پروتز دندان چیست و چه مزایایی دارد؟ - دکتر اکرم شیرازی

پروتز دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

پروتز دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

پروتز دندان

امروزه دیگر مشکلات زیبایی در دهان و دندان دیگر یک مشکل نیست و راه های زیادی برای مشکلات و شکستگی ها در ناحیه دندان ها به راحتی قابل حل است. قصد داریم در این مطلب شما را با پروتز دندان و مزایای آن آشنا کنیم.

دکتر اکرم شیرازی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر اکرم شیرازی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

پروتز دندان چیست؟

پروتز یا اندام ساختگی، برسازه یا اندام مصنوعی، سازه‌ای است که با بازسازی بخش‌هایی از بدن با روش برسازی یا اندام‌سازی یا اندام مصنوعی گفته می‌شود. در واقع برسازی یا اندام‌سازی جایگزین بخش یا عضو یا اندام از دست رفته می‌شود تا اندام یا عضو بتواند تمام یا بخشی از عملکرد از دست رفته را به دست آورد. ناگفته نماند که در برخی از موارد نیز برسازه تنها جنبه زیبایی دارد مانند برسازی چشم و برسازی انگشت. از انواع پروتزها می‌توان به دندان مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و… اشاره کرد.

گاهی به دلایل متعدد نمی‌توان از پروتزهای دندانی ثابت برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته استفاده کرد. در این صورت با پروتزهای متحرک می‌توان دندان‌های ازدست‌رفته را درمان کرد.

انواع پروتز

پروتز متحرک

پروتز متحرک همان‌طور که از نام آن برمی‌آید به‌راحتی داخل دهان گذاشته و یا برداشته می‌شود.

پروتزهای متحرک با استفاده از چسب، اصطکاک بین سطوح مجاور دندان‌ها، ایمپلنت‌ها و یا ساکشن با استفاده از مخاط و به کار گرفتن عضلات اطراف و محیط آناتومی فک، در جای خود قرار می‌گیرند.

درمان‌های متحرک شامل پروتزهای پارسیل متحرک، دست‌دندان کامل و اکلوزال اسپلینت‌ها هستند.

پروتز ثابت

پروتز ثابت پروتزی است که قابل در آوردن از دهان توسط بیمار نیست.

انواع پروتز ثابت

روکش‌های دندانی و روکش‌های موقت (روکش دندان)

روکش موقت دندان

دندانی که با شدت آسیب دیده باشد می‌تواند با استفاده از روکش دندان‌ترمیم و پروتز شود. اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد و دندان چندین مرتبه پر شده باشد یا دندان به دلیلی مانند عصب‌کشی دندان تیره شده باشد، استفاده از روکش دندان یک روش خوب درمانی است. روکش دندان هم به استحکام دندان کمک می‌کند و هم باعث بهبود ظاهر دندان می‌شود. دندان روکش شده روی پایه کوچکی که درون آن قرار دارد نصب می‌شود.

مزایای روکش دندان

برای محافظت از دندان ضعیف شده (برای مثال به دلیل پوسیدگی دندان) از شکستگی یا گیر کردن قسمت‌های ترک خورده دندان به یکدیگر.

برای پروتز و ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت آسیب دیده باشد.

برای پوشش و حفاظت از دندانی که حجم زیادی از آن پر شده و مقدار کمی از دندان اصلی باقی مانده باشد.

برای پوشش دندان‌هایی که به شدت تغییر رنگ داده یا شکل آنها از حالت طبیعی خود خارج شده باشد.

برای پوشش ایمپلنت دندان.

برای اصلاحات زیبایی.

هزینه روکش دندان

هزینه‌های روکش کردن دندان به نوع روکش انتخابی (برای مثال روکش‌های پرسلینی معمولا گران‌تر از روکش‌های طلایی هستند که معمولا گران‌تر از روکش‌های پرسلینی ذوب شده روی فلز هستند). هزینه روکش کردن دندان به محل دندان تحت درمان، نوع مواد مورد استفاده و شرکت سازنده آن، اندازه و وضعیت دندان اصلی بستگی دارد.

انواع پروتز متحرک:

دندان مصنوعی آکریلیک
دندان مصنوعی کرومیک
دندان مصنوعی قابل تعویض فوری

مزایای پروتزهای دندان

کاهش تحلیل رفتگی استخوان فک

حفاظت از دندان‌های مصنوعی جزئی

بازتوانی و نگهداری مؤثر از دهان و دندان

افزایش کیفیت زندگی بیماران

پروتزها متحرک همچنین  می تواند بافت لثه و استخوان ازدست رفته را نیز پوشش دهند  و یک ظاهر مناسب را برای دندان و لثه ارائه می کنند. (این خصوصا در کسانی که تحلیل زیادی در استخوان و لثه خود داشته اند بسیار ارزشمند است.)

در این افراد با درمان ایمپلنت به تنهایی نمی توان همه این بافت ها را به نحو مطلوب بازسازی کرد. همچنین    تمیز کردن و نگهداری پروتز های متحرک راحت تر است. مخصوصا برای کسانی که مشکل مسواک زدن و

این پروتز ها قابلیت تغییر و سازگاری دارند. (در صورت از دست دادن دندان های بیشتر می توان با تغییرات جزیی در طراحی آنها دندان های جدید از دست رفته را نیز پوشش داد.)

در نهایت این پروتز ها به طور کلی ارزان‌تر هستند.

چگونه می توان ایمپلنت را با پروتز متحرک استفاده کرد؟

از آنجایی که پروتز کامل، تماما روی لثه قرار می گیرد خصوصا در فک پایین گیر و ثبات خوبی ندارد و این عمده ترین دلیل نارضایتی افراد از پروتز متحرکشان است.

یکی از راهکارها برای جبران این مشکل این است که می توان حداقل از ٢ ایمپلنت برای افزایش گیر و ثبات پروتز دندان در جای خودش استفاده کرد.

افزایش ثبات پروتز نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس و راحتی فردی که از پروتز یا دندان مصنوعی استفاده می کند، ایفا کرده و خوردن و صحبت کردن و لبخند زدن  را ساده تر می کند و موجب ایجاد احساس خوشایندی می شود که گویی پروتز دندان آن فرد قسمتی از خود فرد شده است.

هزینه پروتز متحرک

به طور کلی هزینه پروتز تا حد زیادی به دندانپزشک شما بستگی دارد.

هزینه اکثر درمان های دندانپزشکی بر مبنای دو آیتم محاسبه می شود:

ارزش مواد مصرفی

دستمزد دندانپزشک

در پروتز علاوه بر این دو مورد بالا، دستمزد لابراتوار سازنده پروتز نیز باید به هزینه تمام شده اضافه شود و این که کدام نوع از پروتزهای ذکر شده مورد نیاز است.

اگرچه پروتزها ارزان تر از ونیرهای متداول هستند، اما برخی دندانپزشکان هزینه ی زیادی بابت آن دریافت می کنند. بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشک، در مورد دندانپزشک مورد نظر خود تحقیق کنید. علاوه بر این، بهتر است قبل از تصمیم گیری نظر یک متخصص را درمورد دندانپزشکان زیبایی و دندانپزشکان پروتز جویا شوید، به این دلیل که ممکن است نیاز واقعی شما متفاوت با چیزی باشد که تصور می کنید.

دکتر اکرم شیرازی

 رویا کلینیک به مدیریت دکتر اکرم شیرازی، دندانپزشک عمومی (زیبایی، عصب کشی، ارتودنسی، پروتز) دكتراكرم شيرازي در سال ١٣٧٦دندانپزشكي را در دانشگاه شهيد بهشتي به اتمام رسانده و در سال ١٣٩٥دوره...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • الهام ملوندی

    سلام هزینه ارتودنسی چه قدر هستش و برای مشاوره هم هزینه دریافت میکنید ؟

  • لغو پاسخ