جراحی ترمیمی و مجدد بینی چیست و چگونه انجام می شود؟ - دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

جراحی ترمیمی و مجدد بینی چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی ترمیمی و مجدد بینی چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی ترمیمی و مجدد بینی برای اصلاح ایرادات و آسیب بافتی که در جراحی اولیه به ساختار بینی وارد شده است، انجام می شود و آسیب بافتی را برطرف کرده و ساختار بینی را اصلاح می کند.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سیدرضا عابدین گیلانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جراحی ترمیمی و مجدد بینی زمانی انجام می شود که بیمار از نتیجه جراحی اولیه بینی خود رضایت ندارد و سبب بروز مشکلات تنفسی برای او می شود و یا بیمار از نتایج ظاهری عمل زیبایی اولیه بینی خود رضایت کامل را ندارد.

جراحی ترمیمی و مجدد بینی به منظور ترمیم افتادگی نوک بینی، برطرف کردن انحراف تیغه بینی یا قوز بینی که طی جراحی بینی اول از بین نرفته است، متقارن سازی سوراخ های بینی و برطرف کردن مشکلات تنفسی،  که امکان دارد بعد از جراحی بینی اول همچنان وجود داشته باشند، انجام می شوند.

در بهترین حالت، بعد از گذشت یکسال از انجام عمل بینی ورم بینی و زخم و اسکار های داخل بینی بهبود می یابند و انجام جراحی ترمیمی و مجدد بینی زودتر از یکسال بعد از عمل جراحی بینی اولیه توسط جراحان پلاستیک توصیه و انجام نمی شود.

افراد مبتلا به انسداد بینی ممکن است بعد از انجام جراحی بینی اولیه خود متوجه احساس مداوم احتقان شوند که از طریق عمل جراحی ترمیمی بینی، ساختار بینی مجدداً تغییر شکل می یابد تا دوباره جریان هوا و کیفیت تنفس بهبود یابد.

بعد از جراحی ترمیمی و مجدد بینی ممکن است بینی شما ورم کمی داشته باشد که متوجه آن خواهید شد. این ورم ظرف شش ماه آینده از بین خواهد رفت و شکل نهایی بینی شما پس از بهبودی کامل مشخص می شود.

در ادامه این مطلب نکات مفید و مهمی را درباره جراحی ترمیمی و مجدد بینی ارائه داده ایم که قبل از اقدام به انجام این جراحی باید در موردشان اطلاع داشته باشید. با ما همراه باشید.

جراحی ترمیمی و مجدد بینی چیست؟

روند ترمیم پس از جراحی بینی ممکن است تا 1 سال پس از جراحی ادامه داشته باشد و برای اقدام به جراحی ترمیمی بینی باید پس از یک سال اقدام کرد، زیرا فرم نهایی بینی پس از یک سال مشخص می شود.

برای بسیار از افراد که از فرم بینی شان رضایت ندارند ممکن است این زمان بسیار طولانی باشد اما باید توجه داشته باشند که پس از یک سال ورم بینی به طور کامل برطرف می شود و پس از برطرف شدن ورم بینی ممکن است بسیاری از ایرادات دیگر بینی مشخص شود.

بنابراین برای جراحی بینی ترمیمی نباید عجولانه اقدام کرد. اقدام زود هنگام برای جراحی ترمیمی ممکن است در روند ترمیم بینی اختلال ایجاد کند و عوارض غیر قابل بازگشتی داشته باشد.

عمل جراحی ترمیمی بسیار حساس تر است و برای انجام جراحی مجدد بینی باید از مصرف سیگار و دخانیات خودداری شود. برای انجام جراحی مجدد قبل از جراحی باید برای آنالیز بینی عکس گرفته شود و در صورت وجود اختلالات تنفسی نیز برای تشخیص بهتر ممکن است سی تی اسکن و یا اندوسکوپی بینی گرفته شود.

در صورتی که برای انجام جراحی مجدد بینی به جراح بینی دیگری مراجعه شود بهتر است همه جزئیات جراحی اول و عکس قبل و بعد از عمل بینی اولیه در اختیار جراح دوم قرار داده شود تا بتواند تصمیم گیری بهتری برای عمل بینی داشته باشد و همچنین قدرت مانور بیشتری برای جراحی دوم داشته باشد.

برای جراحی بینی مجدد در برخی مواقع نیاز به بیهوشی است که در این صورت باید آزمایشاتی قبل از بیهوشی انجام شود و در برخی مواقع جراحی مجدد بینی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود. در جراحی مجدد بینی برای اصلاح ایرادات کوچک در صورتی که نیاز به بیهوشی نباشد در مطب انجام می شود اما برای اصلاح ایراداتی مانند انحراف تیغه بینی و … جراحی مجدد بینی در اتاق عمل انجام می شود.

برای برطرف کردن ایرادات کوچک بینی مانند غیر قرینگی و برجستگی استخوانی و… جراحی ترمیمی بینی با روش بسته انجام می شود اما برای برطرف کردن ایرادات شدید بینی روش جراحی باز انجام می شود.

مشکلات قابل اصلاح در عمل جراحی ترمیمی و مجدد بینی

مشکلات زیر اگر در عمل جراحی بینی اول اصلاح نشده باشد، تا حدود زیادی با جراحی ترمیمی قابل حل است.- غضروف هایی که باعث به وجود آمدن قوز بینی شده است به مقدار مناسب برداشته نشده و بینی همچنان دارای برآمدگی است.

– کجی بینی

– انحراف بینی

– بافت بینی بیشتر از حد نیاز برداشته شده است و با این امر در قسمت پشت و یا دیواره بینی باعث ایجاد فرورفتگی شده و یا بینی بیش از اندازه سر بالا شده است.

– از مشکل ترین عمل های ترمیمی جراحی بینی زمانی است که پوست در هنگام عمل اول و یا بعد از آن آسیب دیده باشد. گاهی اوقات حتی ترمیم برای این بیماران مقدور نیست.

زمان انجام جراحی ترمیمی و مجدد بینی

هنوز هم بین جراحان مختلف درباره جواب این سوال اختلاف نظرهایی وجود دارد. گاهی اوقات پیشنهاد می شود که حداقل 1 سال از انجام عمل بینی اول گذشته باشد و پس از آن برای عمل ترمیم بینی تصمیم گیری شود. اما گاهی هم گفته شده که بعضی از نقایص بینی را قبل از یک سال می توان برطرف کرد. در هر صورت جراح شما با معاینه می تواند این تصمیم را بگیرد.

قبل از جراحی ترمیمی و مجدد بینی چه اقداماتی باید انجام بگیرد؟

مانند جراحی بینی که با هدف زیبایی و برای اولین بار انجام می گیرد باید عکس برداری های لازم انجام بگیرد. در صورتی که اختلالات تنفسی در اثر جراحی اولیه به وجود آمده باشد، ممکن است جراح بینی به نتیجه عکسبرداری های سی تی اسکن بینی و سینوس ها، آندوسکوپی بینی و سینوس ها نیاز داشته باشد تا بتواند جراحی ترمیمی را به درستی انجام بدهد.

در غیر این صورت عکس برداری های معمولی که در زوایای مختلف انجام میگیرد، از بیمار گرفته می شود تا جراح بینی بتواند نقایص ظاهری بینی و همچنین تاثیر آن در صورت را متوجه شود .

– در صورتی که برای جراحی ترمیمی و مجدد بینی به جراح بینی دیگری مراجعه کرده اید که از جراحی اولیه شما با خبر نمی باشد، باید درباره جراحی ابتدایی خود اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار دهید و عکس های بینی بدون عمل را در اختیار پزشک قرار دهید.

 

– اگر برای جراحی ترمیمی و مجدد بینی به بیهوشی نیاز باشد، باید تمامی آزمایشات روتین پیش از جراحی بینی انجام بگیرد.

مراقبت های بعد از جراحی ترمیمی و مجدد بینی

نحوه مراقبت از بینی در عمل جراحی ترمیمی نیز مانند جراحی اولیه است و باید مراقبت های لازم انجام شود. در جراحی بینی ترمیمی ممکن است نیازی به گذاشتن قالب و تامپون نباشد و تنها لازم باشد به مدت کوتاهی از چسب بینی استفاده شود.

دوره نقاهت در جراحی ترمیمی بینی ممکن است 5 تا 7 روز باشد که با توجه به شرایط مدت زمان نقاهت در افراد متفاوت است.

آیا برای جراحی ترمیمی و مجدد بینی بیهوشی عمومی نیاز است؟

جراحی ترمیم بینی می تواند برای اهداف مختلفی انجام بگیرد. در صورتی که جراحی برای رفع مشکلات خفیف انجام می گیرد، می توان با نظر بیمار جراحی را با بی حسی موضعی انجام داد. اما در موارد شدیدتر متخصص بیهوشی باید بیهوشی را برای بیمار انجام دهد.

زیرا در زمان بیهوشی جراح راحت تر تغییرات لازم مانند برطرف کردن برجستگی های کوچک و یا جمع کردن پره های بینی و … را اعمال می کند و راحت تر می تواند جراحی را تحت کنترل داشته باشد.

اهمیت پوست بینی در جراحی ترمیمی و مجدد بینی

در جراحی اولیه به دلیل برش ها زخم هایی ایجاد شده و بافت های جدید تشکیل شده اند و جراح بینی دوباره باید برش ها را ایجاد کند که مقداری برای جراح محدودیت ایجاد می کند و به همین دلیل برش ها در پوست بینی باید به گونه ایی ایجاد شود که آسیبی به پوست وارد نشود.

در مواردی که پوست بینی در جراحی اولیه بینی آسیب شدیدی وارد شده باشد جراحی ترمیمی بینی به سختی انجام می گیرد و باید توسط یک متخصص متبحر انجام بگیرد.

تفاوت های کلی عمل جراحی ترمیمی بینی با جراحی اولیه بینی

باید بدانیم که در کل تفاوت های بسیار اساسی بین این دو وجود دارد.رینوپلاستی بر اساس نظر اکثر بزرگان جراحی پلاستیک سخت ترین عمل زیبایی محسوب می شود و خودتان می توانید حدس بزنید که وقتی صحبت از عمل های بعدی روی بینی می شود این درجه سختی چقدر بیشتر می شود.

مهمترین تفاوت در روحیات و احساسات بیمار است.

 

فردی که قرار است برای اولین بار تحت جراحی بینی قرار بگیرد با کلی امید و آرزو برای بهتر شدن ظاهرش با رضایت کامل به این عمل تن می دهد ، در حالی که افرادی که قرار است برای بار دوم، سوم و… عمل بینی شوند دوره ای طولانی از استرس، اشکال در تنفس در صورت وجود، نگرانی از نظرات و انتقادات اطرافیان، کاهش اعتماد به نفس، بحث و جدل با جراح اول و جستجو برای اصلاح آن را سپری کرده اند و به عبارت ساده تر از سر اجبار و نه با رضایت شخصی عمل می شوند.

یادمان باشد که این مسئله مهمترین جنبه عمل مجدد است و نیازمند تعامل همه جانبه بین جراح و بیمار است.

 

تفاوت های تکنیکی جراحی ترمیمی و مجدد بینی و خود عمل جراحی بینی

 

۱- عمل جراحی و دستکاری بافتی در بینی که یک بار یا بیشتر عمل شده است بسیار سخت تر و پیچیده تر از عمل اولیه است

جراح باید ساختمان بهم ریخته شده بینی در عمل اول را بازسازی کندو با ایجاد کمترین آسیب از تشدید تشکیل بافت اسکار در بینی جلوگیری نماید.از طرفی باید مراقب باز ماندن یا بازسازی راه هوایی بینی باشد.

۲- عمل دوم معمولا زمان بیشتری از عمل اول می گیرد.

۳- نیاز به دستکاری بیشتر،مدت زمان طولانی تر عمل جراحی و حضور بافت آسیب دیده قبلی معمولا” مساوی با زمان بهبودی پس از عمل طولانی تر خواهد بود که در مورد پوست های نازک تا ۶-۱۲ ماه و در مورد پوستهای کلفت ممکن است تا ۲ سال زمان ببرد.

۴- حتی در صورت انجام مناسب عمل جراحی، عواملی وجود دارند که بر نتیجه‌ی نهایی اثرات منفی دارند.

 

غیر قابل پیش بینی تر بودن میزان تشکیل بافت اسکار در روند ترمیم بینی پس از عمل دوم، جذب غیر همگون گرافت های بکار رفته، جابه‌جاشدن گرافت های غضروفی بکار رفته و ورم طولانی مدت ، همگی می‌توانند مانع دستیابی به نتیجه‌ دلخواه شوند

امیدواریم شما که در حال خواندن این مطلب هستید هنوز عمل رینوپلاستی نشده باشید تا به اهمیت موضوع پی برده و با بررسی مجدد انتظاراتتان از عمل و جستجوی کافی برای انتخاب جراح مناسب از این مشکلات پیشگیری نمایید

ولی اگر متاسفانه کاندید عمل دوم شده اید ، با کنترل احساسات و علم کامل به آنچه در برابرتان قرار دارد بهترین انتخاب را نمایید.

بطور کلی اگر این عمل در بیمار با انتظارات معقول و به وسیله جراحی کاردان انجام شود در بسیاری از موارد با رضایتمندی طرفین همراه خواهد بود.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته بورد تخصصی گوش، حلق و بینی در سال عضو هیات علمی دانشگاهی آزاد شاهرود تا سال 1388 شرکت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شیوا جباری

    سلام و خسته نباشید دکتر حدودا دوماه هست که بهترین بوها برام بوی فاسدو بوی وایتکس میده حتی نمیتونم بهترین غذارو بخورم احساس میکنم غذا بوی فاسد و وایتکسی میده بخاطر این نمیتونم اب به غذا بزنم علتش چی میتونه باشه اختلال بویایی دارم؟

  • 09194057491

    سلام دو ماه پیش سرما خوردم حس بویایی وچشایم رو از دیت دادم چه کار کنم

  • مسعوده قاعی

    من گوش درد بودم و وقتی اب دهنم رو قورت میدادم گوشم صدا میداد حتی دهنم بو میداد شروع کردم به خوردن قرص ازیترومایسین درد گوشم کم شده اما حس میکنم گلوم خیلی خشک شده و یه جوری شده و حتی لوزه ی سمت راستم هم یه لکه ی بنفش روش پیدا شده نمیدونم. چه کار کنم

  • Mahdi nv

    سلام اقایه دکتر خسته نباشیداقایه دکتر اگر غدد بزاقی تحت فکس و غدد لنفاوی گردن متورم شوند و بدون درد باشن.نظره شما چیه.ممکنه تومور باشه؟

  • لغو پاسخ