کامپوزیت ونیر، ویژگی و سوالات رایج - دندانپزشکی خانه سبز

کامپوزیت ونیر، ویژگی و سوالات رایج

کامپوزیت ونیر، ویژگی و سوالات رایج

کامپوزیت ونیر

لمینیت های دندانی که از جنس ماده ای به نام کامپوزیت هستند و نرم و قابل انعطاف می باشند، کامپوزیت ونیر نام دارند و به منظور درمان های زیبایی و ترمیمی دندان ها توسط دندان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی این کامپوزیت ونیر، ویژگی و سوالات رایج در مورد آن ها می پردازیم.

دندانپزشکی خانه سبز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی خانه سبز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ونیر کامپوزیت توانایی های گسترده ای دارد و مراجعین این روزها به مطب های دندانپزشکی متناسب خواسته هایشان از این توانمندی ها استفاده می کنند. تغییر رنگ دندان ها و اصلاح شکل دندان ها و بازسازی دندان ها و بستن فواصل دندان ها از جمله این درخواست ها می باشد. یکی از مزیت های ویژه و مورد علاقه طرفداران ونیر کامپوزیت اینست که دندان تراش نمی خورد.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت دندان ماده خمیری با کد رنگ های مختلفی است، که برای انجام درمان های زیبایی و ترمیمی کاربرد فراوانی دارد.کامپوزیت دندان با نام های دیگری چون ونیر کامپوزیت ، لمینیت کامپوزیتی و فیسینگ نیز شناخته شده است. کامپوزیت کشور آمریکا، آلمان و ژاپن از پر استفاده ترین کامپوزیت ها در حال حاضر در ایران است.

 

کامپوزیت ونیر درمانی مستقیم است، یعنی مواد کامپوزیت روی دندان ها مستقیما قرار گرفته و توسط دندانپزشک شکل و انجام می گردد.ابتدا کار دندانپزشک تمامی جرم های موجود روی دندان های فرد را برداشته و از ماده ای برای چسبیده شدن کامپوزیت ها استفاده می کند.سپس کامپوزیت را با دقت فراوان روی سطح خارجی دندان شکل میدهد، در طول انجام از نور ابی رنگ جهت سفت شدن این مواد استفاده می شود و در نهایت پولیش انجام می گردد.

داشتن لبخند هالیوودی با کامپوزیت ونیر

مهمترین کاربرد مورد استفاده این روزها از کامپوزیت ، لبخند هالیوودی است. لبخند هالیوودی درمان زیبایی برای ساخت لبخندی با دندان های سفید و یکدست بدون نقص است.لبخند هالیوودی یعنی نمایان کردن بهترین لبخند شما.

در این روش ابتدا باید ویزیت انجام شود و در صورتی که مشکل و موردی وجود نداشته باشد کار زیبایی انجام می شود.برای اصلاح طرح لبخند هالیوودی حداقل هشت دندان جلویی فک بالا نیاز است که کامپوزیت انجام شود.در بهترین حالت هشت دندان بالا و هشت دندان پایین کامپوزیت می شود.

نحوه ساخت ونیر کامپوزیتی

لمینت ‌های کامپوزیتی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم ساخته می‌شوند. در روش مستقیم لمینت کامپوزیتی در یک جلسه روی دندان گذاشته می‌شود و پزشک آن را به شکل دلخواه درمی آورد. در روش غیرمستقیم ابتدا مواد در لابراتوار ساخته می شود، سپس در مطب روی دندان قرار داده می شود. لمینت کامپوزیتی جهت رفع فرم بد دندان، رنگ زرد و سیاه، فاصله میان دندان ها، ترک خوردگی و شکستگی دندان و … استفاده می شود.

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

  • اصلاح شکل دندان
  • ترمیم و پرکردن پوسیدگی دندان
  • بستن فواصل بین دندان
  • بلند کردن طول دندان و…
  • بدون نیاز به قالب گیری دندان
  • سریع قابل انجام است.
  • نیاز به تراش دندان ندارد.
  • هزینه کمتر نسبت به لمینت سرامیکی
  • درمانی بی ضرر و با کیفیت است.
  • در برخی موارد درمان بهم ریختگی دندان به جای ارتودنسی

انتخاب بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان

بهترین برند کامپوزیت به ترتیب کامپوزیت ایوکلار آی پی اس ، کامپوزیت کازمودنت و اولترادنت می باشند و بهترین دیسک های پرداخت و پولیش که در استحکام و رنگ پذیری دندان بسیار پر اهمیت هستند ، دیسک کازمودنت در رنگ های مختلف و بیسکو است.

دوام کامپوزیت ونیر دندان

دوام و ماندگاری کامپوزیت های دندان بالا است اما احتیاج به مراقبت های لازم دارد و فرد باید موارد بهداشتی و نیز اصول تغذیه ای را رعایت کند تا عمر کامپوزیت ها را به بیش از 10 سال برساند.

مراقبت از دندان های کامپوزیت شده

برای مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواک بزنید.

مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام فواصل بین دندانی نیست پس بهتر است از نخ دندان استفاده کنید.

دقت داشته باشید که خوردن مواد غذایی سفت می تواند به دندان های کامپوزیت شده ، آسیب وارد کند و آنها را دچار ساییدگی نماید.

بعد از خوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و یا خوراکی های دارای مواد رنگی دندان های خود را مسواک کنید، زیرا کامپوزیت ها نیز خاصیت رنگ پذیری دارند و دچار تغییر رنگ می شوند.

معایب کامپوزیت ونیر دندان

در کامپوزیت دندان اگر دندان ها تراشیده شوند مینای دندان آسیب می بیند پس بهتر است سلامت دندانهایمان را به زیبایی دندان هایمان ترجیح دهیم.

عوارض کامپوزیت ونیر

از اصلی ترین عوارض کامپوزیت دندان تورم و آسیب لثه است که در هنگامی اتفاق می افتد که کامپوزیت خوب بر روی دندان قرار نگیرد.

کامپوزیت ونیر با احساس درد همراه است؟

این روش معمولا بدون ناراحتی انجام می شود و دندانپزشک ابتدا یک ژل بی حسی را در ناحیه تزریق اعمال می کند تا شما سوزن را احساس نکنید.

مراحل انجام کامپوزیت ونیر

برای روکش ونیر کامپوزیت دندانپزشک ابتدا دندان ها تمیز می کند و آن ها را جرم گیری می نماید تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن روکش ونیر داشته باشد ؛ سپس دندان ها را خشک کرده و از هرگونه رطوبت یا بزاق پاک می کند تا عملکرد مواد باندینگ مختل نشود.

 

بعد سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تا به چسبیدن ونیر کامپوزیت به سطح دندان کمک کند و در آخر مواد باندینگ مخصوص (چسب) را بر روی سطح دندان استفاده می کنند و مواد کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد.نتیجه به دست آمده بستگی به تجربه دندانپزشک و توانایی های او دارد.

 

دندانپزشکی خانه سبز

دندانپزشکی خانه سبز ارایه کلیه امور دندانپزشکی با بخش های مجزا شامل: دندانپزشکی عمومی و زیبایی بخش جراحی(فضای اختصاصی برای جراحی ایمپلنت و جراحی دندان عقل در شرایط کاملا استریل) بخش اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ