نکاتی مهم در مورد ایملنت - دندانپزشکی خانه سبز

نکاتی مهم در مورد ایملنت

نکاتی مهم در مورد ایملنت

ایمپلنت دندان یکی از گزینه های مناسب برای جبران دندان های از دست رفته و تامین سلامت دهان و دندان در حوزه درمان های دندان پزشکی است که در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این مطلب به بررسی موضوع ایمپلنت دندان پرداخته و نکات مهم و مفیدی در این باره ارائه می دهیم.

دندانپزشکی خانه سبز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی خانه سبز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

عمل ایمپلنت در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ انجام شد و امروزه با استفاده از سمینار‌های مختلف دندان‌پزشکی، از جایگاهی مناسب در مقایسه با پیشرفت ایمپلنت در سطح بین‌المللی برخوردار است. در واقع چه از نظر مواد استفاده‌شده و چه تکنیک‌های به‌کاربرده شده، ایمپلنت در ایران را می‌توان در سطحی برابر با این خدمت پزشکی در خارج از کشور در نظر گرفت.

 

این موضوع را در نظر داشته باشید که هر چند ایمپلنت دندان در ایران عملی گران‌قیمت به‌حساب می‌آید، اما هزینه این عمل در مقایسه با کشور‌های پیشرفته بسیار پایین است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد مقیم خارج کشور برای انجام عمل ایمپلنت به کشور ما مراجعه کنند. موضوعی که نشان‌دهنده کیفیت مناسب ایمپلنت در ایران است.

مزیت های ایمپلنت دندان چیست؟

در واقع اغلب مشکلات ناشی از ایمپلنت که در کمتر از ۱٪ بیماران رخ می‌دهد، در روز‌ها و ماه‌های اولیه پس از ایمپلنت نمایان می‌شود. عدم جویدن و اعمال فشار بر دندان ایمپلنت شده در سه هفته اول پس از عمل، شستشوی مداوم دهان با استفاده از دهان‌شویه و مصرف دقیق آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده می‌تواند خطرات ناشی از ایمپلنت را به صفر برساند.

 

موضوعی که باید در نظر گرفته شود این است که درست مثل دندان‌های طبیعی انسان، ایمپلنت نیز نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عمر ایمپلنت‌های دندانی را کاهش خواهد داد.

 نتایج مثبت، شانس موفقیت و خطرات کم در روش ایمپلنت

ایمپلنت دندان هر چند نیاز به مراقبت و معاینه دوره‌ای دارد، اما از کم‌خطرترین روش‌های درمانی دهان و دندان به‌حساب می‌آید. خطرات بسیار پایین در درازمدت و شانس موفقیت بیش از ۹۹٪، از جمله دلایلی است که ایمپلنت را می‌توان به‌عنوان بهترین گزینه درمانی در کاندیدا‌های مناسب این درمان در نظر گرفت.

 

چه در سطح بین‌المللی و چه در کشور ما، عمل‌های موفق ایمپلنت با عمری بیش از ۲۰ سال موجود است که نشان از شانس بالای موفقیت و خطرات ناچیز ناشی از عمل ایمپلنت دارد. عملی که در نگاه اول ممکن است گران و زمان‌بر به نظر برسد، اما در بلندمدت از هزینه‌های دائمی درمانی جلوگیری خواهد کرد.

حفظ شکل طبیعی دندان با روش ایمپلنت

یکی از مزایای مهم در ایمپلنت، حفظ شکل طبیعی دندان است که احساسی مشابه با یک دندان طبیعی را به انسان منتقل خواهد کرد. در واقع با قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک و ساخت دندان بر روی این پایه قدرتمند و مستحکم، می‌توان انتظار داشت که شاهد هیچ‌گونه تغییر در شکل ظاهری دندان، جویدن و نحوه صحبت کردن بیمار نباشیم.

 

این روش در مقایسه با روکش‌های عادی دندانی که معمولاً پس از عصب‌کشی انجام می‌شوند، مستحکم‌تر و کاربردی‌تر است و البته ظاهری طبیعی‌تر را به دندان‌های بیمار خواهد داد.

شرایط کاشت و انجام ایمپلنت دندان

وجود لثه های سالم

  • استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت در فک خود داشته باشد. بعضی افراد که استخوان فک خود را از دست داده اند نیز می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند، اما ابتدا لازم است استخوان از بین رفته با استفاده از روش های درمانی مناسب تجدید و ترمیم شود.

 

  • تعهد برای مراقبت بسیار مناسب از دندان های ایمپلنت شده

در این حالت لازم است دندان ها و لثه ها به صورت روزانه مسواک زده و نخ دندان کشیده شود. علاوه بر این ملاقات منظم با دندانپزشک در این رابطه از اهمیت خاص برخوردار است.

تبدیل دندان‌های مصنوعی به ایمپلنت

دندان‌های مصنوعی را نمی‌توان به ایمپلنت تبدیل کرد. ایمپلنت‌ها پیچ‌های فلزی هستند که در استخوان قرار می‌گیرند تا به پشتیبانی از دندان کاشته شده کمک کنند. ممکن است ایمپلنت‌هایی زیر دندان‌های مصنوعی موجود برای کمک به ثُبات و حمایت از این دندان‌های مصنوعی کار گذاشته شود.

این امر می‌تواند تنها در صورتی انجام شود که دندان‌های مصنوعی فعلی در شرایط خوبی باشند. شما باید با متخصص پروتز خود مشورت کنید تا دندان‌های مصنوعی موجود شما را با دقت بررسی کند.

نکات و موارد مهمی که باید در مورد دندان های ایمپلنت شده رعایت کرد

  1. بیشتر ایمپلنت ها در یک مرحله گذاشته می شوند و مراجعات بعد از آن برای معاینه و چکاپ انجام می شود تا وقتی که زمان انجام پروتز یا بخش دندانی ایمپلنت برسد و این بخش به جای دندان دائمی ایجاد گردد. در برخی موارد استخوان فرد ضعیف است و باید با مواد استخوانی تقویت شود ، که این امر یا پیش از جایگذاری ایمپلنت ها انجام می شود یا در زمان قرار دادن آنها.
  2. در اکثر مواقع عمل جراحی جایگذاری ایمپلنت ها با بی حسی موضعی صورت میگیرد دندانهای موقت در محل خالی می توانند جای بگیرند تا وقتی که ایمپلنت خود با رویه ی دندانی پوشیده شود . این زمان بین دو ماه تا پنج ماه طول می کشد.
  3. پس از کاشت ایمپلنت به مدت ۱ روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
  4. شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.
  5. بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی ۳ مرتبه باشد.
  6. نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است، ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.
  7. ایمپلنت‌های دندانی نیز مانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاکت‌های میکروبی باعث عفونت لثه می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌شود از برس‌های بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیردندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده گردد.
  8. افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.
  9. به طور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهند.

 

دندانپزشکی خانه سبز

دندانپزشکی خانه سبز ارایه کلیه امور دندانپزشکی با بخش های مجزا شامل: دندانپزشکی عمومی و زیبایی بخش جراحی(فضای اختصاصی برای جراحی ایمپلنت و جراحی دندان عقل در شرایط کاملا استریل) بخش اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ