کامپوزیت ips چیست؟ - بهراد درخشان

کامپوزیت ips چیست؟

کامپوزیت ips چیست؟

کامپوزیت های ips نوعی از کامپوزیت های نانوهیبرید هستند که برای پروسه های ترمیمی از آن ها استفاده می کنند. این نوع کامپوزیت، زیبایی کامپوزیت های سرامیک را با مزایای سایر کامپوزیت ها ترکیب کرده و به همین علت انتخاب مناسبی است.. این کامپوزیت برای اهداف زیبایی و پر کردن حفره های دندان های جلو و عقب استفاده می شود. از آن جایی که دنتین و مینای دندان از نظر شفافیت مثل هم نیستند، در انجام کامپوزیت بیشتر از یک رنگ لازم است تا بتوان ساختاری شبیه به ساختار دندان ایجاد کند. مواد استفاده شده برای دنتین باید حالت مات داشته باشند. مینای دندان نسبت به دنتین شفاف تر است. کامپوزیت ips قادر است که از نظر ساختار و شفافیت شکلی شبیه به ساختار دندان های طبیعی داشته باشد.

دکتر بهراد درخشان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با بهراد درخشان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دلایل استفاده از این کامپوزیت ها چه هستند

انتخاب دقیق شفافیت دندان

همان طور که گفته شد این کامپوزیت دو طیف رنگ دارد که یکی از آن ها برای مینای دندان و دیگری برای دنتین مناسب است. مواد استفاده شده در این نوع کامپوزیت از سرامیک های با کیفیت تهیه شده اند. همین امر سبب با دوام بودن رنگ مواد آن می شود. طیف رنگی کامپوزیت ips به طور دقیقی طراحی شده است و استفاده از آن برای دندانپزشکان کار راحتی است. برای این مرحله دندانپزشک از مواد مخصوص مینای دندان برای جایگزینی با مینای دندان و از مواد مخصوص دنتین برای جایگزینی با دنتین استفاده می کند. در نتیجه انتخاب نوع رنگ پروسه آسانی است و رنگ های مخصوص دنتین با مینا فرق دارد.

لبخند ماندگار

ترمیم دندان ها با کامپوزیت ips به افراد لبخندی ماندگار را هدیه می دهد. این کامپوزیت ها هم اکنون جزو زیباترین کامپوزیت های موجود در مارکت به شمار می روند. در سرتاسر جهان حدود ۲۵ میلیون مورد استفاده از این کامپوزیت ها وجود داشته است. اکثر بیماران از انتخاب خود و ماندگاری و زیبایی این محصول راضی بوده اند. در یکی از تحقیقاتی که بر روی کارآمد بودن این کامپوزیت صورت گرفت، یکی از بیماران هنگامی که این کامپوزیت را دریافت کرده بود ۳۳ سال سن داشت، سپس بعد از تحت نظر گرفتن او به این نتیجه رسیدند که کامپوزیت او بیش از ۷ سال دوام داشته. در طی این مدت ساییدگی خیلی جزئی اتفاق افتاده بود.

دوام و زیبایی

مطالعه دیگری توسط یکی از محققان انجام شد. در این مطالعه ۴۰ نفر ترمیم دندان انجام داده بودند و از این تعداد ۲۰ نفر کامپوزیت ips دریافت کرده بودند. پس از پنج سال، ۱۹ نفر از کسانی که کامپوزیت ips دریافت کرده بودند بررسی شدند و کامپوزیت تمام آن ها هنوز هم زیبا و بادوام بود. این مطالعه کاربردی بودن و زیبایی این نوع کامپوزیت را تایید کرد.

قابلیت سازگاری

یکی دیگر از خصوصیات مواد به کار برده در این نوع کامپوزیت قابلیت سازگاری آن هاست. این کامپوزیت ها شکل خود را حفظ می کنند. کامپوزیت ips به خوبی با دیواره حفره های دندان مطابقت پیدا می کند و احتمال ایجاد فاصله بین دندانی را کم می کند. پروسه ips پروسه قابل اعتمادی است چون اکثر کسانی که آن را انجام داده اند از نتایج آن راضی هستند. این کامپوزیت در اندازه و طیف رنگی متفاوتی وجود دارد.

مزایای کامپوزیت ips

  • پوشش دهی دندان های جلو و عقب
  • داشتن ۳۲ رنگ متفاوت
  • رنگ های مات جدید
  • سطحی درخشان و صیقلی
  • مواد با کیفیت
  • عدم حساسیت زیاد

چرا استفاده از کامپوزیت ips توصیه می شود؟

کامپوزیت ips در برطرف کردن نقص های دندان های عقب هم سودمند است. علاوه بر این از نظر دوام و زیبایی هم در سطح مناسبی قرار دارد. امروزه بیمارانی که برای دریافت کامپوزیت به پزشکان مراجعه می کنند انتظارات زیادی از پزشک برای نتایج حاصل از کامپوزیت دارند که کامپوزیت ips می تواند نتیجه دلخواه را برای این افراد فراهم کند.

نتایج

با توجه به تحقیقات انجام شده روی کامپوزیت ips، این نوع کامپوزیت بهتر از هر نوع کامپوزیت دیگری با دندان های طبیعی هماهنگی دارد. سه نوشیدنی هستند که روی رنگ این کامپوزیت ها تاثیر زیادی می گذارند: قهوه، قهوه با شکر و چای. سایر نوشیدنی ها تغییر رنگ قابل پیش بینی ای ایجاد می کردند. این نوع کامپوزیت نتایج خیلی رضایت بخشی برای فرد فراهم می کنند.  همچنین به دلیل داشتن رنگ های زیاد، می توانید بهترین رنگ کامپوزیت را برای سازگاری بیشتر با سایر دندان هایتان انتخاب کنید.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ایمان مهدی پور

    سلام و روز بخیر.برای سفید کردن دندانها آیا از لیزر هم استفاده می شود؟هزینه تقریبی 6 تا دندانهای بالا و پائین حدودا چقدر هست؟

  • لغو پاسخ