ارتودنسی متحرک یا ثابت؟ - دکتر حامد محمودهاشمی

ارتودنسی متحرک یا ثابت؟

ارتودنسی متحرک یا ثابت؟

ارتودنسی معجزه ای در بهبود بی نظمی دندان است. تا به حال شده در جمعی حضور داشته باشید و لطیفه ای بشنوید اما به خاطر نامناسب بودن وضعیت دندان های خود از خندیدن امتناع نمایید؟ با تصور چنین وضعیتی متوجه می شوید دندان ها تا چه اندازه می توانند در روابط فردی و اجتماعی مهم باشند. با ارتودنسی می توان چنین مشکلی را برطرف نمود. اما گاهی انتخاب نوع و روش ارتودنسی برای افراد به دلیل بی اطلاعی کمی سخت است لذا در این بخش ما به توضیح بیشتر ارتودنسی ثابت و متحرک و تفاوت این دو می پردازیم. برای کسب آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

دکتر حامد محمودهاشمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر حامد محمودهاشمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی در واقع به مجموعه ای از فرایند ها ، تکنیک ها و درمان هایی گفته می شود که موجب مرتب شدن دندان ها یا اصلاح روابط فکی می شود.

ارتودنسی متحرک:

ارتودنسی متحرک به انواعی از درمان گفته می شود که در آن بیمار قادر است دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج نماید . دستگاههای ارتودنسی متحرک معمولا برای  اصلاح ناهنجاریهای فکی و در بعضی از موارد برای رفع بی نظمیهای دندانی خفیف تا متوسط استفاده می شوند. باید توجه داشت که دستگاههای ارتودنسی متحرک به اندازه دستگاههای ارتودنسی ثابت در رفع بی نظمیهای دندانی کارآمد نیستند و توانایی کنترل حرکتهای دندانی در سه جهت فضا را ندارند.

کلیر الاینرها (Clear aligners):

در سالهای اخیر گونه جدیدی از دستگاههای متحرک تحت عنوان پلاکهای شفاف یا کلیر الاینر clear aligner یا ارتودنسی نامرئی جهت رفع بی نظمیهای دندانی در ارتودنسی بکار گرفته شده اند که در واقع نامرئی نیستند ولی میزان دیده شدن آنها بسیار ناچیز است.

برای ساخت این پلاکها، پس از تصویر برداری سه بعدی (اسکن) دندانهای بیمار، مدلهایی متوالی از دندانها توسط پرینترهای سه بعدی ساخته می شود که حرکت های تدریجی دندانهای بیمار را شبیه سازی می کند و بر روی این مدلهای دندانی، پلاکهای شفاف متوالی ساخته می شود که بیمار از هر پلاک به مدت دو هفته استفاده می کند و مجموعه پلاکها بتدریج دندانها را به موقعیت صحیح خود هدایت می کنند .

مزایای کلیر الاینرها (Clear aligners):

بزرگترین مزیت کلیر الاینرها آنست که میزان دیده شدن آنها بسیار ناچیز است و تقریبا دیده نمی شوند ؛ همچنین این امکان برای بیمار وجود دارد که در موقعیتهای اجتماعی خاص دستگاه را از دهان خارج کند . مزیت دیگر آنست که موقع خوردن غذا و مسواک زدن، بیمار آنها را از دهان خارج می کند بنابراین محدودیتی در خوردن غذاهای سفت و رعایت بهداشت دهان ندارد .

معایب کلیر الاینرها (Clear aligners):

با وجود جاذبه بالای کلیر الاینرها، این دستگاهها معایبی نیز دارند. این دستگاهها توانایی رفع بی نظمی های شدید را ندارند و فقط برای درمان بی نظمی های خفیف تا متوسط مناسبند. اشکال دیگر این سیستم آنست که درمان  با کلیر الاینرها کاملا وابسته به همکاری بیمار است و لازم است که بیمار تقریبا بصورت تمام وقت از دستگاه استفاده نماید و فقط حدود دو ساعت در شبانه روز دستگاه را از دهان خارج کند و از این جهت یک محدودیت برای کسب نتیجه مورد تظر است. هزینه درمان با این سیستم نیز نسبت به ارتودنسی معمولی گرانتر است .

دکتر حامد محمودهاشمی

دکتر حامد محمودهاشمی متخصص ارتودنسی از دانشگاه تهران فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک از دانشگاه شهید بهشتی انواع درمان های ارتودنسی (مانند براکت های همرنگ دندان و دیمون) در همه سنین...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • کوروش محمدی

    باسلام خواستم بدونم ویزیت اولیه هم هزینه دارد یا نه؟

  • کوروش محمدی

    سلام ویزیت اولیه هزینه دارد؟

  • مریم رییسی

    با سلام وقت بخیر اقای دکتر من فک بالام دندان ۲ عقب رفته و دندان یک و دو هم عصب کشی شده، برای اینکه ابن ناهنجاری از بین بره بهترین راه ارتودنسی هست یا ونیر کامپوزیت و... ؟ چند وقت طول میکشه تا صاف بشه با ارتودنسی و هزینه ی احتمالی تا چقدر هست؟ ممنونم

  • اکرم اشناگر

    سلام من دندونا جلدم ۳میل از حم فاصله داره ایا باارتدنسی جفت میشه چقد طول میکشه هزینش چقده دندونام مرتبه

  • لغو پاسخ