جراحی دندان عقل به چه صورت است؟ - دندانپزشکی محمد

جراحی دندان عقل به چه صورت است؟

جراحی دندان عقل به چه صورت است؟

دندان عقل دندانی است که اگر افراد جامعه جوانه دندان عقل را داشته باشند، در درصد بالایی از این افراد، داندان یا روئیده نشده، یا نصفه روئیده می شود و یا اگر روئیده شود در جهت نامتناسب است.

دندانپزشکی محمد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی محمد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

هر فرد دارای دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین است و مجموعا 4 دندان عقل است که دندانپزشکان اصطلاحا آن را آسیای سوم می نامند.

اگر دندان عقل فردی در داخل خط جونده باشد و با دندان مقابل در ارتباط باشد این دندان ها لزوما نباید خارج شوند.

این دندانها نقش چندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلاتی که گاهی اوقات به وجود می آورند، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک از فک خارج شوند.

ولی دندان عقل، دندانی است که اگر به مشکلی برخورد کند، تقریبا نگهداری این دندان خیلی راحت نیست، چون در انتهای دهان قرار گرفته است عصب کشی کردن یا ترمیم های وسیع دندان عقل خیلی ساده نیست و توصیه می شود که کشیده شود.

اما اگر دندان عقل به صورت نهفته کامل، نیمه نهفته و یا در موقعیت غلطی قرار گرفته باشد به صورت پیشگیری از دهان خارج می کنیم، چون اطراف دندان تاج نیمه نهفته یا نهفته بافتی به نام فولیکول دندان وجود دارد. این فولیکول به علت داشتن پتانسیلی که داخل آن وجود دارد اگر داخل استخوان بماند می تواند تکثیر شود و باعث ایجاد کیست و تومور برای فرد شود. برای اینکه از این حالت جلوگیری شود قبل از سن 35سالگی تمام جوانه های دندان عقل (ممکن است فقط شامل دندان عقل نباشد یعنی دندان نهفته در یک موقعیت دیگری باشد، منظور این است که شامل همه دندان ها که نهفته است می شود) را به خاطر پیشگیری خارج می کنیم، بخاطر اینکه از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اگر سن بالای40سال باشد و در رادیوگرافی مشاهده شود که دندان مشکل خاصی ندارد، یعنی در رادیوگرافی نشانه ای از تخریب یا فعال بودن آن فولیکول دیده نشود، دندان نهفته آسیبی به ساختار های اطراف مثل دندان 7 که جلوی آن قرار گرفته است وارد نمی کند. یا وقتی ترمیمی برای دندان 7 صورت می گیرد تداخلی ایجاد نمی کند، دندان سرجای خودش باقی می ماند مگر اینکه زمانی با مشکلی مواجه شود. ترجیح این است که برای افراد بالای 40 سال دندان به صورت پیشگیری خارج نشود مگر مشکلی برای بیمار ایجاد شده باشد.

کسانی که بالای 45-40 سال هستند دندان خارج نمی شود بلکه توصیه می شود که سالیانه رادیوگرافی پانارومیک یا OPG بگیرند و ترجیحا هم در یک مرکز این کار انجام گیرد تا بتوان عکس ها را با هم مقایسه کرد که اگر تغییری در اطراف آن دندان به وجود آمده است بتوان تصمیم و درمان درستی برای مریض اتخاذ و انجام داد.

هر چقدر سن بالاتر باشد جراحی های دندان های نهفته سخت تر می شود به همین دلیل گفته می شود به جهت پیشگیری در سن زیر 35 سال از دهان خارج شود.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل:

– استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندان های مقابل با فشار نگه دارید.

– از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری کنید.

–  آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید.

– خونریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی طبیعی است.

سوالات خود را از بپرسید
  • alo_admin

    سلام ایا می تونین به صورت غیر حضوری هم ویزیت کنید امکان مراجعه حضوری ندارم

  • لغو پاسخ