تغذیه مناسب برای دوران نوجوانی - درمانگاه شبانه روزی تخصصی کودکان پگاه

تغذیه مناسب برای دوران نوجوانی

تغذیه مناسب برای دوران نوجوانی

 

درمانگاه شبانه روزی تخصصی کودکان پگاه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با درمانگاه شبانه روزی تخصصی کودکان پگاه کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نیاز به سه ماده معدنی شامل کلسیم، فسفر و آهن در هر دو جنس دختر و پسر بیش از افراد میانسال است.

علاوه بر این میزان نیاز به منیزیم (فقط در دختران) بیش از زنان می‌‌باشد.

لازم به ذکر است این افزایش نیاز به این مواد معدنی به دلیل سرعت رشد و تشکیل بافت جدید است که در این دوره بلوغ وجود دارد.

برای تامین نیاز به این سه ماده معدنی، نوجوانان باید در برنامه غذایی روزانه خود از مصرف شیر و لبنیات، مغزدانه‌‌ها و انواع گوشت‌های سفید و قرمز (منبع آهن با جذب عالی) غافل نشوند.

نیاز به کلسیم و فسفر در دوران بلوغ به طور قابل توجهی افزایش می‌‌یابد که بیشتر این افزایش نیاز، به دلیل نشست این دو ماده مغذی در توده استخوانی است.

نکته قابل توجه آن که بین ۶۰-۵۰ درصد از حداکثر توده استخوانی که فرد در میانسالی خواهد داشت، در دوران بلوغ تشکیل می‌‌ شود.

بنابراین دریافت مقادیر کافی از این دو ماده معدنی برای تشکیل توده استخوانی سالم و مستحکم ضروری است.

شیر و لبنیات بهترین منبع غذایی هر دو عنصر کلسیم و فسفر محسوب می‌‌شود که می‌‌تواند تامین کننده نیاز این دو ماده مغذی بوده و سلامت توده استخوانی را با نشست کامل این دو ماده معدنی در سال‌های بعد تضمین کند.

تحقیقات نشان داد که میزان نوشیدن نوشابه‌‌های گازدار در دختران نوجوان، سه برابر شیر بوده است.

نکته قابل توجه آن که نوشابه‌‌های گازدار با توجه به محتوای فسفر زیاد خود، موجب دفع زیاد کلسیم از بدن شده و موجب افزایش خطر شکستگی‌‌های استخوانی می‌‌گردد.

قابل توجه آن که در یک مطالعه دیگر، میزان بروز شکستگی در دختران نوجوان، با میزان نوشیدن نوشابه‌‌های گاز‌دار مرتبط بود!!

در این گروه سنی دریافت روزانه ۳ واحد از شیر و لبنیات توصیه می‌‌شود. هر واحد لبنیات برابر است با یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست، ۵۰ گرم پنیر.

آهن در بافت عضلانی و خون نقشی ضروری داشته و طی دوران رشد و افزایش بافت و توده عضلانی، نیاز به آن افزایش می‌‌یابد.

البته نیاز به آهن در دختران نوجوان نسبت به پسران، به میزان قابل توجهی بیشتر است و این افراد بیشتر در معرض کم خونی ناشی از کمبود دریافت آهن هستند.

آهن در منابع غذایی به دو شکل آهن هِم و آهن غیرهِم یافت می‌‌شود. آهن هِم که در مواد غذایی جانوری (نظیر انواع گوشت‌ها) یافت می‌‌شود، میزان جذبی بسیار بیشتر داشته و تا حدود ۵ برابر بیش از آهن غیرهِم جذب می‌‌شود.

بنابراین -به ویژه در دختران نوجوان- دریافت مواد غذایی از منابع آهن هِم ضروری است.

دوه نوجوانی دوران شکل‌گیری عادات غذایی فرد بوده و بسیاری از بیماری‌‌های سالیان بعدی، ریشه در این عادات و رفتارهای غذایی دارند.

اغلب نوجوانان برای تغییر در بافت و یا ترکیب بدن خویش از روش‌هایی که متاسفانه بسیاری از آنها غیرعلمی، اثبات نشده و زیان بار است، استفاده می‌‌کنند، نظیر رژیم‌‌های نادرست، رژیم‌‌های گیاهخواری سخت، حذف وعده‌‌های غذایی و حتی مصرف برخی داروها.

بنابراین برای اطمینان از سلامت جسم و جان فرزندان آینده ساز این مرز و بوم، قبل از آن که افراد سودجو دست به کار شوند، اقدام کرده و با مشورت متخصصین عرصه سلامت اقدام کنید.

نسل نوجوان امروز نسلی است هوشمند که برای حرف درست و علمی که برای او سودمند بوده و سلامتی او را حفظ کند، گوشی شنوا و چشمی بینا دارد. سلامت باشید.

رشد کودکان در ۱۲ سال اول زندگی آن‌ها از لحاظ جسمی و روانشناختی بیشتر بوده و دارای اهمیت ویژه است. در این ‏سنین تأمین و ارتقای سطح بهداشت جسمی و روانی کودکان از سوی والدین و جامعه بسیار حائز اهمیت است. الگوهای صحیح تغذیه ای نقش مهمی در سلامت جسمی کودک ایفا می کند.

عدم دریافت مواد غذایی کافی و مناسب در هر سنی خطرناک است اما اگر در زمان رشد و نمو فرد این اتفاق بیفتد تأثیرات ‏آن به مراتب نامطلوب‌تر خواهد بود و تا مدت‌های زیادی باقی خواهد ماند و عوارض غیر قابل جبرانی در پی خواهد ‏داشت. ‏

کودکان با توجه به این که در سنین رشد و نمو هستند باید با کمک مشاوره تغذیه از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنند که مبنی بر اصول هرم ‏غذایی باشد. نیاز به عادات صحیح غذایی و تغذیه سالم در کودکان در هنگام بیماری‌های التهابی، تب، بیماری‌هایی همراه ‏با تکثیر سلولی، بیماری‌های غدد درون ریز و … بیشتر احساس می‌شود. اما همه می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان ‏است. استفاده مناسب و صحیح از گروه‌های اصلی غذایی، ریزمغذی‌ها و سایر موارد در سلامت و شکل‌گیری الگوهای ‏صحیح رفتار تغذیه‌ای در کودکان مؤثر می‌باشد. ‏

در کلینیک تخصصی پگاه آگاهی‌های لازم درباره نحوه صحیح تغذیه کودک در اختیار والدین گذاشته شده و ‏مشاوره‌های لازم در این زمینه ارائه می‌شود. ‏

سمیرا نفیس پور کارشناس تغذیه کلینیک اطفال پگاه

درمانگاه شبانه روزی تخصصی کودکان پگاه

درمانگاه شبانه روزی پگاه در سال ۱۳۸۶ توسط جمعی از متخصصین و اساتید دانشگاه با هدف پیشگیری و درمان بیماری ها، به ویژه در گروه سنی کودکان شروع به کار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شعبانی

    سلام من یک پسر ۱۳ ماهه دارم بدنش کلا داغ و تب داره . هیچ علایم دیگه ای هم جز تب نداره . بردمش دکتر فقط بهش پروفن داد . چون استامینوفن نمیخوره . ولی بعد از ۳ روز هنوزم تب ادامه داره . ممکنه راهنمتییم کنین ممنون .

  • سمیه عبادزاده

    سلام من ی پسری دارم ک اردیبهشت سه سالش تموم میشه از دیروز وقتی ک میشینه برای غذا خوردن میگه پاهام اینجوری میشه میخاره من حس میکنم ک پاش خواب میره دلیلش چی میتونه باشه؟

  • هادی

    سلام. فرزندم حدود دو و نیم ساله. متخصص گوارس به علت یبوست پودر پیدرولاکس تجویز کرد. پس از یک هفته مصرف روزی یک بار خروجی داشت. اما چند روزه با وجود مصرف دارو در هنگام دفع به مدت 2 تا 3 ساعت بیقراری میکند و حتی مقداری گریه. تا راحت شود البته مدفوع کاملا طبیعی و نرم از وی خارج می شود اما دلیل بیقراری رو نمیدانیم چیست. لطفا کمک کنید

    • سمیرا رادمهر

      سلام من هم پسر۳ساله ام همین مشکل وداشت انجیرخیس خورده بهش بده هرروز غذاهاش وپرازسبزیجات کن وآب ميوه طبيعي باپالپش زودي خوب ميشه.

  • لغو پاسخ