار مشکل است اما این کار تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری دارد.

بهترین و موثرترین مواد غذایی برای تقویت قلب

ماهی سالمون

سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که خطر ابتلا به ضربان قلب غیر طبیعی ( آریتمی)، کاهش میزان تری گلیسیرید خون و کاهش سرعت پلاکت در شریان ها را پایین می آورد. علاوه بر این مصرف ماهی سالمون فشار خون را هم پایین می آورد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که هر هفته دو وعده غذای سرشار از امگا 3 مثل سالمون مصرف کنید.

تخم کتان

تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و فیتواستروژن های مفید برای تقویت قلب است. این گیاه یکی از بزرگترین منابع لینگان است که هم نوعی هورمون استروژن گیاهی است و هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. تخم کتان را به آسانی می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید. می توانید آن را به همراه غلات صبحانه میل کنید یا روی ماست کم چرب و یا کلوچه های خانگی تان بریزید و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید.

جو دو سر

جو دو سر هم یکی دیگر از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است و علاوه بر این سرشار از فیبر می باشد. همچنین این گیاه پر خاصیت حاوی مواد معدنی مفیدی مثل منیزیم، پتاسیم و آهن است. جو دو سر گزینه بسیار خوبی برای صبحانه است که سلامت قلبتان را تضمین می کند.

لوبیا

هم لوبیا سفید و هم لوبیا سیاه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول، ویتامینB کمپلکس، نیاسین، فولات، منیزیم، کلسیم و امگا 3 هستند. هزاران روش مختلف برای استفاده از این گیاه پر خاصیت وجود دارد. می توانید از لوبیا در انواع سوپ ها، سالادها و یا خورش هایتان استفاده کنید.

بادام

تحقیقات نشان می دهند که آجیل و مغزهای روغنی کلسترول خون را کاهش می دهند. اگر دنبال یک خوراکی فوق العاده برای افزایش سلامتی قلبتان هستید بادام را فراموش نکنید. بادام حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، منیزیم، کلسیم، فیبر، چربی های اشباع شده و اشباع نشده مفید برای قلب است. فقط یادتان باشد که حتما از بادام خام استفاده کنید نه بادام تفت داده شده چون این نوع بادام ها چربی بالایی دارند. در ضمن بادام هم مثل بقیه آجیل ها کالری بالایی دارد و باید به اندازه مصرف شود.

گردو

گردو هم درست مثل بادام سرشار از خواص مختلف است. گردو حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی، ویتامین E، منیزیم، فولات، فیبر، چربیهای مفید برای قلب و فیتواستروژل است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که گردو با اینکه برای تقویت قلب بسیار مفید است اما چربی و کالری بالایی دارد و باید به اندازه آن را مصرف کرد.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نه تنها خوشمزه است بلکه برای قلب هم بسیار مفید است. برنج قهوه ای سرشار از ویتامین B کمپلکس، منیزیم، و فیبر است. می توانید این ماده غذایی مفید را با کمی لوبیای سیاه یا توفو مخلوط کنید یا آن را به سوپ و یا سالادتان اضافه کنید و از فوایدش بهره مند شوید.

شیر سویا

شیر سویا حاوی نوعی فلاونوئید به نام ایزوفلاون و همینطور ویتامین B کمپلکس، فولات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، و فیتواستروژن است. پروتئین موجود در شیر سویا بر خلاف پروتئین های حیوانی کلسترول خون را کاهش می دهند و باعث سلامت سیستم قلبی عروقی می شوند. از شیر سویا می توانید به عنوان صبحانه استفاده کنید یا آن را در اسموتی هایتان با شیر گاو و یا هر چیز دیگری مخلوط و میل کنید.

بلوبری

بلوبری سرشار از بتاکاروتن لوتئین (کاروتنوئیدها)، آنتوسیانین ( نوعی فلاونوئید)، اسید الاستیک (پلی فنول)، ویتامین C، فولات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فیبر است. به طور کلی مصرف انواع مختلف توت می تواند باعث افزایش سلامت قلب شما شود.

هویج

با اینکه هویج اغلب اوقات به خاطر دارا بودن بتا کاروتن معروف است اما باید بدانید که هویج منبع غنی آلفا و گاما کاروتن نیز هست. تحقیقات نشان می دهد که میوه ها و سبزیجاتی که حاوی مقدار زیادی از این ترکیبات موثر هستند به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک زیادی می کنند. هویج را هم می توانید به شکل خام و به تنهایی مصرف کنید و یا آن را در به همراه غذاهایتان بپزید و یا از آن در سالادها استفاده کنید.

اسفناج

اسفناج منبع فوق العاده بتاکاروتن، ویتامین های C و E ، پتاسیم، فولات، کلسیم و فیبر است و می توانید از آن به جای کاهو در سالادها و ساندویچ هایتان استفاده کنید یا آن را در اسموتی هایتان بریزید و یا به پیتزایتان اضافه کنید. تحقیقات نشان می دهند که مصرف مواد غذایی حاوی فولات خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. با اینکه اسفناج فریز شده در مقایسه با اسفناج تازه فولات کمتری دارد اما فولات موجود در اسفناج تازه به مرور زمان کم و کمتر می شود بنابراین ممکن است اسفناج منجمد شده در مقایسه با اسفناج تازه که چند روز از خرید آن می گذرد مغذی تر باشد.

کلم بروکلی

بروکلی گیاهی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین های C و E، پتاسیم، فولات، کلسیم و فیبر است. با اضافه کردن این گیاه پر خاصیت به سوپ ها و غذاهایتان نه تنها طعم بهتری به آنها می دهید بلکه سلامت قلب و عروقتان را هم تضمین می کنید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع عالی ویتامین های مختلف مثل ویتامین A و C و همینطور ویتامین E است. از این گذشته این گیاه بسیار مفید حاوی مقدار زیادی پتاسیم، فولات، کلسیم و فیبر است که همگی به تقویت قلب و عروق کمک می کنند. از سیب زمینی شیرین به روش های مختلفی می توانید استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید آن را با سبزیجات دیگر بپزید و میل کنید و یا به شکل پوره آن را مصرف کنید.

مارچوبه

مارچوبه گیاهی پر خاصیت و حاوی بتاکاروتن، لوتئین، ویتامین های B کمپلکس، فولات و فیبر است. مصرف مارچوبه برای سلامتی قلب بسیار مفید است و به افزایش مقاومت بدن برای مقابله با عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از منابع آلفا و بتا کاروتن و همچنین لیکوپن، لوتئین، ویتامین C، پتاسیم، فولات و فیبر است. مواد مغذی گوجه فرنگی و به خصوص لیکوپن موجود در آن جزو یکی از بهترین سدهای دفاعی در برابر امراض قلبی به شمار می رود.

شکلات تلخ

خبر خوب برای دوستداران شکلات این است که شکلات تلخ حاوی موادی به نام رسوراترول و فلاونوئید است که هر دو می توانند فشار خون را کاهش بدهند. برای افزایش سلامتی قلبتان سعی کنید از شکلات هایی که 70 درصد یا بیشتر کاکائوی خالص دارند استفاده کنید. البته باید این را هم به خاطر داشته باشید که شکلات کالری، چربی و قند بالایی دارد و باید در مصرف آن میانه روی کنید.

چای

چای حاوی موادی به نام کاتچین و فلاونول است که رگ های خونی را تقویت می کنند و مانع از ایجاد لخته خون در رگ ها می شوند. چای و به ویژه چای سبز به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی می تواند با مشکلات قلبی مبارزه کند و جلوی سکته مغزی و قلبی را بگیرد.

 

درمانگاه خیریه امام صادق

بنیاد امام صادق (ع) 40 سال است که با هدف توسعه و گسترش فرهنگ نیکوکاری، در مقاطع مختلف به طور نسبی حامی محرومین و نیازمندان بوده و تلاش نموده تا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • اکبر جلالیزاده

    سلام هزینه ساکشن و شستشوی یک گوش؟

  • عیسی

    من هیچ نوع بیمه ای ندارم میشه بگید هر دندونی که بخوام عصب کوش بکنم پر کنم چقدر هزینه میبره ممنون

  • عیسی

    میخواهم چنتا دندون درست کنم چجوری وقت بگیرم

  • محمدعلی اسدی

    من دندان پزشکی برای کشیدن دندان آیا بیمه سلامت کارمندی قبول می کنید ومبلغ کشیدن دندان جلو ّآیا خیریه هم تخفیف دارد

  • لغو پاسخ