سوالات متداول در رابطه با عمل پروتز سینه - دکتر فرامرز صفائی پیروز

سوالات متداول در رابطه با عمل پروتز سینه

سوالات متداول در رابطه با عمل پروتز سینه

از معمول ترین جراجی های زیبایی بین زنان جراحی پروتز سینه است. سایز کوچک سینه ها و یا شکل و اندازه نامتقارن آنها، بانوان را به فکر جراحی یا پروتز سینه می اندازد. بسیار یاز دختران بعد از سن بلوغ داردای رشد سینه نیستند و یا با تغییر وزن سایز سینه شان به میزان قابل توجهی تغییر کرده است. به هر حال پروتز سینه یک روش بسیار مناسب برای رسیدن به سایز و شکل و اندازه دلخواهتان است که توام با زیبایی و سلامتی برای شماست که حتی باعث تغییر نگرش دیگران به شما نیز می شود.

دکتر فرامرز صفائی پیروز نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرامرز صفائی پیروز کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عمل پروتز سینه از جمله عمل هایی است که بر طبق مطالعات انجام شده باعث بهبود روابط زناشویی نیز شده است. جراحی پروتز سینه هر ساله بر روی تعداد زیادی از زنان سراسر دنیا انجام می شود که در واقع از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی بر روی پستان ها می باشد که رضایت بسیاری از مراجعه کنندگان را دربر داشته است.

جراحی پروتز سینه (بزرگ کردن سینه با استفاده از پروتز سینه)  فرآیندی است که شامل 4 مرحله است:

  • آموزش جامع بیمار و گرفتن رضایت نامه آگاهانه
  • ارزیابی قبل از عمل بر اساس بافت بیمار
  • تکنیک جراحی با بهبودی سریع
  • آموزش های کامل بعد از عمل

 

بایستی مشارک بین بیمار و جراح، در انتخاب پروتز سینه مراقبت های بعد از عمل ایجاد شود. جراح و بیمار باید به این درک متقابل برسند که سایز و نوع پروتز صرفا بر اساس تمایل و خواسته بیمار انتخاب نمی شود، بلکه در این انتخاب عواملی نظیر ابعاد پستان و خصوصیات بافتی آن نیز دخالت دارند. بیمار بایستی متوجه محدودیت های پوشش بافتی پستان خود باشد و اینکه انتخاب پروتز سینه مستلزم در نظر گرفتن مشکل وتوپوگرافی پستان دارد.

یک نکته کلیدی که در جلسه مشاوره اولیه دکتر صفائی پیروز باید به آن توجه شود، آن است که مشخص شود آیا بیمار انتظارات واقع گرایانه از عمل جراحی پروتز سینه دارد یا نه؟

جنس ماده پر کننده پروتزها

ماده پر كننده پروتزها از جنس سیلیكون است، سیلیكون جز عناصری است كه در طبیعت موجود است

در نتیجه چون از مواد طبیعی ساخته می شود باعث بیماری های خود ایمنی و یا سرطان سینه نمی شود و تا به حال هم هیچ موردی دیده نشده است.

ماده پرکننده­ می تواند از مواد مختلف مانند آب، نمک، ژل سیلیکونی خالص که به دو دسته ژل ساده و زل منسجم تقسیم می شود. شما با پروتز ژل سیلیکون استاندارد همان احساس سینه طبیعی را خواهید داشت. ژل شکر و نمک (هیدروژل) و روغن سویا (تری لوسنت) که به تازگی کشف شده اند تا بررسی های بیشتر در مورد ایمنی آنها، بکار نمی روند.

شکل و دوام پروتز سینه چگونه است؟

بیشترین نوع پروتز سینه که این روزها مورد استفاده قرار می گیرد پروتزهای سینه گرد هستند که معمولا شبیه به یک ژل چسبنده و ضخیم هستند. پروتزهای اشکی نیز مشابه نیم رخ سینه های طبیعی هستند. پروتزهای سینه اشکی به جای اینکه پهن باشند فقط کمی بلند تر هستند و در مقایسه با پروتزهای گرد، ظاهری گردتر می دهند.

درباره عمل جراحی پروتز سینه

در جراحی بزرگ کردن سینه یک پاکت در پشت عضله و یا بافت سینه ایجاد می شود که پروتز سینه در آن جای خواهد گرفت. رش های لازم برای جراحی شامل سه نوع است در برش زیر سینه ای در قسمت زیرین سینه حدود 3 تا 5 سانتی متر برش زده می شود و به دلیل پنهان شدن جای برش و دسترسی بیشتر به فضای سینه متداول ترین نوع برش است و موقعیت قرار گرفتن پروتز سینه درون پاکت دقیقا کنترل می شود. برش دیگر نزدیک پوست تیره نوک سینه یا هاله است که در دور لبه آن ایجاد می شود. در این برش چین پوستی مخفی نمی شود و جای زخمی که ایجاد شده است ممکن است در شیر دادن اختلال ایجاد کند.

نوعی برش دیگرکه روی یکی از خطوط چین زیر بغل ایجاد می شود نیز کمتر مورد استفاده قرار می گیرد چون یافتن مکان جدید برای پروتز سینه در برخی از مراجعه کنندگان سخت تر است و اگر در آیند همشکلی پیش بیاید نیاز به یک برش اضافی دیگر روی سینه پیدا می شود.

شیردهی و پروتز سینه

وقتی برشی که روی سینه داده می شود کوچک باشد اینطور است که میزان بهم ریختگی غده های شیری اطراف نیپل به حداقل می رسد و مشکلی هم در شیر دهی ایجاد نمی شود چرا که طبق امار تعداد بسیار زیادی قبل از بچه دار شدن عمل پروتز سین هرا انجام داده و تا به حال مشکلی در شیر دادن نداشته اند.

سوالات متداول در رابطه با عمل پروتز سینه

تغییرات حسی بعداز جراحی پروتز سینه به چه صورت است؟

تغییرات حس سینه بعد از جراحی پروتز سینه به صورت کاهش و یا افزایش حس است. احتمال تغییرات دائمی حس سینه در تمامی روش ها حدود 3تا5 درصد و طبق آمار جدیدتر نیم درصد است و بیشترین درصد تغییرات در روش برش اطراف هاله دیده می شود.

آیا جراحی پروتز سینه با شیردهی تداخلی دارد؟

خیر، بسیاری از زنانی که تحت عمل جراحی پروتزسینه قرار می گیرند، مشکلی در شیردهی ندارند و هیچ گونه خطری برای مادران مشاهده نشده است. در برخی مطالعات که میزان سیلیکون در شیر انسان اندازه گیری شده است، در زنان دارای پروتز سینه در مقایسه با زنان بدون پروتز، میزان بالاتر سیلیکون نشان داده نشده است و هیچگونه مشکلی برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کرد به وجود نیامده است.

آیاکسی که دچار بیماری فیبروکیستیک پستان می باشد می تواند تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار بگیرد؟

بله، چون ان حالت بسیار شایع است و هیچگونه اهمیت پاتولوژیکی ندارد. فقط این حالت باعث می شود که فرد در سن های 45-40 سالگی به صورت دوره ای معاینه و چک اپ شود. این معاینات دوره ای ممکن است همرا هبا سونوگرافی، ماموگرافی و در صورت لزوم MRI باشد که افراد مبتلا به این حالت بهتر است پروتز زیر عضله قرار داده شود تا معاینات تشخیص ذکر شده حتی FNA (آسپیراسیون با سوزن ظریف) به راحتی انجام شود.

آیا پروتز باعث ایجاد سرطان و مانع از تشخیص آن می شود؟

خیر، تا به حال هیچ ارتباطی بین گذاشتن پروتز و ایجاد سرطان سینه، بیماری های خود ایمنی و سایر بیماری های سیستمیک یافت نشده است. حتی هیچ مدرک قطعی دال بر این که سرطان در زنانی که پروتز دارند در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می شود هم وجود ندارد.

آیا احتمال پارگی یا تخلیه پروتز وجود دارد؟

در بررسی های انجام شده، خطر پارگی پروتز آب نمکی در طی 3 سال اول 3تا5 درصد و در طی 5 سال اول 7 تا 10 درصد گزارش شده است که در صورت وقوع خطری برای بیمار ایجاد نمی کند و خود بیمار نیز متوجه آن می شود؛ دراین صورت نیاز به تعویض پروتز سینه وجود دارد . در مورد پروتزهای سینه ژلی نیز جهت کنترل احتمال پارگی با توجه به آن که پارگی پروتز سینه ژلی ممکن است بدون  هیچ علامتی باشد و در خیلی از مواقع، هنگام تعویض پروتز سینه متوجه آن می شوند.FDA توصیه کرده است که بعد از سه سال MRI کنترل از بیمار گرفته شود و بعد از آن هر2تا3 سال یکبار تکرار شود.

ماندگاری نتایج عمل جراحی پروتز سینه چقدر است؟

برای این سوال پاسخ دقیقی نمی توان ارائه داد، زیرا به متغیرهای متعددی وابسته است. مسلما نسل جدید پروتزهای سینه محکمتر بوده و ماندگاری آن ها نسبت به پروتز قدیمی تر بیشتر است و تا وقتی مشکلی ایجاد نشده است نیاز به تعویض نیست.

آیا نیازی به عمل تکمیلی پروتز سینه وجود دارد؟

به طور معمول نه، اما نکته مهم این است که با گذشت زمان، دراثر بالا رفتن سن، تغییرات وزن، تغییرات هورمون (حاملگی، یائسگی) ممکن است سینه ها دچار تغییرات شوند. اگر بعداز گذشت چند سال فرد از ظاهر خود ناراضی شود ممکن است برای حفظ ظاهر جوان تر نیاز به عمل لیفت (بالا کشیدن) یا تعویض پروتز سینه داشته باشد.

علل عمده تعویض پروتز سینه کدامند؟

الف) صدمه شدید به پروتز، نشت پروتز سینه در پروتزهای سالین یا ایجاد عوارضی مانند انقباض کسپولی

ب) تمایل فرد برای تغییر سایز که عمدتا تمایل به افزایش سایز پروتز است.

آیا فردی که تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار گرفته می تواند از سولاریوم یا حمام آفتاب جهت برنزه کردن پوست استفاده کند؟

استفاده از سولاریوم یا گرفتن حمام آفتاب باعث صدمه پروتز سینه نمی شود (هر چند ممکن است پروتز سینه گرم شود و زمان لازم برای سرد شدن آن در مقایسه با بدن طولانی تر باشد) لازم به ذکر است کسی که تحت عمل پروتز قرار گرفته است بایستی از برخورد مستقیم اشعه آفتاب با سولاریوم به محل برش جراحی پروتز سینه حداقل به مدت یک سال خودداری نمایند، زیرا برنزه کردن باعث تیره شدن دائمی یا طولانی مدت اسکار محل عمل می شود.

آیا برای کسی که جراحی پروتز سینه را انجام داده سفر با هواپیما امکان پذیر است؟

بله، فقط ممکن است دراثر تغییرات در فشار هوا در جدار پروتز انبساط و انقباض رخ دهد که موجب ایجاد مقدار کمی حباب هوا در پروتز شود و فرد احساس شنیدن صدای جابه جایی مایع درهر دو نوع پروتز ژلی و سالین راداشته باشد. این حالت بطور خودبخودی درعرض 24تا48 ساعت برطرف می شود.

آیا برای عمل جراحی پروتز سینه نیاز به بیهوشی عمومی است؟

بله، معمولا این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

طول مدت عمل جراحی پروتز سینه چقدر می باشد؟

بطور معمول 1تا2 ساعت

طول مدت بستری بیمار، بعد از عمل جراحی پروتز چقدر است؟

در بسیاری از موارد وقتی عمل جراحی بیمار صبح روز بستری انجام می شود، همان شب ترخیص می گردد در غیر این صورت حداکثر مدت زمان بستری 24 ساعت است.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه به چه صورت است؟

همانطور که اشاره شد معمولا این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در طول مدت بستری بیمار یک روز است. هنگام ترخیص برای بیمار، مسکن و آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند. هم چنین به بیمار توصیه می شود که در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دست ها را رعایت کند( بالا بردن دست ها برای مسواک یا شانه زدن بالامانع است) توصیه می شود در چند هفته اول بعد از عمل، از خوابیدن روی شکم خودداری شود. اولین معاینه کنترل3 تا5 روز بعد از عمل انجام می شود، در صورتی که در معاینه، کنترل هر گونه شکی در مورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد، از نوار مخصوص(Elastic wrap)  استفاده می کنند. که دور تا دور قسمت بالایی قفسه بسته می شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است. معمولا چند روز بعد از عمل، بیمار قادر به رفتن سرکار است ولی انجام فعالیت و ورزش شدید به مدت 2 تا 3 هفته و ترجیحا 4 تا 6 هفته ممنوع است.

بیشترین ورم ناشی از عمل طی 3تا5 هفته فروکش می کند. حساسیت بافت ها به ویژه در لمس ممکن است تا چندین هفته طول بکشد.

معاینات کنترل بعدی 4تا6 هفته، سه ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود و بعد از آن لازم است بیماران هر چند سال یک بار کنترل شوند.

دکتر فرامرز صفائی پیروز

دکتر فرامرز صفائی؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی یکی از زبده ترین جراحان زیبایی در ایران دکتر فرامرز صفائی است که هم اکنون متخصص جراحی های عمومی در زمینه های جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سمیرا شهسواری

    سلام. ۲۹ ساله هستم. نافم یک زائده تقریبا کروی شکل داره، میخواستم بدونم آیا امکان حذف این زائده با عمل جراحی وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی م کنید. با سپاس فراوان

  • قادر حسنی

    سلام اقای دکتر.من۵۰ سالمه.زیر گلوم(تقریبا پایین غبغب گردنم) یه مدته باد کرده انگار یکم ورم داره.اصلا درد نمیکنه ولی تو اینه که نگاه میکنم انگار باد داره و ورم کرده.به پزشک هم مراجعه کردم ولی تشخیص خاص و قابل درمانی داده نشد و نتیجه نگرفتم.نظر شما چیه؟

  • مریم نبهانی

    باسلام.29 سالمه متاهل و دوتا بچه دارم .سره بارداری دومم بالای نافم فتق پیدا شد ک میگن مادر زادی بوده والان ک یک سال میگذره هنوز فتق باهامه و درد هم داره وخیلی برجسته شده ممنون میشم راهنماییم کنیم چیکار کنم عملش به چندروز استراحت نیاز داره و چقدر خطرناک هست اخه چون دوتا بچه دارم میترسم زمان استراحت بعدازعمل زیاد باشه و من تنهایی نتونم مراقب خودمو بچه هام باشم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • فائزه احمدی

    سلام آقای دکتر خسته نباشید مشکل من در مورد قرینه نبودن سمت راست با چپ صورت است اینکه چشم سمت راست پف و افتادگی دارد و ابرو هم حالت افتادگی نسبت به چپ صورت دارد قسمت لپ و گونه هم حجم کمتری رو احساس می‌کنم آیا قرینه ساختن یک سمت صورت امکان دارد و با چه روش‌هایی حل میشه اگه جراحی نباشد بهتر لطفا راهنماییم کنید سپاس

  • لغو پاسخ