اصلاح عیوب دندان ها به روش ونیر - دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده

اصلاح عیوب دندان ها به روش ونیر

اصلاح عیوب دندان ها به روش ونیر

ونیر یکی از روش های موثر و کاربردی برای اصلاح عیوب دندان ها در حیطه دندانپزشکی زیبایی است. در این روش دندان تراش نمی خورد و در مدت زمان کوتاه قابل انجام است. در ادامه مطلب بیشتر در مورد ونیر دندان و مسائل مهم پیرامون آن می پردازیم.

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر درمان ونیر

ونیر روشی اصلاحی و زیبایی محسوب می‌شود که در آن لایه‌ای محافظ بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد و به صورت مستقیم این لایه توسط اشعه روی دندان‌ها چسبانده می‌شود. کامپوزیت یک ماده ترمیم همرنگ دندان بوده یا همان مواد سفید رنگی هستند که با آن داخل دندان‌ها را پر می‌کنند. در واقع کامپوزیت تشکیل شده از مواد زمینه‌ای ترکیبی با ذراتی به نام فیلر که وجود همین ذرات استحکام بالایی به آن بخشیده است.

کامپوزیت ونیر ترکیبی خمیری شکل است که تحت تابش نور در طول موج خاص سفت و سخت خواهد شد. پس از اینکه سفت شد آن را به کمک پولیش دادن، به شکل مناسب دهان درمی‌آورند که وقتی در دهان قرار گرفت بقیه دندان‌ها را درگیر نکند. کامپوزیت ونیر برای مواقعی استفاده می‌شود که دندان‌های بیمار پوسیدگی نداشته باشند، زیرا انجام کامپوزیت ونیر بدون نیاز به تراش دادن و لابراتوار و در عرض یک یا دو جلسه به شما نتیجه دلخواه را می‌دهد.

کاربرد ونیر دندانی

کامپوزیت همرنگ دندان به صورت لایه‌ای روی دندان‌ها قرار گرفته و توسط ونیر محکم شده و توسط پزشک ماهر فرم دهی می‌شوند و در موارد زیر کاربرد دارد:

  • ترمیم دندان‌های شکسته
  • تغییر رنگ دادن دندان‌ها
  • بلند کردن طول دندان‌های ساییده شده
  • پر کردن دندان‌های خالی
  • اصلاح طرح لبخند

تفاوت بین کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی با پرس و تراش دادن دندان به اندازه نیم میلیمتر از قسمت جلوی دندان انجام می‌شود ولی کامپوزیت ونیر بدون تراش دهی است.

تراش دهی دندان در لمینت سرامیکی قبل از قالب گیری دندان به منظور دقیق بودن قالب گیری انجام می‌شود در حالی که کامپوزیت ونیر نیازی به قالب گیری ندارد.

لمینت سرامیکی به زمان بیشتری جهت آماده سازی قالب دندان توسط لابراتوار نیاز دارد حال اینکه ونیر کامپوزیت در یک یا دو جلسه انجام می‌گیرد.

کامپوزیت ونیر هزینه کمتری نسبت به لامینیت سرامیکی دارد.

مزایای ونیر دندان

در این روش دندان‌ها تراش داده نمی‌شوند و آسیب کمتری می‌بینند.

این روش دارای ماندگاری طولانی مدت است. در واقع اگر به هر دلیلی مراقبت‌های لازم صورت نگیرد و کامپوزیت شکسته و یا دچار پریدگی جزئی شود به راحتی ترمیم شده و همانند قبل می‌شود.

از مزایای دیگر ونیر کامپوزیت تنوع رنگی است که در این روش وجود دارد و بیمار می‌تواند بهترین رنگ و مناسب‌ترین رنگ را برای دندان‌های خود انتخاب کند.

در روش کامپوزیت ونیر لایه‌ای بسیار نازک بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با توجه به نازک بودن این لایه برای طبیعی جلوه دادن دندان‌ها نیازی به تراش دادن لایه بیرونی آن‌ها نیست.

برای دندان هایی که به شدت تغییر رنگ داده شده اند، خرد شده و یا بد فرم هستند، ونیر ها یک لبخند بادوام و دلپذیر ایجاد می کنند. علاوه بر این، ونیرها دچار مشکل نمی شوند، و باعث میشوند مردم به دنبال لبخند کامل و زیبا توسط آنها باشند.

معایب ونیر های دندانی

از معایب ونیر این است که به صورت مرتب باید به دکتر مراجعه و همچنین روکش‌ها را برای هرچند وقت یکبار عوض کرد.

به مرور زمان کامپوزیت ونیر‌ها تغییر رنگ می‌دهند.

چه کسانی نمی‌توانند از ونیر دندان استفاده کنند؟

  • کسانی که سایش شدید دندان دارند.
  • افرادی که ازعادت‌های دهانی مثل دندان قروچه رنج می‌برند.
  • افرادی که به بهداشت دهان و دندان توجه نمی‌کنند.
  • بیمارانی که دندان‌هایی شدیدا به هم ریخته دارند.

دندان های ناسالم: پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه باید قبل از جاگذاری کامپوزیت ها درمان شوند.

دندان های تضعیف شده: اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد و یا با پرکردگی بزرگی جایگزین شده باشد دندان ضعیف بوده و برای ونیر کردن مناسب نمی باشد.

دندان هایی که به میزان کافی مینا ندارند زیرا ونیر ها به مینای دندان بهتر متصل می شوند.

افرادی که عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان هایشان دارند نمی توانند گزینه ی خوبی باشند زیرا این عادات موجب شکستن و خورد شدن کامپوزیت ها می شود. در برخی موارد استفاده از محافظ در هنگام خواب میتواند راه حل مناسبی برای این گونه افراد باشد.

 

ونیر دندان پوسته های نازک از رزین های پرسلن و یا کامپوزیتی هستند که به صورت سفارشی ساخته شده اند تا روی دندان ها قرار گیرند و یک ظاهر طبیعی و جذاب را ارائه می دهند. آنها می توانند برای رفع مشکلاتی مانند: دندان های تراشیده، رنگ آمیزی، ناهموار، فرسوده، یا دندان هایی که فاصله غیر طبیعی داشته باشند، استفاده شود. دو مورد شایع ترین مواد استفاده شده در روکش های دندانی رزین کامپوزیتی و پرسلن هستند.

هر دو نوع ونیر را می توانند توسط تکنسین دندان پزشکی در یک آزمایشگاه ساخته شده و به دندان های بیمار در یک دفتر دندانپزشک متصل  شوند. روکش ونیر به دندان ها با سیمان (مواد) رزین متصل می شود. مواد چینی مواد شکننده هستند؛ با این حال، هنگامی که آن را به درستی به دندان متصل می کنند، می تواند بسیار قوی و با دوام باشد.

نگهداری و مراقبت از ونیرها

روکش دندان باید مانند دندان های عادی شما تمیز شود. استفاده از نخ دندان یک بار در روز و دو تا سه بار در روز شستن دندان ها با خمیردندان دارای فلوراید به حذف باکتریهای دندانی و پلاک دندان کمک می کند. با دندانپزشک خود در مورد مواد مراقبت از دهان و دندان صحبت کنید تا بتوانید طول عمر ترمیم دندانهایتان را حفظ کنید.

نحوه قرار دادن ونیر

دندانپزشک شما یک مقدار کمی از سطح دندان را برای جایگذاری روکش جدید برمیدارد. یک تصویر از دندان گرفته شده و به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود. سپس روکش دندانی متناسب با دندان و دهان شما ساخته می شود. سپس این روکش با سیمان رزین به دندان هایتان متصل می شود.

عمر ونیر های دندانی

ونیرهای کامپوزیتی چقدر عمر می کنند؟ و در مقایسه با طرح درمان های سرامیکی چه برتری یا ضعفی دارد. در مورد مقایسه انواع کامپوزیتی و سرامیکی ونیر ها به صورت مفصل توضیح داده ایم و در مورد طول عمر ونیر کامپوزیت ها می توانیم به گزارشات بسیار زیادی تکیه کنیم که  در صورت رعایت خوب و بی نقص بهداشت، عمر بالای یک دهه را برای ونیر کامپوزیت ها پیش بینی کرد.  گزارش های نیز وجود دارد که نشان می دهد ونیر کامپوزیت ها رنگ گرفته اند که عوامل زیر مهم ترین علت های ثبت شده در این درمان هستند.عدم رعایت بهداشت معمولی (نخ دندان و مسواک و مراجعات منظم)

 

۱- استعمال دخانیت، مواد مخدر و البته تمیز نکردن دندان مناسب آن

۲- افراط در استفاده از چایی های رنگی و قهوه و باز هم تمیز نکردن متناسب دندان

۳- استفاده از تکنیک یا مواد نامناسب

۴- عدم تبحر در تکنیک های ایزولاسیون دندان در هنگام لایه گذاری توسط درمانگر

۵- عدم تبحر کافی در پالیش کامپوزیت توسط درمانگر

تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیک

مراحل ساخت: لمینت نیاز به قالب گیری دارد و طی حدود ۱۰ روز در لابراتوار ساخته می شود.اما ونیر کامپوزیت در همان جلسه اول و در مطب و توسط دندانپزشک زیبایی ساخته می شود.

هزینه لمینت دندان: قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به قیمت لمینت سرامیک مناسب تر است.

میزان استحکام در برابر شکستگی: استحکام لمینت دندان ( لمینت سرامیک ) در برابر شکستگی نسبت به ونیر کامپوزیت بسیار بیشتر است.

میزان رنگ پذیری: احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر از لمینت سرامیکی است.

امکان تغییر یا ترمیم: یکی دیگر از تفاوت های ونیر کامپوزیت و لمینت دندان در این است که امکان تغییر در فرم ونیر کامپوزیت دارد اما لمینت سرامیک بعد از ساخت امکان تغییر در آن وجود ندارد. همچنین در صورت شکستن آنها، ونیر کامپوزیت را می توان ترمیم کرد اما لمینت سرامیک را باید تعویض کرد و از اول قالب گیری و ساخته شود (البته فقط همان یک دندان)

مراقبت‌های لازم بعد از ونیر دندان

دقت کنید که بعد از نصب ونیر کامپوزیت جویدن و گاز زدن معمول غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

جویدن و گاز زدن غذا‌های سخت مانند آجیل برای ونیر کامپوزیت ضرر دارد و ممکن است باعث ساییده شدن ونیر کامپوزیت شود.

در خاطر داشته باشید که پس از نصب ونیر کامپوزیت بهتر است بعد از نوشیدن قهوه یا چای اقدام به مسواک زدن کنید و فراموش نکنید ونیر کامپوزیت هم می‌تواند به مرور زمان دچار تغییر رنگ شود.

فراموش نکنید ونیر کامپوزیت هم مانند دندان‌های طبیعی بعد از گذشت زمان نیاز به ویزیت توسط دندانپزشک و احیانا پولیش شدن دارد. همچنین بهتر است پس از نصب ونیر کامپوزیت تنها به مسواک بسنده نکنید و از نخ دندان هم استفاده کنید. در نهایت بهتر است در صورت میل به استفاده از دهانشویه، پس از نصب ونیر کامپوزیت با دندانپزشکتان مشورت کنید تا خطری سلامتی ونیر کامپوزیت را تهدید نکند.

هزینه ونیر دندان

جدا از اینکه قیمت تمام شده برای نصب ونیر کامپوزیت روی دندان در مطب‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما باید توجه داشته باشید این قیمت، هزینه مستقیم برای نصب ونیر کامپوزیت است در حالیکه نصب ونیر کامپوزیت نیازمند برخی هزینه‌های غیر مستقیم هم هست.

از جمله این هزینه‌های غیر مستقیم می‌توان به هزینه عکسبرداری، نسخه، ویزیت و در صورت نیاز هزینه تراش دندان می‌باشد. هزینه ونیر کامپوزیت را می‌توان بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفت که همچنان بسته به پزشک و یا مطب می‌تواند تغییر کند. برای مثال هم اکنون قیمت ونیر کامپوزیت درجه یک آمریکایی ۷۲۰ هزار تومان و قیمت ونیر کامپوزیت درجه یک ژاپنی ۴۴۵ هزار تومان است.

 

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده خدمات ارائه شده در دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده طراحی لبخند زیبا با لمینیت کامپوزیتی و سرامیکی با رنگ طبیعی یا بسیار سفید (مدل موقت روی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ