درمانی دیگر برای سردردها و دردهای میگرنی که منشا فکی دارند. - علیرضا امیر سیف الدینی

درمانی دیگر برای سردردها و دردهای میگرنی که منشا فکی دارند.

درمانی دیگر برای سردردها و دردهای میگرنی که منشا فکی دارند.

صداهای ناحیه فک و بیماری های ناشی از اختلال های مفصل فکی _ گیجگاهی (TMJ)

دکتر علیرضا امیر سیف الدینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با علیرضا امیر سیف الدینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دكتر عليرضا اميرسيف الديني از بيماري هايي با منشاء فكي با شما سخن مي گويد.

گاهی اوقات از ناراحتی هایی رنج می بریم و به دنبال درمان آنها هستیم ولی دلیل اصلی بیاری هیچگاه بطور دقیق مشخص نمی شود و تنها برای مدتی درمان مقطعی صورت می گیرد. متاسفانه این ناراحتی ها با ریشه دار شدن، ممکن است سبب بروز بیاری های دیگر شوند.

یکی از بخش هایی که می تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد، مفصل فکی _ گیجگاهی است.

شناخت مفصل فکی _ گیجگاهی

در بدن مفصلی وجود دارد که به واسطه وظایف خطیری مانند جویدن و صحبت کردن بسیار پرکار است و التهاب و درد آن )اگر روزی اتفاق بیفتد( بسیار آزاردهنده خواهد بود. اگر این مفصل خوب و درست کار کند به هیچ وجه متوجه وجود آن نخواهیم شد ولی اگر دچار درد و ناراحتی شود، دردسر ساز می شود. نام این مفصل، مفصل فکی _ گیجگاهی است.

در مفصل فکی _ گیجگاهی مثل همه مفاصل دیگر بدن، یک دیسک بین سطوح مفصلی قرار دارد که هنگام جویدن باعث کاهش اصطکاک در بین سطوح مفصلی و محافظت بافت های سخت در مقابل فشارهای ایجاد شده می شود.

موقعیت این دیسک در مفصل فکی _ گیجگاهی برای حفاظت و تنظیم سیستم های ارتوپدیک بدن بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که دیسک مفصل فکی _ گیجگاهی موقعیت فیزیولوژیک خود را از دست بدهد به طور مثال دیسک به سمت جلو پریدگی پیدا کند(ناراحتی هایی شبیه به مشکلات دیسک ایجاد می شود که در ستون فقرات اتفاق می افتد و هان طور که گفته شد، مثل دردهای کمر،دردسرساز است

ناراحتی های مفصل فک به 3 گروه عمده تقسیم می شوند :

صداهای ناحیه فک

دردهای ناحیه فک و صورت

محدودیت حرکت فک یا مفصل فک

بیماری های ناشی از اختلالات و مشکلات ناحیه فک

اختلال در نحوه قرار گرفن وضعیت فک و دندان ها خواه به دلیل علت ژنتیکی،ارثی یا بی توجهی به مسائل رشد فک به خصوص در زمان کودکی و نوجوانی می تواند مشکلات جدی را برای بدن ایجاد کند یا حتی به دلیل مواردی که در طول درمان غیرصحیح دندانپزشکی در هنگام ارتودنسی یا جایگزین کردن دندان ها با روکش ها و ایمپلنت ها و حتی پر کردگی اشتباه به وجود می آید می تواند ارتفاع فک را تغییر داده و به عنوان یک بیاری برای بدن تلقی می شود. در این صورت مفصل فکی _ گیجگاهی با سیستم عضلانی _ عصبی فک و صورت دچار عارضه یا اختال می شود.

شاید باور کردنش سخت باشد که بدانید دلیل سردرد، گردن درد، دردهای گنگ صورت، میگرن های عصبی و صداهای گوشی)وزوزگوش(، افسردگی و حتی چرخش لگن و کوتاهی یک پا می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فک باشد که با نامTMD  معرفی می شود و به معنای بیماری هایی است که منشافکی دارند و می توانند در نقاط دورتری از فک هم بروز کنند.

دکتر علیرضا امیر سیف الدینی

دكتر عليرضا امير سيف الدينی در تاريخ ٢٧ اسفندماه سال ١٣٤٠ در شهر كرمان متولد شدند. ايشان در سال ١٣٦٤ جهت ادامه تحصيل به كشور آلمان مهاجرت نمودند و در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرا سیاوشی

    بعضی وقتها فک پایین من منحرف به چپ می شود و لب پایینم کج می شود برای رفع این مشکل می توانم به شما مراجعه کنم ؟

  • حسن

    باسلام و ادب آقای دکتر بنده سال 96 جراحی دو طرفه زائده استیلوئید کردم پس از جک زدن دهان دیسک مفصل گیجگاهی از جاش دراومده بود که بحضور حضرتعالی مراجعه و حدود دو ساله که قالب دهان استفاده میکنم ولی مفصل فک سمت چپم بد اذیتم میکنه احساس میکنم اصلا خوب نشده و دردش به سرم و فکم و گلوم میزنه تازه فک بالایی ام از پایینی عقب تر شده و همانطوری مونده است امکانش باشه بنده زمانی که روز جمعه اینا تشریف داشته باشید اگر تایید بفرمایید بنده عکس بگیرم بیارم تا حضرتعالی مجدد بررسی فرمایید. حالت منگی و گیجی بخصوص از سمت چپ نیز دارم. با سپاس و آرزوی بهروزی حضرتعالی

  • لغو پاسخ