درمان بیماری ها با طب سوزنی موقتی است یا خیر؟ - دکتر سید جعفر محقق

درمان بیماری ها با طب سوزنی موقتی است یا خیر؟

درمان بیماری ها با طب سوزنی موقتی است یا خیر؟

طب سوزني را مي‌توان يكي از روش‌هاي طب سنتي چين نام برد كه در درمان و تسكين بيشتر بيماري‌ها نقش دارد. اين شكل از طب سنتي با سوزن‌هاي ريز مخصوصي به درمان بيماري‌ها مي‌پردازد كه توسط يك طبيب حاذق انجام مي‌شود. كسي كه شناخت و علم كافي در اين زمينه داشته باشد مي‌تواند در درمان بيماري‌ها كمك شاياني كند.

دکتر سید جعفر محقق نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سید جعفر محقق کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بايد گفت كه طب سوزنی هم مثل بقیه روش‌های درمانی پزشکی دو حالت دارد: درمانی که به‌طور کامل بیماری از بین می‌رود و در حالت دوم هم درمان نگهدارنده است. مشکلاتی که به روش اول قابل درمان هستند را مي‌توانيم به دردهای ﻣﺎﺳﮑﻮﻟﻮاﺳﮑﻠﺘﺎل، آلرژی‌ها، مشکلات زنان، میگرن، مشکلات اعصاب و روان و… نام برد.

در بعضی بیماری‌ها هم درمان به صورت نگهدارنده است. به بیان دیگر عوارض و شدت روند بیماری را کاهش می‌دهد، مثل دیسکوپاتی‌ها یا سرطان‌ها که عوارض سرطان‌ها را درمان می‌کند و باعث می‌شود سبک زندگی بیمار بهتر شود. اینکه درمان با طب سوزنی برگشت‌پذیر است یا نه؟ باید بگويیم که بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. بازگشت درمان با روش طب سوزنی یا هر روش درمانی دیگر متفاوت خواهد بود و طب سوزنی هم از بقیه روش‌های درمانی مستثنا نیست و ممکن است در بعضی موارد نسبت به شدت و نوع بیماری برگشت داشته باشد که می‌شود با طب سوزنی یا تمهیداتی که قبل از انجام درمان است این مساله را پیش‌بینی کرد. در ادامه بيشتر به اين طب مي‌پردازيم.

اينكه بگوييم تاثير طب سوزني دائمي است يا موقتي همان‌طور كه در بالا گفتيم بايد بگوييم كه طبق تحقيقات و گزارش‌هاي علمي، بيماري‌اي را که طب سوزني درمان کند، برگشت نخواهد کرد. البته بعضي بيماران بر اثر سال‌ها ناراحتي و بيماري دچار ضعف‌هاي شديدتري مي‌شوند و عده‌اي هم با افزايش سن ضعيف‌تر هستند يا در معرض جراحي قرار مي‌گيرند كه يا دچار شکستگي و پوکي‌هاي وسيع استخوان و… هستند يا عادات و رفتارهاي قديم خود را مدام تکرار مي‌کنند در اين صورت اين افراد پس از درمان با طب سوزني، ممکن است بيماري آنها بازگشت کند.

درمان‌هاي گوناگون مکمل يکديگرند اما اينکه کدام يک بهتر است به وضعيت بيمار، وضعيت جسمي فرد و حاد يا مزمن بودن آن بستگي دارد. اما در درمان‌های باور نکردنی با طب سوزني بايد گفت كه طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی، طب سوزنی برای درمان ۲۸ شرایط موثر و مفيد است. همچنين در سال ۱۹۸۹ سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما طب سوزنی را برای بیش از 40 نوع بیماری به جهانیان و دانشمندان و اطبای همه کشورها معرفی کرد. لازم به يادآوري است كه این سازمان معتبرترین سازمان علمی و پزشکی دنیاست كه طب سوزنی را به‌عنوان بی‌عارضه‌ترین راه درمانی برای درمان بیماری‌هایی اعلام کرد که طب کلاسیک را با تمام پیشرفت‌های فعلی خود در درمان آنها عاجز می‌کرد.

تئوری‌های مختلفي درباره چگونگی تاثیر و کار طب سوزنی  وجود دارد. به عنوان مثال اينكه طب سوزنی رشته‌های عصبی را در عضله‌ها فعال می‌کند و این اثر سه مرکز نخاع مغز میانی، هیپوفیز و هیپوتالاموس را برای ایجاد بی‌دردی فعال می‌سازد. در كل بايد گفت كه درمان بیماری‌ها با طب سوزنی در موارد زيادي انجام مي‌شود كه به‌ طور مختصر در ادامه مي‌آوريم.

درمان مشکلات مغز، روان و اعصاب مثلا فلج بعد از سکته مغزی، لکنت زبان، مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب و وسواس، کابوس‌های شبانه، خستگی مزمن، عصبانیت و پرخاشگری، ضایعات نخاعی، آلزایمر، خستگی مزمن، تشنج، فراموشی،سردرد، میگرن، سرگیجه و… بیماری‌های پوستی همچون اگزما، کهیر، خارش پوست، جوش صورت و بدن و پیسوریازیس. بیماری‌های زنان مانند ناراحتی‌های عادات ماهانه، خونریزی شدید، کیست تخمدان، مسائل یائسگی و کمبود شیردهی بعد از زایمان. مشکلات گوش و حلق و بینی مثل سرگیجه، سینوزیت، سرفه، آسم، تنگی نفس و… مشکلات غدد مانند سرد بودن دست‌ها و پاها، تعریق دست و پا، مشکلات تیروئید، دیابت، زردی و مسائل کبدی. مشکلات گوارشی مانند درد و ناراحتی معده، ريفلاکس معده، تهوع و استفراغ، زخم معده، نفخ شکم، سوزش معده، اسهال و یبوست، کولیت و التهاب روده و… مشکلات قلبی-عروقی مانند تپش قلب، فشارخون بالا و پایین، افزایش چربی خون و اسید اوریک و انسداد عروق قلبی. مشکلات دهان همچون بوی بد دهان، ورم و درد گلو و مسائل حنجره و مشکلات اسکلتی و ماهیچه‌ای مانند دیسک کمر و گردن، آرتروزها، ورم و خشکی مفاصل، گرفتگی‌هاي عضلانی، دردهای بعد از شکستگی، کمر درد و سیاتیک. در اينجا لازم است كه بگوييم طب سوزنی یک راه حل بسیار موثر و نویدبخش برای معالجه کمردردهای مزمن است. نه تنها با استفاده از طب سوزنی شدت درد بیمار کاهش می‌یابد، بلكه ناتوانی‌های جسمی او هم که اغلب ناشی از کمردرد است رو به بهبود رفته و درنتیجه کیفیت زندگی بیمار بهتر می‌شود. طب سوزنی مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد که از درد کمر رنج می‌برند. همه اين موارد در طب سوزني درمان‌پذيرند كه البته همان‌طور كه گفته شد باتوجه به شرايط بيمار و موقعيت او ممكن است در برخي موارد بازگشت‌پذير باشد كه بسيار نادر است.

در توضيح و اثر سوزن‌های شفابخش در طب سوزنی هم لازم است كه بگوييم طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌هاي بسیار نازک از طریق پوست بیمار در نقاط خاص بدن است. سوزن در عمق‌های مختلف قرار داده می‌شود كه از طریق وارد کردن سوزن‌های نازک مخصوص در نقاط مشخصی از بدن باعث تسکین دردها یا درمان تعدادی از بیماری‌ها می‌شود.

بیماران اغلب از اینکه تعداد زیادی سوزن به آنها زده می‌شود نگران و ناراحت هستند، اما مهارت یک متخصص طب سوزنی در این نهفته است که چگونه بیمار را با زدن حداقل تعداد سوزن ممکن، درمان کند.

سوزن‌های طب سوزنی به قطر چند تار مو بوده و بنا بر نظر بیماران درد چندانی ندارد و هر سوزن برای بیمار اختصاصی بوده و بسته به شدت و طول مدت بیماری طی چند جلسه درمان آثار مفید درمانی خود را ظاهر می‌كنند.

همچنين لازم است كه بگوييم طب سوزني تنها درماني است که به دارو نياز ندارد و حتي آرام آرام نياز بيمار به داروهاي شيميايي هم کم مي‌شود و آنها را هم قطع مي‌کند و بدنش از سموم شيميايي پاکسازي مي‌شود.

اغلب یک بیمار ممکن است با کمتر از چهار یا پنج سوزن درمان شود و گاهی اوقات نیز تنها یک سوزن برای درمان کافی است. اگر پنج نقطه به طور صحیح برای درمان یک بیماری انتخاب شود اثر آنها به خوبی ۱۰ سوزن است.

یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح درخصوص طب سوزنی انجام این روش درمانی توسط افراد متخصص و در مراکز درمانی معتبر است، در حالی که امروزه بسیاری از پزشکان که مبادرت به انجام طب سوزنی می‌کنند از فلسفه و دانش کهن آن اطلاعی ندارند و بدون تشخیص صحیح، تنها به کم کردن اشتهای بیماران می‌پردازند، این افراد ضربه مهلکی به این طب وارد می‌آورند؛ زیرا بیماران را نسبت به این طب بدبین می‌کنند. مسلما مسئله اصلی، انجام این کار توسط فردي متخصص است و پزشکی که به طب سوزنی اقدام می‌کند باید تمام نقاط موثر و چگونگی تاثیرگذاری آنها را بشناسد. علاوه بر نقاط موثر، مسائلی چون چرخش، عمق و مدل سوزن زدن در تاثیرگذاری این روش از اهمیت بسزایی برخوردار است و در همین راستا باید توسط فرد متخصص انجام گیرد.

در پايان بايد بگوييم كه هر دردي باتوجه به شرايط بيمار به درمان خاص خود نياز دارد. در درمان اغلب دردها با طب سوزني بايد گفت كه بيماران بايد نزد يك متخصص متبحر در اين زمينه مراجعه كنند و باتوجه به شرايط خود به درمان با طب سوزني بپردازند و به اين طب يقين داشته باشند و نزد هر كسي براي درمان نروند.

دکتر سید جعفر محقق

دکتر سید جعفر محقق دکتر سید جعفر محقق متخصص طب سوزنی به کمک طب سوزنی و شناخت نقاط طب سوزنی در بدن می توان به تسکین بسیاری از بیماری ها...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ارزوراد

    سلام بوتاکس با طب سوزنی به چند جلسه نیاز هست آیا عدم تقارن ایجاد میشه از بوتاکس بامواد شیمیایی بهتره.؟ ماندگاریش چقدره ؟ سپاسگزارم

  • برزگر

    سلام ایا با طب سوزنی میشه جوش و جاهای جوش رو که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان کرد؟چندجلسه نیاز داره؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • برزگر

    سلام،طب سوزنی جوش و جاهای جوش که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان میکنه؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • حسین خدمتیان

    سلام جناب دکتر-عذر میخام مزاحمتون شدم- آیا برای ورم والتهاب معده طب سوزنی کاربردی دارد؟؟ وضمنأ آیا برای دیسک کمر خفیف چطور؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید/باتشکر فراوان

    • دکتر سید جعفر محقق

      سلام روز شما بخیر. برای دیسک حتما باید بیمار و مدارک پزشکیشون بررسی بشه و در نهایت بهتون گفته میشه درصد بهبودی با طب سوزنی چقدر خواهد بود. در مورد مشکلات معده هم طب سوزنی کمک کننده هست که البته باز هم نیاز به بررسی دقیق هست.

  • لغو پاسخ