انواع درمان های لازم برای کودکان - دکتر الهام حاتم زاده

انواع درمان های لازم برای کودکان

انواع درمان های لازم برای کودکان

فیشور سیلانت یا شیارپوش

دکتر الهام حاتم زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر الهام حاتم زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در سطح جونده دندان های عقب معمولا فرورفتگی ها و شیارهای عمیقی وجود دارد در این روش این فرو رفتگی های گیردار با مواد همرنگ دندان جهت جلوگیری از پوسیدگی پر می شود.

شیار پوش چیست؟

در این روش حفرات و شیارهای عمیق تاج دندان ها به وسیله مواد دندان پزشکی خاص به نام سیلانت پر می شود. این روش بدون تزریق و بی حسی و بدون تراش سطح دندان انجام می شود و فرم طبیعی دندان ها تغییر نمی کند تنها شیارها و حفرات عمیق سطوح دندانی که در حالت طبیعی امکان تمیز کردن  کامل آن ها وجود ندارد تبدیل به شیارها و حفرات کم عمق قابل تمیز شدن می شوند.

سنین 9-6 سال و 15-12سال زمان مناسب برای استفاده از روش شیار پوش برای دندان های آسیای اول و دوم دائمی است.

به طور کلی شیار پوش روشی است برای کمک به کودک برای رعایت کامل تر بهداشت دهان و دندان نه روشی برای جایگزینی بهداشت دهان، بنابراین رعایت کامل بهداشت دهان بعد از انجام فیشور سیلانت ضروری است.

 

فلوراید تراپی

استفاده از فلوراید اهمیت ویژه ای در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد و بهتر است هر سه تا شش ماه یکبار توسط دندان پزشک انجام شود.

این ماده بر روی میکرو ارگانیسم های دهانی موثر است و سبب کاهش تولید اسید توسط میکرو ارگانیسم ها می شود، از طرف دیگر فلوراید وارد مینای دندان های تازه رویش یافته می شود و سبب کاهش آسیب پذیری نسبت به پوسیدگی خواهد شد.

به طور کلی فلوراید نه تنها در پیشگیری از ضایعه جدید پوسیدگی موثر است بلکه در توقف یا حداقل کند کردن روند پیشروی ضایعات پوسیدگی اولیه هم نقش مهمی دارد. کاربرد فلوراید موضعی برای همه کودکان حتی آنهایی که هیچ گونه پوسیدگی دندانی ندارند توصیه می شود. تفاوت در تعداد دفعات مورد نیاز سالیانه با توجه به وضعیت سلامت دهانی کودک است، این کار در مطب به وسیله ژل،کف و یا وارنیش فلوراید انجام می شود.

فلوراید تراپی موضعی در مطب دندان پزشکی کودکان هیچ گونه عارضه ای ندارد، بر حسب وضعیت دندان های کودک فواصل فلورایدتراپی متفاوت و فواصل بین6- 4ماه برای بیشتر کودکان مناسب است.

آیا دندان های شیری عصب دارد؟ چه زمانی دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

دندان های شیری مانند دندان های دائمی خود از تمامی اجزا تشکیل دهنده یک دندان شامل تاج، عصب، رگ های خونی و ریشه برخوردار هستند و تفاوت این دو در اندازه (سایز) و گاهی شکل است.

همانطور که گفته شد دندان های شیری مانند دندان های دائمی توسط عصب، سرخرگ و سیاهرگ که از طریق کانال ریشه وارد دندان می شوند، تغذیه و عصب دهی می شود، از این رو اگر دندان شیری دچار پوسیدگی عمیق یا دچار ضربه و تاج آن شکستگه شود، ممکن است عصب آسیب ببیند و نیاز به درمان داشته باشد.

گاهی دیده می شود که ممکن است یک دندان شیری تا مرحله تشکیل آب هم پیش برود و کودک نیز شکایتی از درد نداشته باشد از این رو بررسی و چکاپ مداوم یکی از نکاتی است که والدین باید به آن توجه کنند.

یکی دیگر از نشانه هایی که باید به دقت بررسی شود درد دندان به هنگام خوردن و جویدن غذا، مصرف مواد غذایی گرم، نوشیدنی های سرد و دردهای شبانه است.

دندان های شیری برای غذا خوردن و صحبت کردن ضروری هستند، از طرف دیگر نگه داشتن دندان های شیری فضای مورد نیاز برای رویش دندان هایی که قرار است در آینده جایگزین شود را حفظ می کنند و این مساله اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر دندان کودک زودتر زمان طبیعی افتادن از دهان خارج (کشیده) شود، دندان های اطراف به تدریج به این فضا حرکت کرده و فضای خالی را اشغال می کنند و زمانی که دندان دائمی در محل افتادن دندان شیری شروع به رویش می کنند فضای کافی برای رویش ندارد بنابراین منحرف شده و در مسیر نادرست و به صورت نامرتب می روید.

مسئله مهمی که لازم است ذکر شود این است که عصب کشی دندان های شیری نه تنها به ریشه دندان های دائمی آسیب نمی زند بلکه با جلوگیری  از گسترش عفونت به دندان های دائمی در سلامت دندان های دائمی نقش موثر ایفا می کنند.

فضا نگهدار

اما اگر یک دندان شیری به علت وسعت بسیار زیاد پوسیدگی قابل نگهداری نبود و درمان کشیدن برای دندان مربوطه در نظر گرفته شد باید از وسیله ای به نام فضا نگهدار برای حفظ دندان شیری کشیده شده استفاده کرد تا این فضا از دست نرود و (با حرکت دندان های مجاور به این فضا) برای دندان دائمی جایگزین حفظ شود.

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده دکتر الهام حاتم زاده، متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان خانم دکتر الهام حاتم زاده طبق آخرین متدهای جهان بسیاری از کودکان و نوجوانان را تحت درمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • نرگس زارعی

    باسلام دختری 11 ساله دارم و دندانهایش بعلت مکیدن انگشت که همچنان ادامه دارد کج و نامرتب درامده می خواستم ببینم زمان مناسب برای ارتودنسی چه موقع است ؟ آخه هنوز دندان های شیری اش کاملا نیوفتاده است .باتشکر از راهنمایی شما

  • لعيا چوپاني

    مي خواستم بدونم در سن ٣٣سالگي ارتودنسي خوب جواب ميده؟

  • سرایلو

    سلام کودکی 7ماهه دارم که در حال دندان درآوردن می‌خواستم راهنمایی کنید چطور از اولین دندون هاش مراقبت کنم تا در آینده مشکلات لثه و دندان نداشته باشه در ضمن الان لثه هاش خیلی خارش داره دراین مورد چطور میتونم کمکش کنم

  • alo_admin

    پوسيدگي دندان اصلي

  • لغو پاسخ