جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ - دکتر بنفشه علایی

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ باعث ایجاد سوراخ های میکروسکوپی در پوست می شود. به بیان ساده، میکرونیدلینگ قرار دادن سوزن های کوتاه بسیار ریز به منظور جوانسازی پوست و تحریک کلاژن سازی است. محبوب ترین وسیله برای انجام میکرونیدلینگ که به عنوان درمارولر شناخته می شود، از سوزن های ریز ریز ساخته شده است که قطر آن بین 0.5 و 2.5 میلی متر است.

دکتر بنفشه علایی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر بنفشه علایی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر روش جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ، جزء موثرترین روش های جوانسازی پوست است که علاوه بر جوانسازی به ترمیم پوست نیز کمک می کند، میکرونیدلینگ با تحریک پوست باعث افزایش کلاژن سازی در آن می شود.

 

انجام میکرونیدلینگ، کاملا بدون درد می باشد و پس از انجام باعث ایجاد زخم در سطح پوست نمی شود، این روش از جوانسازی دوره نقاهت نیز ندارد، یعنی بیمار می تواند بلافاصله به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازد.

 

میکرونیدلینگ که به آن Collagen Induction Therapy هم گفته می شود توسط یک قلم که در سر آن سوزن های ریزی تعبیه شده و باعث ایجاد صدها حفره های نازک روی غشای خارجی پوست می شود.

اهداف روش میکرونیدلینگ

این روش دو هدف را دنبال می کند:

  1. با ایجاد سوراخ های میکرونی روی پوست شرایطی را ایجاد می کند تا سرم های مخصوص بتواند جذب غشای داخلی پوست شده تا نتایج بهتری را جهت ترمیم و بازسازی پوست ایجاد کند.

میکرونیدلینگ صورت

  1. سوراخ های کوچک ایجاد شده توسط دستگاه میکروپن ، باعث می شود پوست با تولید کلاژن و الاستین شروع به بازسازی خود کند. این فرایند باعث بهبودی چین و چروک، خطوط ریز، جای جوش، زخم ها و منافذ می شود.

در بعضی از دستگاه های درماپن، سرم و مواد مغذی همزمان با ایجاد حفره های میکرونی در پوست تزریق می شوند. ولی عموما ابتدا سرم یا مزو روی پوست مالیده شده بعد جهت نفوذ این مواد، با درماپن روی پوست حفره های ریز ایجاد می شود.

روش های انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به دو روش انجام می شود

  1. روش دستی

با استفاده از وسیله ای بنام درمارولر (dermaroller) انجام می‌شود، درمارولر استوانه اى پوشیده شده از نیدل (سوزن) های بسیار ظریف از جنس استیل است که توسط درمانگر در جهات مختلف، روى پوست بیمار حرکت مى‌کند و منافذ بسیار ریز، در پوست ایجاد مى‌کند، عمق این منافذ ثابت بوده و بسته به درمارولری که استفاده می شود، طول نیدل هاى درمارولر، از ۰.۵ تا ۲ میلیمتر متغیر است و بدون ایجاد هیچ مشکلی ظرف ٣-٢ روز بهبود مى‌یابد.

 

  1. با استفاده از دستگاه

توسط پزشک انجام می شود و با استفاده از دستگاهی که با سرعت بسیار بالا و با دقت زیاد، یک کارتریج مخصوص که یک صفحه پوشیده از سوزنهای ظریف است را در عمق مشخص وارد پوست می کند. تعداد میکروکانال هایی که با این روش در پوست ایجاد می شود، قابل مقایسه با روش دستی درمارولر نیست، به همین علت نتایج درمانی و بهبودی حاصله، بسیار چشمگیر است. عمق نفوذ از ۰/۲ تا ۲/۷ میلیمتر قابل تنظیم است و در نواحی حساس مثل پلک فوقانی و تحتانی و دورلب قابل انجام است.

نکته مهم در میکرونیدلینگ، استفاده از دستگاه مناسب و با کیفیت است.

مرحله به مرحله انجام روش میکرونیدلینگ

در مرحله اول پزشک از کرم بی حس کننده روی صورت بیمار استفاده می کند.

در مرحله بعد با گاز استریل صورت پاک شده و پوست به موارد سرم یا مزو آغشته می شود

بعد پزشک به آرامی از درماپن جهت ایجاد حفرهای ریزی در اطراف صورت استفاده می کند.

کل فرایند حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. شاید ظاهرا کمی ترسناک برسد ولی اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

بعد از چند روز پوست شروع به بهبود می کند در واقع با شروع بازسازی و تولید کلاژن رفته رفته پوست روشن تر شده و نتیجه قابل مشاهده است.

برای نتیجه مطلوب و واقعا موثر شما به بیشتر از یک جلسه درمان نیاز دارید تا کلاژن و الاستین به طور مداوم ساخته شوند.

میکرونیدلینگ و کاربردهای این روش

  • رفع جای جوش (اسکار آکنه) و جای زخم (جای آبله مرغان، سوختگی و …)
  • درمان ترک هاى پوستى (stretch marks) ناشی از بارداری و لاغری و …
  • جوانسازى پوست، رفع چین و چروک و منافذ باز پوست
  • مزونیدلینگ (ترکیب میکرونیدلینگ و مزوتراپی) که رساندن ویتامین ها و دارو به لایه های عمقی پوست است.
  • درمان ریزش مو و کمک به رشد مجدد موها
  • درمان چین و چروک دور چشم
  • درمان اسکار آکنه و جای جوش

روشهاى درمان جاى جوش درحال حاضر، با محدودیت بین دو عامل اثربخشي و عوارض روبروست، روشهاى درمانى مؤثرتر، عوارض و دوره نقاهت طولانى ترى دارند و روشهاى کم عارضه تر، چندان مؤثر نیستند. میکرونیدلینگ پاسخ مناسبی برای رفع این محدودیت هاست، زیرا علاوه بر اثر بخشی بالا در درمان اسکار آکنه، نسبت به روشهای مشابه، غیرتهاجمی و بدون عارضه محسوب می‌شود و در ضمن ارزان تر هم هست.

 

بهترین نتایج درمانى در اسکار هاى پهن و کم عمق (rolling boxcar) دیده مى‌شود و اسکارهاى عمیق که حتی با کشیدن پوست، صاف نمى‌شوند(pitted) پاسخ متوسط به این روش درمانى مى‌دهند.

 تعداد جلسات و زمان مورد نیاز برای انجام روش میکرونیدلینگ

محل درمان با کرم بی حسى موضعى، بیحس شده سپس با استفاده از کارتریج مناسب، عمل انجام مى‌شود که بسته به وسعت و روش درمان بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. تعداد جلسات مورد نیاز برای اسکارها و جوانسازی معمولا ۴-٢ جلسه است و فواصل درمان ۶-۴ هفته است.

 

پس از انجام میکرونیدلینگ، ظاهر پوست به سرعت ترمیم می شود و فرد می تواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.

استفاده از میکرونیدلینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • کسانی که پوست تیره دارند.
  • اشخاصی که در طول 6 ماه گذشته جوش فعال داشته اند.
  • افرادی که روند ترمیم زخم آن ها به کندی پیش می رود.
  • اشخاصی که دچار چین و چروک های عمیق هستند.
  • اقدامات قبل از میکرونیدلینگ
  • در روز انجام میکرونیدلینگ، در ناحیه تحت درمان از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • در صورت داشتن مشکلات پوستی، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • در روز انجام میکرونیدلینگ، در ناحیه تحت درمان از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • در صورت داشتن مشکلات پوستی، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

مراقبت های لازم و ضروری بعد از میکرونیدلینگ

  • مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ
  • کرم های تحریک کننده لایه بردار را استفاده نکنید
  • با توجه به اینکه بعد از میکرونیدلینگ پوست حساس می شود، بنابراین استفاده از محصولات با ترکیب اسیدی و یا قلیایی باعث التهاب بیشتر پوست می شود.
  • کرم ضد آفتاب استفاده نکنید
  • پس از میکرونیدلینگ منافذ پوست باز می شود. استفاده از کرم ضد آفتاب پس از میکرونیدلینگ باعث نفوذ این کرم به منافذ پوست می شود که پس از بسته شدن رنگ کرم باعث تغییر رنگ پوست می شود
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی به مدت ۴۸ ساعت
  • خودداری از استفاده از نوشیدنی های الکلی و یا غذاهای تند
  • تا ۲۴ ساعت استحمام نکنید
  • برخی اقدامات باعث بهبودی سریع می شود. بنابراین بهتر است که موارد زیر را انجام دهید.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • پوسته های ایجاد شده در حین درمان را زودتر از موعد نکنید

 

سوالات متداول در مورد روش میکرونیدلینگ

مدت زمان  بهبودی پس از میکرونیدلینگ

بعد از درمان، پوستتان به رنگ قرمز روشن خواهد بود، مثل اینکه دچار آفتاب سوختگی شده باشید. زمان مورد نیاز برای بهبودی به شدت درمان بستگی دارد. به طور متوسط، قرمزی پوست بیماران ما 2 تا 4 روز طول می‌کشد. برای بعضی بیماران، قرمزی تنها ظرف 24 ساعت از بین می‌رود. برای سرعت دادن به بهبودی، توصیه می‌کنیم در طول دو روزِ بعد از درمان یا بعد از آن یک درمان تحریک کلاژن نیز انجام شود.‌

 

اکثر بیماران ظرف 24 تا 48 ساعت اولیه بعد از درمان دچار قرمزی و ورم خفیف مشابه یک آفتاب سوختگی ملایم می‌شوند و کمی خونریزی نقطه‌ای و/یا کبودی هم وجود خواهد داشت. ظرف یک یا دو هفته متوجه خواهید شد که پوستتان صاف‌تر و درخشان‌تر شده است اما کامل شدن اثر درمان چند ماهی طول می‌کشد.

میکرونیدلینگ و تفاوت آن با لیزر پوست

میکرونیدلینگ اتوماتیک رنگدانه‌ها را به طور مکانیکی شکسته و بدون استفاده از گرما پوست را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند. میکرونیدلینگ، برای کسانی که برای درمان‌ها لیزری آماده نیستند، گزینه مناسبی است. میکرونیدلینگ، در مقایسه با درمان‌های لیزری مشابه به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

هر چند وقت یک بار میکرونیدلینگ باید تکرار شود؟

تعداد جلسات مورد نیاز به هدف شما بستگی دارد. برای اسکارهای آکنه خفیف تا متوسط، بهترین نتیجه را با سه تا چهار جلسه درمان به دست خواهید آورد. اسکارهای عمیق‌تر و ترک‌های پوستی حدوداً به پنج جلسه درمان نیاز دارند. پیشنهاد می‌کنیم، برای درمان‌های چند جلسه‌ای بین هر دو جلسه 4 تا 6 هفته فاصله قرار دهید. بسیاری از مراجعین ما، برای پاکسازی مرتب و جذب بهتر محصولات و سرم‌های ضدپیری، هر 6 تا 12 ماه یک بار تحت این درمان قرار می‌گیرند.

آیا انجام میکرونیدلینگ با درد و ناراحتی همراه است؟

پیش از درمان، از یک کرم بی‌حس کننده استفاده می‌شود تا درد احساس شده در طول درمان به حداقل برسد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای روش میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ را می‌توانید تا رسیدن به نتیجه مطلوب بدون هیچ خطری هر 4 تا 6 هفته یک بار تکرار کنید. برای تحریک تولید کلاژن توصیه می‌کنیم با 3 جلسه شروع کرده و بین هر دو جلسه حداقل 4 تا 6 هفته فاصله قرار دهید. برای کاهش اسکار، به طور متوسط 3 تا 6 جلسه توصیه می‌شود. تعداد جلسات مورد نیاز به پاسخ بدن هر شخص به درمان‌ها و گستردگی آسیب بستگی دارد.‌ از میکرونیدلینگ می‌توان برای تمام قسمت‌های پوست بدن (گردن، ناحیه یقه، دست‌ها، پاها و غیره) استفاده کرد. اکثر افراد بعد از اولین جلسه درمان نتیجه آن‌ را مشاهده می‌کنند.

هزینه میکرونیدلینگ

این مورد در جلسه مشاوره ارزیابی می‌شود. در این جلسه برای مراجعین یک برنامه درمان تهیه شده و هزینه‌ها ارزیابی می‌شود. این ارزیابی بر اساس نیازهای خاص بیمار و نتیجه مورد نظر او انجام می‌شود. ممکن است میکرونیدلینگ با درمان‌های دیگری ترکیب شده و در قالب یک بسته ارائه شود که در این صورت هزینه کلی درمان در طول جلسه مشاوره مطرح خواهد شد.

دکتر بنفشه علایی

دکتر بنفشه علایی، پزشک پوست، مو و زیبایی متولد ۱۳۵۱، فارغ التحصیل سال ۱۳۷۷ از دانشگاه علوم پزشکی تهران سابقه ۲۰ سال طبابت در بخش خصوصی دارای مدرک لیزر از انستیتو...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • علیرضا شیبک

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من تازه مو کاشتم و هر روز قرص زینک و بیوتین می خورم ایرانی شو گرفتم و استفاده می کنم فرقی با خارجی ش نداره اگه ایرانی اثری نداره خارجی شو بگیرم ممنون و باتشکر

  • mahsa

    سلام خسته نباشید ببخشید برای ازبین بردن جای جوش چکار باید کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید

  • مریم عاشوری

    سلام خسته نباشید من بر اثر ی اتفاقی خودکشی کردم والان جای زخم هام نمیره چیکارکنم ؟

  • حمید

    سلام‌خسته نباشید بعضی جاهای مختلف صورت من مو در نمیاد باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایم کنین

  • لغو پاسخ