جراحی بزرگ کردن سینه - دکتر علی کربلایی خانی

جراحی بزرگ کردن سینه

جراحی بزرگ کردن سینه

پروتز سینه Breast Prothesis
در این جراحی توسط جاگذاری پروتز اندازه سینه ها بزرگ می شود ، این جراحی می تواند کاهش حجمی که بر اثر حاملگی بوجود می آید را تصحیح کند. همچنین با این جراحی می توان اندازه حجم دو سینه را یکسان کرد . در این جراحی معمولا از پروتزی استفاده می شود که توسط سالین یا ژل سیلیکون پر می شود.

دکتر علی کربلایی خانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر علی کربلایی خانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عوارض

درد موقت و تورم.

دوران نقاهت

بیمار بعد از 3 تا 7 روز می تواند به کار بازگردد. کارهای سنگین تر را می توانید از 2 تا 3 هفته بعد از عمل شروع کنید تورم و کبودی بتدریج کاهش می یابد و در نهایت سایز اولیه بعد از کاهش تورم یک سایز کاهش می یابد.

تکنیک و روش عمل

برای مخفی کردن محل برش اپلیمنت یا پروتز از شکافی که در زیر بغل ایجاد می شود و یا از برشی که دور نوک سینه و یا شکافی در پا یین سینه محلی که پستان به سینه می چسبد جاگذاری می شود بیشترین روش همین ناحیه است که بنام (IMF) نامیده می شود چون محل عمل بعد از عمل دیده نمی شود.

انواع برش 

سه نوع برش برای جاگذاری پروتز سینه وجود دارد:

1- برش در زیر سینه (Infra mammary Fold) محلی که پستان به سینه متصل می شود که این روش رایج ترین برش است .در این روش سینه جای زخم را پنهان می کند.

2- برش در اطراف نوک سینه که که رنگ تیره تری دارد. ایراد این روش این است که محل برش مخفی نمی شود و ممکن است که شخص دیگر نتواند به فرزندش شیر بدهد.

3- برش در زیر بغل ایجاد می شود.

پرسش‌های متداول در مورد پروتز سینه

آیا ایمپلنت‌های سیلیکونی بی‌خطر هستند؟
طبق نتایج اعلام شده توسط موسسه دارو IOM، ایمپلنت‌های سیلیکونی مسبب ایجاد هیچگونه بیماری در هیچ قسمتی از بدن نمی‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بی خطر بودن سیلیکون، لطفا به گزارش موسسه دارو به سایت www.nap.edu مراجعه نمایید.

آیا ممکن است بدن نسبت به سیلیکون حساسیت نشان دهد؟
ما به صورت روزمره در محیط زندگی خود در معرض سیلیکون قرار داریم. سیلیکون در بسیاری از لوازم منزل مانند پولیش، لوسیون‌های دست و برنزه‌کننده‌ها، ضد‌تعریق‌ها، صابون‌ها، غذاهای فرآوری‌شده، البسه ضدآب و آدامس‌ها به کار رفته است. گرچه حساسیت‌ها نسبت به سیلیکون بسیار نادر است، اما امکان ایجاد حساسیت نسبت به هر ماده‌ای بر روی زمین، برای هر فرد وجود دارد.

آیا محدودیت سنی برای انجام جراحی پروتز سینه وجود دارد؟
حداقل سن مجاز برای استفاده از پروتزهای سیلیکونی، 20 سال می‌باشد.
مساله مهم این است که:

– فرد کاندید شرایط مناسبی برای انجام این عمل داشته و از سلامت فردی مناسبی بهره‌مند باشد.

– انعطاف‌پذیری پوست مناسب باشد.

چه کسانی مجاز به انجام عمل پروتز سینه نیستند؟
– افرادی که احتمال عفونت داخلی در بدنشان وجود دارد.

– بیمار مبتلا به سرطان سینه و یا بیمار سرطانی که دوره درمانی خود را کامل نکرده است.

– زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می‌برند.

انواع برش‌های رایج در جراحی سینه به چه شکل است؟
– برش از چین زیر سینه که شایع‌ترین نوع برش در جراحی پروتز است.

– برش از اطراف هاله قهوه‌ای سینه

– برش از ناحیه زیر بغل

تعیین نوع برش به صلاحدید پزشک می‌باشد.

محل قرار‌گیری پروتز سینه
بعد از برش مناسب در سطح پوست، پروتز در یک پاکت مناسب گذاشته می‌شود.

– زیر عضله پکتورال

– روی عصله پکتورال (در زیر بافت سینه)

محل گذاشتن پروتز بسته به نوع و حجم پروتز، وضعیت بدن بیمار و تشخیص جراح تعیین می‌گردد.

وزن ایمپلنت‌های سینه
وزن ایمپلنت‌ها با توجه به سایز آن و حجم ژلی که داخل آن پر می‌کند، متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال یک ایمپلنت که با 250 سی سی ژل پر شده است تقریبا وزنی برابر با 250 گرم دارد.

متوسط عمری که می‌توان از یک ایمپلنت انتظار داشت چقدر است؟
ایمپلنت‌ها تجهیزات مادام‌العمری نیستند، بنابراین احتمال تعویض آنها در طول زندگی وجود دارد. این روزه زمانی برای افراد متفاوت می‌باشد. بعضی خانم‌ها کمتر از چند سال نیاز به تعویض پروتز پیدا می‌کنند، در حالی که در گروهی دیگر این دوره ممکن اسن به بیش از 10 الی 20 سال به طول انجامد.

دلایل تعویض پروتز به شرح زیر می‌باشد:

– تغییر سایز بدن به علت چاقی یا لاغری مفرط

– آسیب دیدن پروتز بر اثر سوانح

– تمایل شخصی جهت تعویض

نیاز به تعویض پروتز هر چند سال یک بار می‌باشد؟
تمام پروتزهایی که در بدن انسان بکار می‌روند، از موادی ساخته می‌شوند که به طور کلی ضرر و زیانی برای نسوج طبیعی نداشته باشند (مانند دریچه‌های قلب، رگ مصنوعی و …). بنابراین تا زمانیکه پروتز دچار مشکل نشده و یا بیمار با آن مشکلی پیدا نکرده باشد، نیازی به تعویض پروتز نیست.

چنانچه پس از گذشت چندین سال نسوج طبیعی و پوست سینه بیمار در اثر پیری شل شود، دیگر پروتز با شرایط جدید بیمار هماهنگی نخواهد داشت. از سوی دیگر در صورت تشکیل کپسول فشاردهنده در اطراف پروتز، بنا به تشخیص جراح نیاز به تجدید عمل جراحی می‌باشد.

زمان چکاپ سینه بعد از جراحی از دید جراح
بنا به توصیه FDA برای حصول اطمینان از سلامتی پروتز و بیمار، استفاده از MRI هر سه سال یک بار الزامی می‌باشد.

چرا بدن در اطراف ایمپلنت کپسولی تشکیل می‌دهد و انقباض کپسولی چیست؟
به عنوان واکنش طبیعی، بدن همه بیماران بافتی در اطراف سطح ایمپلنت سینه تشکیل می‌دهد. در درصد کمی از بیماران این کپسول ضخیم‌تر از حد عادی می‌شود و ممکن است سبب درد یا تغییر شکل ظاهر سینه شود و ایمپلنت را تحت فشار قرار دهد که به آن انقباض کپسولی می‌گوییم.

از دلایل ایجاد انقباض کپسولی می‌توان به مواردی از جمله هماتوما (خون مردگی) و سروما (جمع شدن مایع لنفاوی زیر پوست) اشاره کرد. از جمله علائم این واکنش می‌توان به سفت شدن سینه، درد، تغییر شکل سینه، و جابه‌جایی ایمپلنت اشاره کرد. در مواردی که شدت درد و سفت شدگی افزایش یابد، نیاز به جراحی می‌باشد. در این جراحی بسته به نوع انقباض کپسولی و تشخیص جراح، بافت کپسول خارج گردیده و یا در صورت نیاز خود ایمپلنت نیز تعویض می‌گردد. احتمال انقباض کپسولی بعد از هر عمل جراحی وجود دارد.

آیا بعد از عمل جراحی سینه، هنوز سینه‌ها حرکت‌های نرمال خواهند داشت؟
این موضوع به فاکتورهای بسیاری از جمله نوع ایمپلنت، فضای ایجاد شده برای جایگذاری، پذیرش ایمپلنت توسط بدن و احتمال وجود انقباض کپسولی با هر شدتی وابسته است.

آیا بعد از عمل جراحی سینه، حس نوک سینه از بین خواهد رفت؟
احتمال تغییراتی در نوک سینه بعد از عمل جراحی وجود خواهد داشت. حس نوک سینه و یا خود سینه می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. میزان این تغییرات از عدم حس تا حساسیت بالا متغیر است.

این علایم می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

آیا لازم است قبل از انجام عمل پروتز سینه، در وزن ایده‌آل خود باشید؟
شما باید قبل از عمل جراحی به وزن ایده‌آل خود نزدیک باشید کاهش وزن زیاد احتمال ایجاد افتادگی و کاهش سایز سینه را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر افزایش وزن قابل توجه می‌تواند باعث افزایش سایز سینه گردد. این تغییرات ممکن است برای شما خوشایند نباشد.

تغییرات احتمالی در طول دوران بارداری بعد از عمل جراحی پروتز سینه
با توجه به منحصر به فرد بودن بدن هر شخص، نتایج قبل و بعد از حاملگی متفاوت خواهد بود. سینه‌های شما بزرگ خواهد شد و تمام تغییرات رایج در طول دوران بارداری را خواهد داشت. میزان بزرگ شدن سینه در زنان مختلف، متفاوت است و سایز ایمپلنت نیز در این امر تاثیر‌گذار خواهد بود.

امکان شیردهی بعد از انجام عمل پروتز سینه
بسیاری از افراد با وجود داشتن پروتز سینه، شیردهی مناسبی برای نوزادان خود انجام داده‌اند. تاثیرگذاری ایمپلنت در میزان توانایی شیردهی وابسته به نوع برش و محل کارگذاری پروتز است. در افرادی که جایگذاری پروتز آنها از طریق برش اطراف هاله قهوه‌ای سینه انجام شده است، امکان ورم پستان و عفونت مجاری شیری افزایش می‌یابد که این عوامل خود می‌توانند موجبات انقباض کپسولی را فراهم آورد. مصرف آنتی بیوتیک‌ها زمانیکه اولین نشانه‌ها ظاهر می‌شود، در حل این مشکل کمک خواهد کرد. در صورت بروز نشانه‌های عفونت سریعا مورد را به جراح خود گزارش دهید.

مدت زمان لازم برای بازگشت به ورزش و فعالیت‌های شدید بدنی بعد از عمل جراحی پروتز سینه
پزشک شما بهترین راهنمای شما در زمینه مدت زمان لازمه برای استراحت و مرخصی کاری می‌باشد و به شما زمان ممکن برای بازگشت به انجام فعالیت‌های شدید را نشان می‌دهد. مدت زمان بهبود کامل در زنان متفاوت می‌باشد، به طور کلی روزهای اولیه بیشترین سختی‌ها را به همراه خواهد داشت. زمان میانگین بازگشت به کلیه فعالیت‌ها در حدود 4 تا 6 هفته می‌باشد. بسیار مهم است که محل بخیه در طول زمان بهبودی عرق نکند. بنابراین مختصر کردن فعالیت‌ها تا زمانی که محل بخیه‌ها به طور کامل بهبود یابد الزامی است. توصیه می‌گردد از انجام فعالیت‌های شدید به خصوص فعالیت‌های بالا تنه خودداری گردد. اجازه بدهید بدن شما استراحت کرده تا بهبود کامل حاصل شود چراکه شما باید در این دوره کمترین میزان تورم را در اطراف ایمپلنت داشته باشید.

رفتن جکوزی بعد از یک ماه بلامانع است ولی در ابتدای دوره درمان به مدت 1 تا 2 هفته بعد از عمل جراحی نباید محل بخیه شما مرطوب شود.

حتما قبل از بازگشت به کار با پزشکتان مشورت کنید. زیرا زمان بهبود متفاوت می‌باشد. ایمپلنت‌های بزرگتر، سینه‌های بزرگتری را برای شما به همراه خواهد داشت بنابراین شما باید لباس‌ها و سوتین‌های ساپورت کننده بسیار مناسب بپوشید تا میزان کشیدگی پوست و افتادگی سینه به حداقل ممکن کاهش یابد.

امکان استفاده از سالن‌های برنزه کننده و یا گرفتن حمام‌های آفتاب
برنزه کردن در سالن‌ها و یا گرفتن حمام آفتاب به ایمپلنت آسیب نمی‌رساند ولی ممکن است موجب تشدید محل زخم فرد گردد. شما باید از تابش مستقیم اشعه خورشید به محل بخیه و زخم جراحی خود حداقل به مدت یک سال جلوگیری کنید، چون این امر به مرور موجب یک محل زخم تیره‌تر می‌گردد.

زمان استفاده مجدد از سوتین‌های فنردار
اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان تا 3 ماه بعد از جراحی، سوتین‌های فنردار نپوشند. در طول 3 ماه اولیه بعد از عمل جراحی، بدن در اطراف ایمپلنت بافت تشکیل می‌دهد. فشار فنر سوتین‌های فنردار به مرور زمان ممکن است فرم طبیعی بافت در حال شکل‌گیری را از بین ببرد.

لذا توصیه می‌گردد بعد از دوره درمانی اولیه، سوتین‌های فنردار به مرور زمان و آرام آرام استفاده شود.

آیا جایگذاری ایمپلنت موجب ترک خوردگی پوست سینه خواهد شد؟
جایگذاری ایمپلنت ممکن است به ندرت موجب ترک خوردگی پوست گردد. اگر شما از این موضوع نگران هستید، ایمپلنت کوچکتر انتخاب کنید تا کمترین میزان کشیدگی پوست درا داشته باشید.

تاثیر استعمال سیگار در روند بهبودی
بافت سینه جهت بهبود نیاز به خون‌رسانی و اکسیژن رسانی توسط خون دارد. کشیدن سیگار سبب تنگ شدن عروق می‌گردد که این امر موجب کاهش انتقال خون و اکسیژن مورد نیاز به محل جراحی خواهد شد. زمانی که خون‌رسانی کمتر شود، فرآیند بهبود نیز کند‌تر می‌ شود.

پزشکان مختلف اعتقاد به مدت زمان‌های متفاوتی برای سیگار نکشیدن قبل و بعد از عمل جراحی سینه دارند. حتما با جراح خود در رابطه با زمان لازم برای سیگار نکشیدن قبل و بعد از عمل مشورت کنید.

آیا ایمپلنت‌ها پستان در ایجاد سرطان سینه تاثیر‌گذار هستند؟
طبق مطالعات اخیری که کمیته اروپایی بررسی کننده تضمین کیفیت تجهیزات پزشکی انجام داده است، ایمپلنت‌هایی که با ژل پر شده‌اند نه تنها منجر به سرطان نمی‌گردند، بلکه سبب ایجاد هیچگونه بیماری بدخیمی در بدن نمی‌شوند. میزان بروز سرطان در خانم‌هایی که پروتز می‌گذارند برابر میزان بروز آن در خانم‌هایی است که پروتز ندارند.

تاثیر پروتز سینه در حین ماموگرافی
ایمپلنت‌های سینه می‌توانند در پیدا کردن سرطان سینه در طی ماموگرافی مزاحمت ایجاد کنند و یا ممکن است سبب دشوار شدن ماموگرافی شوند. مهم است که قبل از انجام ماموگرافی، داشتن ایمپلنت را به کارشناس متذکر شوید. در مورد هر گونه سابقه خانوادگی سرطان سینه با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر علی کربلایی خانی

دکتر علی کربلایی خانی دکتر علی کربلایی خانی، جراح پلاستیک و زیبایی و فوق تخصص جراحی ترمیمی دست و اعصاب محیطی جناب آقای دکتر علی کربلایی خانی بالغ بر هزاران...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم

    سلام وقت بخیر من دو هفته پیش جراحی پلاستیک پلک بالا انجام دادم و الان ورم یکی از پلک هام کم شده ولی پلک دیگه ام ورم داره و باعث شده که قرینگی چشمام بهم بخوره الان که بخاطر کرونا اکثر مطب ها تعطیله شما چه پیشنهادی دارید اگر همین طوری بمونه چی در ضمن اون پلکی که ورم داره جای بخیه توده سفتی احساس میکنم تو رو خدا کمک کنید

  • مهرداد علی پور

    سلام من بینی ام انحراف داشت و سایز بزرگی داشت .حدود ۹ سال یش عمل رینو انجام دادم و انحراف بینی حدود ۸۵ درصد بهتر شد و از طول بینی اینقدر که انتظار داشتم کم نشد آیا عمل رینو جدید انحراف بینی و طول قد بینی را بهتر می کند ؟ آیا عمل جدید مشکلی در تنفس و عملکرد بینی بوجود نمی آورد؟ نرخ به روز عمل جراحی زیبایی بینی چقدر است؟ با تشکر فراوان از شما

  • حامد افشار

    سلام بنده بر اثر مصرف استروئید یه هفتس به اندازه ی عدس توک سینم غده احساس میکنم یه کم درد داره وقتی دست میزنم نگرانم که بزرگتر بشه و به جراحی کشیده بشه تامکسیفن مصرف میکنم اما تاثیر نداره لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم برطرف بشه

  • علی ما

    سلام خسته نباشید، من مرد هستم یه مقدار سینه ام بزرگه، آیا شما از بین میبرید؟ و هزینه اش چقدر میشه؟ اگر میشه لطف کنید بگید از چه طریقی از بین میبرید؟

  • لغو پاسخ