فواید، معایب، نحوه انجام و کاربردهای مزوتراپی - رقیه جبرئیلی

فواید، معایب، نحوه انجام و کاربردهای مزوتراپی

فواید، معایب، نحوه انجام و کاربردهای مزوتراپی

در مورد مزوتراپی چه می دانید؟ آیا می دانید یکی از روش هایی که شما را از جای جوش رها می کند، مزوتراپی است؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی فواید، معایب، نحوه انجام و کاربردهای مزوتراپی بپردازیم.

دکتر رقیه جبرئیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با رقیه جبرئیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک درمان غیر جراحی در حیطه پزشکی زیبایی ست و در حقیقت استفاده از دوزهای کم دارو با تزریق‌های مکرر، در ناحیه مورد نظر است. داروهای مورد استفاده در مزوتراپی شامل داروهای سنتتیک، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها است.

دوزهای بسیار کوچک داروها به طور مستقیم به داخل مزودرم (لایه میانی پوست) وارد می شود. این لایه از پوست دارای خواص بسیار ویژه درمانی می باشد.

مزوتراپی می تواند برای از بین بردن سلولیت، درمان چاقی موضعی، جوانسازی، درمان ریزش مو، درمان لکهای تیره، استریا و… استفاده شود.

مزوتراپی یک روش کم درد میباشد که با بیحسی موضعی انجام میشود و با زندگی روزمره بیماران تداخلی ندارد. یعنی شما بعد از انجام آن، نیازی به استراحت در منزل ندارید و می‌توانید مثل تمام روزهای عادی به فعالیت‌های خود بپردازید.

کاربرد مزوتراپی

  • درمان ریزش موی تیپ زنانه و مردانه
  • درمان و جلوگیری از ریزش مو در رژیمهای لاغری سخت و جراحی های بزرگ
  • درمان لکه های ناشی از آفتاب و حاملگی
  • درمان چروک های ریز و ظریف
  • درمان کمکی در استریاهای ناشی از چاقی و حاملگی
  • درمان سلولیت و چاقی های موضعی
  • درمان کمکی در لیفت و جوانسازی

نمونه های کاربرد مزوتراپی پوست در زیبایی چیست؟

*  درمان کمکی در جوانسازی و افتادگی صورت

*  رفع پف و چروک دور چشم

*رفع تیرگ‍ی دور چشم

* درمان چاقی موضعی

* درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت

* درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت

* درمان ریزش مو و تقویت موها (همراه با PRP و میکرونیدلینگ نیز می شود استفاده کرد)

* درمان استریا (ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)

* رفع غبغب زیر چانه و گردن

متخصصین معتقدند در جوان‌سازی ‌پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می‌شود. (مشاهده تغییرات از جلسه سوم)

چند توصیه بعد از انجام مزوتراپی

* بعد از مزوتراپی حتماً از ورزش‌های موضعی، حتی در حد ماساژ استفاده کنید.

* رژیم حاوی پروتئین را رعایت کنید.

* از پوشیدن شلوار تنگ بپرهیزید زیرا تجمع دارو در یک قسمت و عدم پخش آن در بدن می‌تواند باعث دردناک شدن ناحیه مورد تزریق شود.

* حد‌اقل در روز ۶ لیوان آب بنوشید. این کار به دفع مواد حاصل از سوختن چربی‌هایتان کمک می‌کند.

* قبل از جلسات درمانی از مصرف محرک‌ها مانند کافئین پرهیز کنید.

مقایسه مزوتراپی با روش های جراحی

* هزینه کمتر

* استفاده از دوز دارویی پایین

* عدم نیاز به بیهوشی و خطرات عمل جراحی

* عدم وجود دوره نقاهت بعد از عمل

* در مزوتراپی به جای برداشتن چربی، متابولیسم بدن و سلول‌ها تحریک می‌شوند و بدن به ‌طور طبیعی برای از بین بردن چربی‌ها شروع به فعالیت می‌کند. (مشاهده تغییرات از جلسه دوم یا سوم شروع می‌شود.)

عملکرد شیمیایی و مکانیکی مزوتراپی

مزوتراپی موی سر از فرایندی با عملکرد دوگانه بهره می‌گیرد که در آن ناحیه مورد درمان هم به شکل شیمیایی و هم به شکل مکانیکی تحریک می‌شود.

عملکرد مکانیکی: سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق محلول، سوراخ‌های ریزی در بافت مورد نظر ایجاد می‌کنند، که این محرک یک فرایند التیامی است که در آن کلاژن و الاستین تولید می‌شود. این مواد دو عنصر اساسی تشکیل دهنده بافت‌ بوده و برای تولید پوست و موی سالم ضروری هستند. از آنجا که سوراخ‌های ایجاد شده خیلی ریز هستند، آسیب قابل توجهی به کلاژن موجود وارد نمی‌شود و بنابراین تشکیل کلاژن جدید تنها سطح کلاژن موجود را افزایش می‌دهد. از این روش همچنین برای تحریک رشد موی سر بعد از حذف DHT نیز استفاده می‌شود.

عملکرد شیمیایی: ترکیبات فعال تزریق شده از طریق ریز تزریق‌ها منجر به واکنشی در مزودرم می‌شوند که به فرایند درمان عارضه موجود کمک می‌کند. در اینجا، کیفیت محصول مورد استفاده اهمیت بسیار زیادی دارد.

اقداماتی که برای انجام مزوتراپی انجام می گیرد؟

ابتدا داروی بی حسی روی صورت مالیده می شود البته ممکن است این فرایند بدون بی حسی انجام شود . سپس پزشک توسط سرنگ با سوزنی باریک و کوتاه شروع به تزریق مواد در لایه میانی پوست می کند .

این تزریق ها بسته به شرایط درمان تا عمق ۱ تا ۴ میلیمتری پوست انجام می شود. پزشک ممکن است تزریق را با زاویه یا با چرخش دست انجام دهد . به هر حال در هر تزریق فقط یک قطره کوچک به پوست منتقل می شود .

شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب به چند جلسه درمان نیاز دارید . تعدا جلسات درمان بین ۳ تا ۶ جلسه می باشد . جلسات اول هر ۷ الی ۱۰ روز انجام می گیرد . اگر نیاز به جلسات بیشتر بود هر ۱۵ روز یا یک ماه یکبار تکرار می شود .

مقدار تاثیر درمان با مزوتراپی

بسیار دشوار است که بصورت قطعی در مورد تاثیرات مزوتراپی صحبت کنیم همانطور که در بالا اشاره کردیم پزشکان روش های درمانی مختلفی را دارند . درضمن در این رابطه مطالعات و آزمایشات محدود بوده و زیاد قابل استناد نیست .

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیشترین تاثیر این روش برای جوانسازی پوست صورت بوده است

تأثیر مزوتراپی برای ترمیم مو چیست؟

طبق مشاهدات انجام شده مزوتراپی به اندازه قرص‌های خوراکی و گاهی اوقات بیشتر از آن‌ها در ترمیم و جوانسازی موها تأثیر دارد. داروهای خوراکی ابتدا باید از مسیر معده و روده‌ها عبور کرده و توسط کبد متابولیزه شوند و بعد از آن در جریان خون آزاد شوند.

این فرایند مقدار دارویی که به پوست سر می‌رسد را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. در مقابل، با مزوتراپی می‌توان دوز بسیار کوچکتری از دارو را مستقیماً به ناحیه درگیر، که در اینجا فولیکول مو است، وارد کرد تا فوراً جذب شود. یک آزمایش بالینی نشان داده که مزوتراپی در زمینه ترمیم موفقیت‌آمیز موی زنانی که از ریزش مو رنج می‌برند عملکرد مؤثرتری نسبت به قطره ماینوکسیدیل دارد و می تواند روش بسیار موثری در کنترل ریزش مو بشمار بیاید.

مزوتراپی می‌تواند نیاز به کاشت مو  را برطرف کند، البته در اینجا نیز مانند هر درمان دیگری، برای حفظ نتایج به دست آمده نیاز است که بیمار مواد مضر و سمی را از رژیم غذایی و سبک زندگی خود حذف کرده و با پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب سلامتی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

چه کسانی نباید از مزوتراپی کنند؟

1 ـ خانم‌های باردار و شیرده

2 ـ بیماران قلبی ـ عروقی

3 ـ افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند

4 ـ کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند

5 ـ افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند (در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است)

6 ـ افراد دیابتی بخصوص آنهایی که دیابت کنترل نشده دارند  (زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند).

7 ـ افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.

8 ـ اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس شدید و پیشرفته (صدف)‌ هستند.

دکتر رقیه جبرئیلی

دکتر رقیه جیرئیلی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر کلینیک مدیکو، کلینیک مهرگان عضو انجمن متخصصین پوست ایران عضو متخصصین پوست اروپا استادیار دانشگاه دارای مقالات علمی در زمینه های...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید خانم دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • زینب جلال پور

    سلام دکتر جان امروز تا چه ساعتی درمانگاه سلیم هستید؟

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • محمدرضاحبیبی

    سلام دکتر من از زیر بغلم جوش در میاد وخیلی هم درد میکنه نگران هستم لطفا راهنمایی کنید مرسی

  • لغو پاسخ