استفاده از آنزیم برای حل کردن ژل - دکتر سعید کاظمی

استفاده از آنزیم برای حل کردن ژل

استفاده از آنزیم برای حل کردن ژل

این روش تنها برای ژل هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند موثر است در این روش، آمپول های هیالورونیک پس از آماده سازی، در محل تزریق ژل تزریق می شوند و با تجزیه مولکول های اسید هیالورونیک، ژل را از بین می برند.

دکتر سعید کاظمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سعید کاظمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان کیست: وقتی ژل تزریق شده در صورت شما ایجاد کیست کند شما در صورت خود توده های نرمی را احساس می کنید در این حالت کیست های ایجاد شده، حاوی موادی به صورت مایع یا نیمه جامد است گاهی این کیست ها از جایی به جای دیگر حرکت می کنند و گاهی با ارتباط هایی که بین چند کیست مجاور وجود دارد، محتویات آنها با فشار دادن از یک کیست به کیست دیگر منتقل می شود شما در لمس توده هایی را حس می کنید که با فشار دادن می توانید تا حدودی شکل آن را تغییر دهید با سونوگرافی می توان محل قرار گیری و عمق قرار گیری آنها را پیدا کرد با توجه به نمای سونوگرافی، می توان تصمیم گرفت که از چه راهی (از راه دهان یا از راه پوست) بهتر می توان ژل را تخلیه کرد.

کیست ها نشان از واکنش بدن به ژل می دهند و ما در هنگام تخلیه ژل علاوه بر ژل خارج شده، مقداری از ترشحات که گاهی چرکی است می بینیم اغلب کسانی که از ژل پاژ استفاده کرده اند چنین کیست هایی را در صورت خود دارند.

برش های 1 تا 3 میلیمتری برای تخلیه این قبیل ژل ها بسیار موثرند در اغلب موارد این برش ها نیاز به بخیه نداشته و بعد از تخلیه کاملا ترمیم شده و جای آنها از بین می رود ژل هایی که عمقی از راه دهان بهتر تخلیه می شوند و ژل هایی که به سطح پوست نزدیکند با برش های پوستی بهتر تخلیه می شوند.

درمان توده های سفت و توپر: گاهی بعد از تزریق ژل شما توده های سفت و توپر در صورت خود لمس می کنید که باعث بدفرمی صورت شما شده است نمای این حالت تا حدودی با واکنش کیستی متفاوت است سفتی بیش از حد آنها نمای شبیه توده و تومورهای خوشخیم را در صورت ایجاد می کنند بسته به محلی که تزریق شده اند می توانند خیلی سطحی و یا خیلی عمقی باشند در سونوگرافی شباهت هایی بین این واکنش و واکنش های کیستی دیده می شود ولی با مقداری دقت می توان به راحتی این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. تفکیک این دو از یکدیگر برای انتخاب روش تخلیه ژل می تواند به پزشک کمک کند.

در توده های کوچک بسیار سطحی (زیرمخاطی یا زیر پوستی)، می توان از روش تخلیه سوزنی استفاده کرد این کار بعد از بی حسی کامل انجام می گیرد و اغلب نیاز به شستشوی محل تزریق ژل ندارد برای تخلیه توده های عمقی و سفت ایجاد شده توسط ژل، مشابه تخلیه کیست عمل می کنیم.

درمان تورم یکدست و بیش از حد: گاهی در اثر تزریق ژل در صورت شما، تورم یکدست و بیش از حد ایجاد می شود این حالت به ویژه در ژل هایی دیده می شود که با تحریک کلاژن سازی باعث افزایش حجم بافت می شود اکثر ژل هایی که به صورت پلیمری از مولکول های مختلف درست شده اند در این گروهها قرار می گیرند. استفاده این قبیل ژل ها در برخی از نواحی صورت خطر ناک بوده و ممنوع است ژل های کلاژن ساز برای تزریق در لب و زیر چشم مناسب نیستند و فقط در مناطق عمقی می توانند تزریق شوند این قبیل ژل ها تغییراتی در بافت های بدن ایجاد می کنند که حین سونوگرافی دیده می شود و می توان آنها را از دیگر انواع ژل تشخیص داد تا حد امکان از دستکاری این قبیل عارضه ها و تخلیه ژل آنها باید اجتناب کرد ولی در موارد خاص می توان با احتیاط تخلیه ژل را انجام داد شستشوی محل این ژل ها بسیار کمک کننده است برای تخلیه این ژل ها، بهتر است به جای برش های بزرگ، از چند برش بسیار کوچک کمک گرفت هیچگاه نباید سعی شود که تمامی این قبیل ژل ها را در یک مرحله تخلیه کنیم زیرا در آن صورت، آسیب به بافت های اطراف و باقیماندن بدشکلی ها حتمی خواهد بود.

ناهمواری های به جا مانده از درمان عوارض ژل را چه کنیم؟

پس از درمان عوارض ژل، در اغلب موارد ناهمواری هایی در محل باقی می ماند اگر این ناهمواری ها ملایم و خفیف باشد، ممکن است هیچ درمانی نیاز نباشد ولی در مواردی که شدید است، برای اصلاح آن می توان از تزریق چربی، پروتز های صورت و گاهی ژل های استاندارد و مطمئن استفاده کرد در بین این راهکارها، تزریق چربی مطمئن تر و همراه با نتایج بهتر است.

دکتر سعید کاظمی

دکتر سعید کاظمی در سال ۱۳۷۴ از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد و از همان ابتدا در مسولیت های مختلفی اداری و اجتماعی در سطوح استانی و کشوری فعالیت داشته...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • خسرو گنگوزهی

    سلام خسته نباشید من در جنوب زندگی میکنم و با توجه به آب هوا و پوست تیره من در تابستان تیره تر میشه میخواستم بدون چه راهکار هایی برای جلوگیری از پوست تیره وجود داره

  • Narcissist701021

    سلام وقت بخیر سوالی داشتم. آیا بیماری پیسی وراثتی است ؟ اگر پدر یا مادر به این بیماری مبتلا باشند چند درصد احتمال انتقال آن به فرزندشان امکان دارد؟

  • Reza mofateh

    سلام اقای دکتر شب به خیر من حدود د0 سال پیش از اسپری تاخیری استفاده می کردم وروی بیضه ها هم اسپری کردم اینکار را چند بار انجام دادم ودیگه از اون سال استفاده نکردم هنگام استفاده پوست ان قسمت قرمز می شد وبعد از چند وقت جوش های سیاه رنگ ظاهر شده است فقط روی پوست بیضه سمت چپم ایجاد شده ایا این جوش ها مشکلی برام ایجاد نمی کند هیج عوارضی هم ندارند مثل خارش و.. ممنون می شوم پاسخ دهید با تشکر

  • مرادی

    برای تخلیه ژل پاژ 12 سال قبل روی گونه که یکمش حرکت کرده ورفته زیر چشم نطرتان را بفرمایید که انجام میدید وبه چه روشی

  • لغو پاسخ