مزایا و معایب کاشت ایمپلنت - دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت

راه های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد که از جمله می‌توان به پروتز متحرک (دندان مصنوعی) یا بریج (پروتز ثابت) اشاره کرد که هر کدام از این ها قابل بررسی هستند. پروتز متحرک (دندان مصنوعی) در وهله اول برای گروهی از افراد قابل قبول است که از لحاظ بعد زمانی کوتاه بوده و هزینه های آن به طور چشمگیری کمتر از هزینه کاشت ایمپلنت است، ولی معایبی دارد که قابل توجه است.

دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 از جمله معایب دندان مصنوعی:

1) نداشتن ظاهری زیبا

2) شل شدن دندان مصنوعی

3) تخریب استخوان زیر دندان مصنوعی که یکی از علل آن همین متحرک بودن دندان مصنوعی می باشد که به استخوان زیرین خود آسیب می زنند و همین امر در چهره افراد مسنی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند مشهود است.

بریچ (پروتز ثابت): حسن آن ثابت بودن پروتز می باشد که تا حدی برای بیماران خوشایند است و ضمنا ظاهر قابل قبول تری نسبت به پروتز متحرک دارد ولی بریج نیز به نوبه خود دارای معایبی است، برای ساخت یک بریج حداقل نیاز به دو پایه است که از دندان های مجاور به دست می‌آید همین امر دو مسئله را به وجود می آورد، یا آن دندان های مجاور وجود دارند و یا اینکه آن دندان های پایه وجود ندارند. در صورت وجود داشتن دندان های مجاور به ناچار نیاز به تراش دندان های مجاور هستیم که خود همین امر در صورت سالم بودن دندان های مجاور نه کار منطقی و نه کار علمی و نه کار اخلاقی می باشد چرا که آن دو دندان مجاور را قربانی فضای خالی بی دندانی کرده ایم و به نوبه خود در دراز مدت عمر این دندان ها را نیز کمتر از حد معمول می‌کنیم و ضمنا از معایب قابل تامل دیگر آن احتمال بروز بوی بد در نواحی زیر بریج به علت عدم امکان شستشوی مناسب وجود دارد.

معایب کاشت ایمپلنت

نکته اولی که در کاشت ایمپلنت به ذهن بعضی از افراد خطور می‌کنند واژه جراحی می‌باشد که باعث ترس (فوبیا) در بعضی افراد می‌شود، که تا حدی این ترسها منطقی است همچون ترس از تزریق بی حسی، ترس از شکافتن لثه، ترس از خونریزی، ترس از بخیه زدن، ترس از عوارض و درد های بعد از کاشت ایمپلنت که تمام این موارد ترس (فوبیا) با تکنیک های ویژه و بهره گیری از لوازم و ابزار تخصصی و فوق تخصصی قابل برطرف کردن یا کاهش حداکثری ترس است. از معایب دیگر کاشت ایمپلنت هزینه بردار بودن آن نسبت به پروتز ثابت و پروتز متحرک است که البته این نگاه شاید در کوتاه مدت منطقی باشد ولی در دراز مدت با توجه به نکات ضعف پروتزهای متحرک و ثابت منطقی به نظر نمی‌رسد.

مزایای کاشت ایمپلنت

1) ظاهر قبول آن که خود این امربه علت ارتباط تنگاتنگ ایمپلنت با لثه و استخوان زیرین خود می باشد که نما (پروفایل) قابل قبولی به نمایش می‌گذارد.

2) امکان تعویض روکش های روی ایمپلنت در زمان های مختلف

3) جلوگیری از تحلیل لثه و جلوگیری از تحلیل استخوان زیرین ایمپلنت

دلیل آن این است که تعداد نادری از فلزات با بدن واکنش التهابی نشان نمی‌دهند و سیستم ایمنی بدن تیتانیوم را به عنوان یک ماده بیگانه خارجی تلقی نمی کند و به خاطر همین امر استخوان لثه ارتباط تنگاتنگی با ایمپلنت برقرار می‌کنند که خود همین امر از بروز تخریب استخوان و لثه در درازمدت جلوگیری می کند. البته در نحوه کاشت ایمپلنت تکنیک و متد متخصص حائز اهمیت است که این امر به خصوص در افرادی که به هیچ عنوان تمایل به تغییر در نمای صورت خود در سن بالاتر ندارند قابل توجه است.

دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی

مرکز تخصصی ایمپلنت و لمینت دکتر شهرام اسعدی کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندان یک میله یا پیچ تیتانیومی با قطر و طول های مختلف است که در فک قرار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Mohammad

    سلام اقاي دكتر من يك ماه و ٢٠ روزه دندانم رو عصب كشي كردم الان احساس گزگز بالاي دندانم ميكنم به دندانم ضربه ميزنم احساس يكم درد ميگيره نظرتون چي هست طبيعي است

  • علیرضا حسینی

    سلام جناب دکتر اسعدی هزینه هر واحد ایمپلنت و هر واحد روکش رو لطف میکنید؟ جسارتا به صورت اقساط هم ایمپلنت انجام میدید؟

  • لغو پاسخ