دندان­‌های شیری کودکان را بکشیم یا حفظ کنیم؟ - زهره سادات نورزو زاده

دندان­‌های شیری کودکان را بکشیم یا حفظ کنیم؟

دندان­‌های شیری کودکان را بکشیم یا حفظ کنیم؟

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان­‌های شیری در جلو قرار دارند و از 6 ماهگی شروع به رویش می­‌کنند که تا یک سالگی هر کودک دارای 6 دندان شیری است که این دندان­‌ها به طور طبیعی از سن 6 تا 12سالگی دندان‌های شیری جای خود را به دندان­‌های دائمی می­‌دهند.

نظر به اینکه نگهداری از دندان شیری برای تغذیه و تکلم و زیبایی کودک مهم است لذا به والدین محترم توصیه می­‌شود که در حفظ و نگهداری از دندان شیری بکوشند.

تا جایی که امکان دارد مراقبت کنید تا دندان شیری خراب نشود. حداقل هفته‌­ای یک بار دندان‌­های کودک خود را معاینه کنید تا مطمئن شوید که پوسیده نشود و به محض مشاهده مورد مشکوک جهت معاینه به دندانپزشکی ببرید.

فراموش نکنید که مسئول اصلی بهداشت کودک والدین او هستند و باید هر شب دندان­‌های کودک خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشند.

در مواردی که دندان کودک مرتب آبسه می­‌کند و ریشه دندان تحلیل رفته و پزشک به شما کشیدن دندان را پیشنهاد می­‌کند، بهتر است فضانگهدار ساخته شود تا دندان­‌های کودک شما نیاز به ارتودنسی پیدا نکند.

در مواردی، دندان شیری را با درمان ریشه و پر کردن تاج می­­‌توان نگه داشت. هدف از حفظ و نگهداری دندان شیری هم حفظ تغذیه کودک شما و هم کمک‌ به مرتب بودن و سالم بودن دندان های شیری است.

مسئول بهداشت کودک کیست؟

والدین زیادی با این جمله که بچه ما را به خاطر اینکه مسواک نمی‌زند نصیحت کنید، به مطب مراجعه می کنند. جواب این است که کودک شما چند سال دارد؟

مسئول مستقیم بهداشت کودک تا سن 12سالگی والدین هستند. کودک شما می­‌تواند به عنوان بازی، چند دقیقه­‌ای مسواک بزند. ولی شما کسی هستید که باید برای کودک مسواک بزنید.

توصیه من به همه والدین این است که شما هم به همراه بچه‌­ها مسواک بزنید، چون والدین الگوی اول بهداشت کودک هستند. کودک با مشاهده شما زمانی که مسواک می‌­زنید متوجه اهمیت بهداشت دهان و دندان می‌­شود و تمایل به انجام این کار را پیدا می‌­کند.

برای تشویق بچه­‌ها، مسواک زدن را نوعی بازی سرگرم کننده جلوه دهید و سعی کنید از شکل و رنگ مسواک و خمیر دندانی که خوشش می‌­آید استفاده کنید. سعی کنید تا سن دوازده سالگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به کودک خود کاملا آموزش دهید. برای کودکان زیر سه سال یا کسی که هنوز تف کردن را نیاموخته، از خمیر دندان‌­های بدون فلوراید استفاده کنید.

درمان دندان کودک زیر سه سال به عهده کیست؟

به نقل از دکتر نوروززاده، اولین ملاقات دندانپزشکی کودک، به محض شروع در آمدن اولین دندان شیری شروع می­‌شود. اگر پزشک تشخیص بدهد که دندان کودکتان پوسیده است و باید پر شود بهتر است که متخصص اطفال در رشته دندانپزشکی این کار را برای کودک شما انجام دهد.

توصیه به والدین

از آنجایی که کودکان، به علت پایین بودن سن­شان نمی­‌توانند احساسات خود را به درستی بیان کنند و گاهی به علت ترس از محیط و کار دندانپزشکی متوسل به گریه و جیغ و داد می­‌شوند به والدین گرامی توصیه می­‌شود که با فشار و اجبار اقدام به درمان دندانپزشکی کودک خود نکنند.

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ