در چه سنی در دختران و پسران می توان جراحی بینی را انجام داد؟ - دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

در چه سنی در دختران و پسران می توان جراحی بینی را انجام داد؟

در چه سنی در دختران و پسران می توان جراحی بینی را انجام داد؟

برای اصلاح عیوب و بد فرمی های ظاهری بینی، چه از نظر طبی و چه از نظر زیبایی، جراحی بینی انجام می شود. امروزه مردان، زنان و حتی نوجوانان به دلایل بیشماری به جراحی زیبایی بینی روی می آورند.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سیدرضا عابدین گیلانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

جراحی زیبایی بینی در قشر جوان و حتی نوجوان جامعه طرفداران بیشتری دارد و اگر چه هیچ گونه محدودیت سنی خاصی برای عمل جراحی بینی وجود ندارد، اما افراد جوان مشتاق هستند که هر چه سریعتر مشکل مربوط به زیبایی ظاهری یا عیوب ساختاری بینی خود را  حل کنند.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که بیماران جوان و نوجوان را برای جراحی زیبایی بینی آماده می کند، سطح بلوغ عاطفی آنهاست.

جراحی زیبایی بینی، می تواند بسیار ساده یا پیچیده باشد ولی هنگامی که به طور صحیح توسط یک جراح با تجربه انجام شود، می تواند تفاوت زیادی در  حالت چهره و کیفیت زندگی  فرد ایجاد کند.

معمولا  دختران حدود 15 یا 16 سالگی و پسران یک سال از این سن می توانند جراح بینی را انجام دهند.

قبل از شروع کار بینی ، نوجوانان و والدین آنها باید به طور مفصل با جراح زیبایی صحبت کنند و همه خطرات و مزایای این جراحی آشنا شوند که برای موفقیت عمل  امری بسیار مهم است.

 

جراحان پلاستیک صورت در هنگام مواجهه با یک فرد جوان با احتیاط عمل می کنند.

جراحان پلاستیک قبل از انجام عمل جراحی، وقت زیادی را برای صحبت با نوجوانان صرف می کنند تا  اطمینان حاصل کنند که نوجوان از لحاظ احساسی و فکری به اندازه کافی بالغ است و به دلایل صحیح جراحی بینی را انجام می دهد و انتظارات واقع بینانه از نتایج آن دارد.

به عنوان مثال، فکر کردن به این که جراحی بینی، کل زندگی را تغییر می دهد و محبوبیت را بیشتر می کند واقع بینانه نیست و تصمیم احساسی است که ممکن است نوجوان بعدها پشیمان شود.

بهترین زمان انجام جراحی بینی چه سنی است؟

سن مناسب برای انجام عمل بینی برای هر شخص متفاوت است و بیمار باید اطلاعات کافی درباره روند جراحی بینی، خطرات و عوارض آن داشته باشد. بسیاری از بیماران دوست دارند بدانند بهترین زمان عمل بینی چه سنی است؟

در واقع جراحی بینی عملی ساده است که هیچ محدودیت سنی برای افراد سن بالا که از سلامت کامل برخوردارند، ندارد. محدودیت سنی برای نوجوانان و جوانان تا زمانی است که رشد بینی متوقف شود و سپس فرد می تواند جراحی بینی را انجام دهد. بنابراین بهتر است بدانید رشد بینی تا چه سنی است؟ این سن برای دختران، پایان ۱۶ سالگی (آغاز ۱۷ سالگی) و برای پسران پایان ۱۷ سالگی(آغاز ۱۸ سالگی) پیش بینی شده است.

در سنین بالا، جراحی بینی می تواند به یک چالش تبدیل شود. پوست صورت شروع به افتادن می کند به همین دلیل پس از اتمام جراحی، کشیدن و صاف کردن پوست بسیار دشوار می باشد. به طور کلی؛ نوع پوست بینی اهمیت فراوانی در جراحی بینی دارد و رینوپلاستی برای افراد بالای ۵۵ سال چالش برانگیز خواهد بود.

اندازه بینی بیشتر دختران ۱۶ ساله و پسران ۱۷ ساله تقریبا برابر افراد بزرگسال است و اکثر آنان به بلوغ فیزیکی برای انجام جراحی بینی رسیده اند؛ اما بلوغ روانی نیز نقش بسیار مهمی در جراحی بینی ایفا می کند.

با وجودی که تمام نوجوانان و جوانان برای رسیدن به ظاهری بهتر قصد انجام جراحی بینی را دارند اما باید بدانند که این تغییر آنها را محبوب تر نخواهد کرد بنابراین آمادگی روانی از مراحل آمادگی برای جراحی بینی محسوب می شود.

آیا انجام جراحی بینی در سنین نوجوانی مناسب است؟

عمل بینی در سن ۱۶ یا ۱۷ سالگی می تواند کمک کند که دوران جوانی با اعتماد به نفس بیشتری سپری شود و اگر خود نوجوان هم دلایل منطقی برای جراحی داشته باشد، عمل بینی در این سن برای اون مناسب است.

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در بین نوجوانان بوده است که می تواند پس از توقف رشد بینی و با رسیدن بینی به ۹۰ تا ۹۵ درصد از اندازه بالغش، انجام شود.

جراحی بینی در نوجوانان هم می تواند به اصلاح مشکلات ظاهری و هم مشکلات تنفسی بپردازد. نوجوانان ممکن است با داشتن بینی های کج، قوز دار، با نوکی افتاده یا سوراخ های بزرگ، بینی های پهن یا عقابی، مورد تمسخر اطرافیان و دوستان خود قرار بگیرند و آسیب های روحی بسیار جدی ببینند.

جراحی بینی می تواند به نوجوانان کمک کند تا امنیت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و احساس برتری پیدا کنند.

بهترین کاندید از بین نوجوانان برای جراحی بینی

قبل از جراحی بینی باید بدانید که آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر؟  مناسب ترین کاندید برای عمل بینی کسی است که در سلامت کامل جسمی و روحی بوده، در سن مناسبی قرار داشته باشد  و از جراحی توقعاتی واقع گرایانه داشته باشد. در صورتی که نوجوانی تعهد پذیر هستید، مشورت های لازم را انجام داده اید، و دارای سه ویژگی زیر هستید، کاندیدای خوبی برای انجام جراحی بینی می باشید.

 

  • انگیزه بالایی برای انجام تغییرات در زندگی تان دارید.
  • می توانید فعالیت ها و مسئولیت های روزمره خود (کار، مدرسه، خانواده) را برای مدتی متوقف کنید و زیر تیغ جراحی بروید.
  • توانایی تقبل هزینه جراحی توسط جراح مورد علاقه تان را دارید.

زمان مناسب جراحی بینی، برای یک نوجوان چه زمانی است؟

به طور متوسط، هر نوجوانان پس از جراحی بینی به ۸ روز مرخصی پس از جراحی بینی نیاز دارد. تعطیلات زمستانی و تابستان ها بهترین زمان برای انجام جراحی بینی محسوب می شود. البته باید قبل از این ایام، از جراح بینی خود وقت بگیرید تا جراحی شما در این برهه های زمانی انجام شود.

اگر یک دانش‌آموز مدرسه یا دانشجو جراحی زیبایی بینی را در نظر داشته باشد، فصل تابستان بهترین زمان جهت انجام آن است. در این صورت زمان زیادی برای بهبودی و عادت کردن به بینی جدید خود خواهند داشت، زیرا حدود دو ماه جهت بهبود کامل نیاز است.

محدودیت سنی در انجام جراحی بینی

سن عمل بینی وجود ندارد. کمترین سنی که می‌توان در آن جراحی بینی را انجام داد ۱۵ تا ۱۷ سالگی در زنان و ۱۷ تا ۱۹ سالگی مناسب برای عمل بینی آقایان است زیرا در این سن رشد بینی کامل شده است. بطور کلی، بینی مردان دارای پوست ضخیم‌تری است بطوری که پس از جراحی بطور متفاوتی نسبت به زنان حالت می‌گیرد، که این عامل مهم می‌تواند روند کلی  سن عمل بینی  و تغییر شکل را تغییر دهد.

 

بینی زنان در مقایسه با بینی مردان مشخص‌تر و ظریف‌تر است. بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند که یک حالت شکست روی بینی خود داشته باشند که در واقع یک تورفتگی ظریف در امتداد پل بینی و درست در بالای نوک بینی است. این خصوصیت معمولاً برای مردان مطلوب نمی‌باشد زیرا به نوک بینی حالت زنانه می‌دهد.

بینی یک زن همچنین ممکن است کمی کوتاه‌تر از بینی مرد باشد. انجام عمل بینی در سنین پایین‌تر مستلزم وجود برخی شرایط از جمله ناهنجاری‌های مادرزادی، انسداد و یا انحراف شدید مسیر هوایی بینی است که نیاز به اصلاحات عملکردی دارند. چنین عملی باید بر اساس علائم تغییر شکل بینی برای هر بیمار تعیین شود. مسائل دیگری که حائز اهمیت هستند عبارتند از:

جراحی بینی زمانی که شخص از نظر جسمی و عاطفی به بلوغ رسیده باشد

جراحی بینی یک عمل متداول است که بسیاری از نوجوانان درباره‌ی آن فکر می‌کنند. با اینکه شرایط سنی خاصی وجود ندارد، اما جراحان برخی موارد کلی را در بیماران نوجوان در نظر می‌گیرد. اولین مورد اینکه آیا بیمار از نظر جسمی بالغ است و یا همچنان در حال رشد می‌باشد؟

دوم اینکه آیا بیمار از نظر عاطفی به بلوغ رسیده است؟ جراحی زیبایی بینی یک عمل جدی می‌باشد و نتایج آن می‌تواند به شدت متغیر و ناگهانی باشد. بیماران نوجوان باید از نظر عاطفی برای انجام جراحی آمادگی داشته باشند و آنچه که در نتیجه‌ی این عمل ممکن است رخ دهد را درک کنند.

 

حداقل و حداکثر سن جهت انجام جراحی بینی

۱۶ سالگی احتمالاً حداقل سن ممکن جهت اطمینان از این است که استخوان‌های بینی پیش از انجام عمل زیبایی مورد نظر بطور کامل رشد کرده باشند. تا زمانی که بیمار دارای سلامت جسمانی مناسبی باشد می‌توان جراحی بینی را در هر سنی انجام داد.

میزان از پیش تعیین شده‌ای برای حداکثر سن ممکن جهت عمل زیبایی بینی وجود ندارد. یک فرد مسن با وضعیت سلامتی خوب ممکن است جهت انجام چنین عملی کاملاً مناسب باشد. بطور کلی موارد زیر برای بیماران بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود:

 

  • بررسی کامل وضعیت پزشکی از نظر جسمانی و سابقه‌ی بیماری
  • بررسی‌های قلبی عروقی همراه با تست استرس
  • جراح بعد از معاینه‌ی شخص قادر به تعیین این خواهد بود که آیا بیمار فرد مناسبی برای چنین عملی است یا خیر.

عمل جراحی بینی زمانی که رشد بینی متوقف شده است

بهترین سن زمانی است که رشد بینی کند شده و به وضعیت پایدار رسیده باشد و بهترین فرد جهت تشخیص این وضعیت خود شما می‌باشید. این حالت زمانی است که بینی به مدت بیشتر از یک سال تغییری نکرده باشد.

انجام جراحی زیبایی بینی در دوران بارداری

در جراحی زیبایی بینی در دوران بارداری به عنوان یک قاعده‌ی کلی دکتر طرزی به بیماران خود پیشنهاد می‌کند تا پس از بارداری منتظر بمانند و سپس با مشورت با پزشک عمل زیبایی بینی را انجام دهند. از آنجایی که در این جراحی از بی‌حسی یا بیهوشی استفاده می‌شود، قرار دادن جنین در معرض استرس و داروهایی که در عمل زیبایی بینی استفاده می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد. یک پزشک مجرب و آگاه به این امر واقف بوده و از انجام چنین عملی برای زنان باردار خودداری می‌کند.

گزینه‌های درمانی دیگر به غیر از جراحی بینی

جایگزین‌های بسیار کمی برای جراحی بینی چه به دلایل زیبایی و چه به دلایل پزشکی وجود دارد. استفاده از فیلرهای تزریقی ممکن است بطور موقت موجب بهبود مشکلات جزئی بینی شود. برخی داروها نیز ممکن است به برطرف کردن مشکلات ساختاری از جمله گرفتگی بینی کمک کند. اما عمل جراحی جهت تغییر ساختار یا شکل بینی ضروری است.

از پزشک خود درباره‌ی گزینه‌های درمانی موجود بپرسید و پیش از تصمیم‌گیری در مورد جراحی، سایر گزینه‌های پیش رو را نیز مد نظر قرار دهید.

در چه سنی در دختران و پسران می توان جراحی بینی را انجام داد؟

می توان پاسخ این سوال را از دو جنبه جسمی و روانی مورد بررسی قرار داد.

از دیدگاه جسمی، زمانی جراحی زیبایی بینی قابل انجام است که رشد استخوانهای صورت فرد کامل شده باشد. چنانچه پس از جراحی بینی صورت در حال رشد باشد ممکن است نازیبایی های اصلاح شده مجددا بازگردند و یا اینکه رشد صورت بعد از عمل از دستخوش تغییرات شود.

از آنجا که رشد استخوانی صورت در دخترها در شانزده سالگی و در پسرها در هجده سالگی تکمیل می شود لذا از این سنین به بعد انجام عمل جراحی بینی ممنوعیتی ندارد. البته در برخی موارد نظیر انسداد شدید تنفسی در سنین پایین تر هم امکان انجام جراحی های محدود بر روی بینی وجود دارد، ولی بطور کلاسیک میتوان جراحی زیبایی بینی را در دختر ها از ۱۶ سالگی و در پسر ها از ۱۸ سالگی انجام داد.

از دیدگاه روانی هر گونه جراحی زیبایی می بایست در سنی انجام شود که فرد به بلوغ فکری، شخصیتی و روانی رسیده باشد.

هرچند زمان خاصی را برای بلوغ روانی نمیتوان ذکر کرد، ولی این سن معمولا هجده سالگی در نظر گرفته میشود. البته باید این را هم در نظر داشت که شانزده تا هجده سالگی یک مقطع سنی بسیار بحرانی از نظر شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس است و گاهی به تعویق انداختن جراحی تا هجده سالگی ممکن است به ایجاد یک شخصیت سَرخورده و احساس عدم کفایت منجر شود.

 

نتیجه کلام آن که معمولا سعی میشود چه در دخترها و چه در پسرها عمل جراحی زیبایی بینی تا هجده سالگی به تاخیر انداخته شود. البته به استثناء دختران شانزده تا هجده ساله ای که بعلت نازیبایی شدید بینی، شکل گیری صحیح اعتماد به نفسشان در معرض خطر است.

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی

دکتر سیدرضا عابدین گیلانی، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته بورد تخصصی گوش، حلق و بینی در سال عضو هیات علمی دانشگاهی آزاد شاهرود تا سال 1388 شرکت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • شیوا جباری

    سلام و خسته نباشید دکتر حدودا دوماه هست که بهترین بوها برام بوی فاسدو بوی وایتکس میده حتی نمیتونم بهترین غذارو بخورم احساس میکنم غذا بوی فاسد و وایتکسی میده بخاطر این نمیتونم اب به غذا بزنم علتش چی میتونه باشه اختلال بویایی دارم؟

  • 09194057491

    سلام دو ماه پیش سرما خوردم حس بویایی وچشایم رو از دیت دادم چه کار کنم

  • مسعوده قاعی

    من گوش درد بودم و وقتی اب دهنم رو قورت میدادم گوشم صدا میداد حتی دهنم بو میداد شروع کردم به خوردن قرص ازیترومایسین درد گوشم کم شده اما حس میکنم گلوم خیلی خشک شده و یه جوری شده و حتی لوزه ی سمت راستم هم یه لکه ی بنفش روش پیدا شده نمیدونم. چه کار کنم

  • Mahdi nv

    سلام اقایه دکتر خسته نباشیداقایه دکتر اگر غدد بزاقی تحت فکس و غدد لنفاوی گردن متورم شوند و بدون درد باشن.نظره شما چیه.ممکنه تومور باشه؟

  • لغو پاسخ