تغذیه مناسب برای بیماران رینوپلاستی چیست و مواد غذایی باعث تسریع بهبودی می شود؟ - دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

تغذیه مناسب برای بیماران رینوپلاستی چیست و مواد غذایی باعث تسریع بهبودی می شود؟

تغذیه مناسب برای بیماران رینوپلاستی چیست و مواد غذایی باعث تسریع بهبودی می شود؟

قطعا نقش تغذیه مناسب برای بیماران و کسانی که قصد انجام هر نوع عمل جراحی از جمله  رینوپلاستی را دارند بر هیچکس پوشیده نیست و میزان بهبودی زخم ها و طول مدت بستری و حتی عوارض بعد از عمل هم با تغذیه رابطه مستقیم دارد و اگر بیمار رژیم غذایی مناسبی  در طول دوران قبل و بعد عمل جراحی داشته باشد؛ قطعا مدت زمان بهبودی و دوره نقاهت بعد از عمل به حداقل می رسد.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سیدرضا عابدین گیلانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در این مطلب به موضوع مهم بایدها و نبایدهای غذایی قبل و بعد از جراحی بینی و اصول تغذیه مناسب برای بیماران رینوپلاستی، می پردازیم.

همه افرادی که اقدام به انجام جراحی رینوپلاستی می کنند این سوال برایشان پیش می آید این است که باید چه نوع رژیم غذایی را رعایت کنند تا سریع تر به بهبودی کامل برسند و یا طول مدت درمان کاهش داشته باشد؟

قبل از جراحی بینی، جراح زیبایی به شما توصیه می کند که سعی کنید تا حد امکان غذای سالم و مقوی بخورید، تا عوارض ناشی از جراحی به حداقل رسیده و روند بهبودی پس از عمل تسریع شده و نتایج رضایت بخش تری از جراحی بینی حاصل شود.

بعد از جراحی بینی یا همان رینوپلاستی شما نیازی به ایجاد تغییرات اساسی و بزرگ در رژیم غذایی خود ندارید و با احتیاط و جلوگیری از مصرف برخی از مواد غذایی مضر یا اطمینان از دریافت برخی مواد مغذی به مقدار کافی در رژیم غذایی می توانید به روند بهبودی کمک کنید.

پس از جراحی رینوپلاستی باید روی خوردن غذاهایی که بیشترین مواد مغذی را دارند، از جمله میوه ها و سبزیجات پخته شده و همچنین منابع پروتئین و فیبر، تمرکز کنید تا به تسریع روند بهبودی شما کمک کند.

 

در ادامه مطلب بیشتر در مورد مواد غذایی که باعث تسریع بهبودی پس از رینوپلاستی می شوند صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

مراقب غذایی بعد از عمل بینی برای بیماران رینوپلاستی

بسیاری از عزیزانی که به فکر جراحی بینی هستند این سوال برایشان پیش آمده که بیمارانی که عمل جراحی بینی را انجام می دهند باید چه نوع رژیم غذایی را رعایت کنند تا سریع تر به بهبودی کامل برسند و یا طول مدت درمان کاهش داشته باشد.

 

کسانی که زیر تیغ جراحی می روند قبل از عمل باید تغذیه مناسبی داشته باشند یعنی از نظر جذب کربوهیدرات ها و پروتئین ها وضعیت مناسبی داشته باشند چون در هنگام عمل استرس به میزان قابل توجه ای بالا میرود و میزان ازت بدن و دفع پروتئین از طریق ادرار و مدفوع بیشتر از دریافت پروتئین و کربوهیدرات است و این امر در بازه زمانی بلند مدت باعث به خطر افتادن سلامت بیمار میشود.

بنابراین خوردن انواع مواد غذایی از جمله گوشت سفید مانند انواع ماهی و مرغ و گوشت قرمز که حاوی پروتئین میباشند به بیماران توصیه می شود.

خب بعد از اینکه کار عمل بینی تمام شد در همان لحظات اول اکثر پزشکان آب هلو تازه را پیشنهاد می دهند که به بیمار داده شود. سه الی چهار روز اول از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ،آب قلم, آب ماهیچه  میل کنید و تا حد امکان از نوشیدنی هایی مثل آبمیوه تازه بنوشید. از خوردن نوشیدنی ها با نی اجتناب کنید زیرا نیروی ناشی از مکیدن به بینی شما فشار می آورد و باعث ایجاد درد و تورم می شود.

غذاهای نرم بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی

بعد از جراحی بینی وقتی به خانه برمی گردید ممکن است خیلی گرسنه باشید. غذاهای نرم که تا حدودی مزه ی ملایم و مطلوبی دارند برای بعد از جراحی بسیار مناسب هستند.

 

مثلا پوره ، برنج کته ای نرم ، سیب زمینی پخته ، سبزیجات پخته آبپز یا بخارپز کمک بسیار زیادی به حفاظت از بافت های جراحی شده و سرعت گرفتن بهبودی می کنند . مصرف انواع سوپ ها بعد از عمل جراحی بینی بسیار کمک کننده و مفید خواهد بود .

ماست و سوپ جوی ولرم نمونه ای از غذاهای مطلوب برای بعد از جراحی بینی هستند. احتمالا بعد از جراحی حالت تهوع داشته باشید ممکن است تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید و بیشتر بخواهید مایعات شفاف مانند آب و آبمیوه مصرف کنید. این رژیم غذایی که بیشتر شامل غذاهای نرم و مایعات می شود باید برای چند روز ادامه دهید و زمانی که حالتان بهتر شود می توانید مواد غذایی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

در طول چند روز اول پس از جراحی از غذاهای نرم استفاده کنید ولی یادتان باشد باید مقدار معینی فیبر را نیز در رژیم غذایی روزانه ی بگنجانید. یبوست بعد از جراحی بینی نسبتا شایع است. که دلیل آن نیز تجویز داروهای ترکیبی می باشد نه رژیم غذایی و تحرک شما.

مصرف غذای گرم  یا سرد پس از جراحی بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی حتی باید به دمای غذاهایی که می خورید توجه کنید. غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد می تواند ناراحتی شما را بدتر کند. برای این که احتمال سوختن دهان را در این دوره کاهش دهید، بهتر است مصرف سوپ داغ و دیگر غذاهای داغ را برای چند هفته محدود کنید.

 

مشکل جویدن غذا در بیماران رینوپلاستی

شاید قبل از جراحی بینی به این نکته توجه نکرده باشید که با جویدن غذاها بینی شما هم تکان می خورد . قبل از اینکه برای جراحی بینی اقدام کنید دستتان را روی بینی خود بگذارید و یک غذای جویدنی مانند استیک یا یک تکه آدامس را بجوید.

می بینید که همراه با جویدن، بینی شما نیز کمی حرکت می کند. اما زیاد نگران نباشید بعد از دوره نقاهت، حرکات کوچک مشکلی ایجاد نمی کند اما شاید شما بخواهید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از آن امتناع کنید.

و در نهایت وقتی که جراحتان اجازه ی خوردن غذاهای جویدنی را به شما داد می توانید با خیال راحت از خوردن غذاهایی مثل استیک، تافی های کشی و حتی آدامس لذت ببرید. البته به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای نرم و خمیری شکل برای شما ممنوع نشده است. شما فقط باید از مصرف غذاهای جویدنی اجتناب کنید.

اجتناب از مصرف الکل و کافئین

تا حد امکان میوه و سبزیجات سالم غذاهای خانگی و آبمیوه های طبیعی را میل کنید . به مدت چند روز بعد از جراحی بینی از مصرف نوشابه های الکلی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه خودداری کنید. به دلیل اینکه الکل خون را رقیق می کند و می تواند ریسک خونریزی بعد از عمل را افزایش دهد. از طرف دیگر خطر ابتلا به هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست را افزایش داده که این سبب افزایش تورم بینی خواهد شد.

مصرف مواد غذایی ضد التهابی در بیماران رینوپلاستی

مصرف مواد غذایی ضد التهاب پس از عمل جراحی بینی بسیار مفید و مهم می باشند چرا که بعد از عمل بینی و صورت شما دچار ورم خواهد شد و این مواد غذایی ضد التهاب این ورم را کاهش خواهند داد و در بهبودی سریع تر شما تاثیر خواهند گذاشت.

از جمله مواد غذایی ضد التهاب می توان به موادی مانند سبزیجات برگ دار، سیب، مرکبات، پیاز قرمز و آناناس اشاره کرد. این مواد غذایی حاوی موادی هستند که به پیشگیری از ورم بینی و کبودی صورت به اندازه ی قابل توجهی جلوگیری خواهند کرد.

شما باید بعد از جراحی بینی خوراکی هایی مصرف کنید که ارزش غذایی بالایی داشته باشند مانند میوه ها، سبزیجات پخته شده و منابع پروتئین و فیبر.

تغذیه درست و صحیح با استفاده از این موادغذایی سبب می شود تا سریع تر و راحت تر بتوانید دوران نقاهت را پشت سر بگذارید.

از طرف دیگر باید بدانید بینی و گلو و دهان خود به یکدیگر وابسته هستند به همین دلیل نباید با نی مایعات را بنوشید زیرا نیروی ناشی از مکیدن به بینی شما فشار زیادی وارد می کند و نکته آخر اینکه غذاهایی را که تا به حال امتحان نکرده اید اکیدا در این دوره مصرف نکنید زیرا ممکن است ضرر داشته باشد و یا موجب آلرژی شود پس رژیم غذایی خود را به مانند معمول با رعایت نکات گفته شده در پیش بگیرید.

 

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی برای برای بیماران رینوپلاستی

اگر به سلامت و بهبودی تان پس از عمل جراحی بینی اهمیت می دهید و بهبودی تان برای تان مهم است پس از عمل بینی هرگز مصرف آب را فراموش نکنید و آب مصرفی بدن تان را کاهش ندهید. در برنامه ی غذایی روزانه ی خود نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب را قرار دهید. در صورتی که دارو های دیگری نیز مصرف می کنید حتما با آب زیاد دارو ها را مصرف کنید تا بدن تان دچار کم آبی نشود و در بهبودی تان خللی ایجاد نشود.

اجتناب از مصرف زیاد نمک در بیماران رینوپلاستی

پس از انجام جراحی بینی از خوردن غذاهای پرنمک و شور مزه به طور جدی پرهیز کنید. نمک به سبب سدیم بالایی که در خود دارد در صورت وجود بیش از اندازه در مواد غذایی مصرفی شما باعث تورم و التهاب بینی شما خواهد شد. در صورتی که بیماری های دیگری نیز دارید و یا پرهیز غذایی دیگری جدا از بحث عمل بینی را دارید حتما به پزشک خود این موضوع را اطلاع داده و در مورد رژیم غذایی بعد از عمل بینی با وی مشورت کنید.

 

ممکن است در این دوره پختن غذا برای شما سخت باشد و برای همین به دنبال غذاهای آماده باشید ولی باید بدانید نمک این غذاهای آماده و تاثیر گذاری آن بر تورم بینی کمی برایتان نگران کننده باشد.

 

با اینکه مصرف سدیم می تواند منجر به تجمع آب در زیر بافت ها و بدتر شدن ورم بینی بشود، اما برای بسیاری از بیماران جای نگرانی نیست. اگر شما نگران این موضوع هستید یا اینکه مشکلی دارید که نباید نمک مصرف کنید بهتر است قبل از جراحی در مورد آن با دکترتان صحبت کنید تا متوجه شوید که باید چه کار کنید.

مصرف آناناس پس از جراحی بینی

احتمالا شما نیز شنیده اید که مصرف آناناس پس از جراحی بینی به بهبود شما و تسریع دوره ی درمان تان کمک می کند. اما آیا این بحث صحیح است یا خیر و فلسفه ی درمان بخشی آناناس چیست؟

 

آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم قدرتمند است که دارای خواصی شگفت انگیز می باشد. بروملین با کاهش التهاب باعث تسریع بهبودی زخم های مختلف بدن می شود و کبودی را درمان می کند.

این ماده هم چنین حالت تهوع را تسکین داده و به گوارش شما کمک می کند. قرار دادن آناناس در برنامه ی غذایی بعد از عمل تان می تواند حرکتی بسیار مفید باشد.

آناناس را می توانید به صورت تازه و طبیعی و یا اگر در مصرف مواد قندی محدودیتی ندارید به صورت کمپوت مصرف کنید.

هم چنین در روز های اول پس از جراحی که توصیه می شود از جویدن دوری کنی می توانید آب آناناس را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

مصرف آب کرفس نیز مانند آب آناناس سبب کاهش کبودی و تورم خواهد بود.

مصرف بستنی برای بیماران رینوپلاستی

از بستنی می توانید برای کاهش خطر خونریزی بعد از عمل جراحی و رفع گرگرفتگی استفاده کنید. همانطور که میدانید بستنی از مواد غذایی ارزشمندی است که میزان کالری و چربی آن به نوع خامه، زرده تخم ‌مرغ، شیر یا مواد شیرین کننده مصرفی در آن بستگی دارد.

اگر محدودیت ها و خط قرمز های غذایی راجب مصرف بستنی دارید می توانید از بستنی های خانگی استفاده کنید. به طور کلی هدف از خوردن بستنی در روزهای پس از جراحی بینی رفع گرگرفتگی و خنک شدن بدن تان است که با قرار دادن چند وعده ی کوچک از آن در برنامه ی غذایی تان می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته بورد تخصصی گوش، حلق و بینی در سال عضو هیات علمی دانشگاهی آزاد شاهرود تا سال 1388 شرکت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شیوا جباری

    سلام و خسته نباشید دکتر حدودا دوماه هست که بهترین بوها برام بوی فاسدو بوی وایتکس میده حتی نمیتونم بهترین غذارو بخورم احساس میکنم غذا بوی فاسد و وایتکسی میده بخاطر این نمیتونم اب به غذا بزنم علتش چی میتونه باشه اختلال بویایی دارم؟

  • 09194057491

    سلام دو ماه پیش سرما خوردم حس بویایی وچشایم رو از دیت دادم چه کار کنم

  • مسعوده قاعی

    من گوش درد بودم و وقتی اب دهنم رو قورت میدادم گوشم صدا میداد حتی دهنم بو میداد شروع کردم به خوردن قرص ازیترومایسین درد گوشم کم شده اما حس میکنم گلوم خیلی خشک شده و یه جوری شده و حتی لوزه ی سمت راستم هم یه لکه ی بنفش روش پیدا شده نمیدونم. چه کار کنم

  • Mahdi nv

    سلام اقایه دکتر خسته نباشیداقایه دکتر اگر غدد بزاقی تحت فکس و غدد لنفاوی گردن متورم شوند و بدون درد باشن.نظره شما چیه.ممکنه تومور باشه؟

  • لغو پاسخ