همورویید (بواسیر) و روش های درمان آن - دکتر بتول طاهری

همورویید (بواسیر) و روش های درمان آن

همورویید (بواسیر) و روش های درمان آن

اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است. خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود خون روشن و تازه دفع می شود.

دکتر بتول طاهری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر بتول طاهری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.

سومین علامت درد است که در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده می شود.

بیماری فیشر یا شقاق
این بیماری بسیار شایع است. در این بیماری زخمی در ناحیه پوست مقعد ایجاد می شود که بیمار درد و یا سوزش شدیدی حین دفع احساس می کند که گاهی تا ساعتها ادامه دارد وگاهی همراه خونریزی است.

روش های درمانی همورویید
۱- درمان دارویی: که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات،و گاهی استفاده از ملین ها  است.
۲- درمان های سرپایی  شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر، منجمد کردن، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر(التراسوند)، یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم، عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید، عفونت) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روش ها در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.
۳ – جراحی. که بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته می شود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده می شود. در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته می شوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

روش های درمانی فیشر یا شقاق

در مراحل اولیه  با کنترل یبوست وعلل دیگر، بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پرفیبر و داروهای ملین  و آنتی هموروئید مصرف نماید. نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است.

وقتی بیماری مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع می شود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند. گاهی لازم است که  زخم  با ظاهر غیر طبیعی و مشکوک به بدخیمی و زخمی را که احتمال می دهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن  طولانی شود را برداریم. اخیرا از  لیزر جهت انجام این عمل استفاده می شود.

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد، جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت می گیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود می کند.

درمان های دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی  درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود می کند.

ادامه مطلب در سایت دکتر طاهری به آدرس: www.dr-btaheri.com

دکتر بتول طاهری

دکتر بتول طاهری؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی دکتر بتول طاهری هم اکنون دارای تخصص در زمینه جراحی عمومی پلاستیک و ترمیمی است که تحصیلات پزشکی عمومی خود را در دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرا کوهستانی

    سلام.۲۷سالمه.مجردم.سینه هام بزرگ و شل هست.میخوام سفت بشن و افتادگیش از بین بره.راهی هست؟هزینه ش؟و باعث ازدست دادن قدرت شیردهی میشه؟

  • alo_admin

    جراحی پلاستیک برای صورت چقدر هزینه دارد?

  • م م

    باسلام به علت تجاوز متاسفانه دچار پارگی پرده بکارت شده ام و شرایط جراحی را ندارم لطفا راهنمایی کنید چه کاری کنم ؟؟؟آبروم در خطره...

  • alo_admin

    سلام.روی پام بعد از کندن مو یه جوش زده که سیاه رنگ و درد و خارش داره الان اندازه یه نخود شده. احتمال داره زگیل باشه؟ لطفا راهنمایی کنید.

  • لغو پاسخ