بالون معده روشی برای درمان چاقی - فرزاد فرامرزی

بالون معده روشی برای درمان چاقی

بالون معده روشی برای درمان چاقی

عوارض و خطرات گذاشتن بالون معده چیست؟

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عوارض شایع بالون معده که گذرا هستند، شامل درد و تهوع است که در روزهای ابتدا وقتی بیمار بالون را جاگذاری می‌کند تا وقتی که معده به بالون عادت کند، ممکن است اتفاق بیفتد که شدت و مدت این درد و حالت تهوع در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد راحت و برخی به سختی بالون را تحمل می‌کنند. این مساله به نوع بالون هم بستگی دارد. بالون‌هایی هستند که تحمل آنها راحت‌تر است و در مشاوره‌هایی که پزشک قبل از گذاشتن بالون برای بیمار انجام می‌دهد این مسائل را برای بیمار توضیح می‌دهد.

از عوارض نادر بالون معده که در همه جای دنیا ممکن است اتفاق بیفتد، سوراخ شدن معده است که به خاطر اثر فشار بالون روی معده ممکن است اتفاق بیفتد. این سوراخ شدن معده عارضه بسیار نادری است که میزان شیوع آن به یک‌هزارم در هر بیمار است که ممکن است کار به جراحی برای ترمیم سوراخ کوچک معده کشیده شود. لازم به ياد آوري است كه سوراخ شدن معده هیچ‌گونه خطر مرگی به همراه ندارد.

 

چه کسانی کاندیداي بالون معده هستند؟

بیمارانی که دچار چاقی هستند و معیار BMI (که شامل نسبت تقسیم وزن به مجذور قد است) آنها اگر بالای 30 باشد و بیمار با رژیم و ورزش موفق به کاهش وزن خود نشده باشد، می‌تواند بالون معده را انجام دهد.

 

در بیمارانی که BMI آنها به این صورت نیست، چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

در بیمارانی که اضافه‌وزن چشمگیری ندارند، بهتر است با رژیم و ورزش وزن خود را کاهش دهند، اما اخیرا روشی به نام بوتاکس معده انجام می‌شود که عضلات معده را به وسیله سم بوتولیسم (همان سمی است که در مایع بوتاکس وجود دارد) به عضلات معده تزریق می‌كنند كه باعث می‌شود اشتها کمتر شود، هورمون گرسنگی کمتر شود و کمک می‌کند که افراد بتوانند وزن خود را بین 5 تا10 کیلو کاهش دهند.

 

چه افرادی جزء کاندیدای مناسب بالون معده نیستند؟

افرادی که زیر 16سال هستند به این دلیل که هنوز پروسه رشد برای‌  آنها کامل نشده معمولا  توصیه می‌کنیم بعد از سن رشد این کار را انجام دهند. خانم‌هایی که باردار هستند، نمی‌توانند بالون معده بگذارند. همچنین کسانی که بالون معده دارند در طول مدتی که بالون داخل معده قرار دارد بهتر است باردار نشوند چراکه در دوران بارداری باید بالون از معده خارج شود. به‌علاوه افرادی که بیماری‌های انعقادی دارند یعنی  فاکتورهای خونی‌شان دچار مشکل است و پلاکت پایینی دارند و کسانی که از داروهایی مانند وارفارین که برای بیماری‌های قلبی یا کسانی که سکته مغزی کردند، استفاده می‌کنند، نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای بالن معده باشند. همچنین کسانی که زخم‌های فعال معدوی یا اثنی‌عشر یا زخم‌های معده ناشی از ریفلاکس شدید دارند هم کاندیدای گذاشتن بالون نیستند. این مسائل را پزشک فوق تخصص گوارش قبل از گذاشتن بالون با آندوسکوپی چک می‌کند. همین‌طور کسانی که با بیماری‌های مزمن مخصوصا بیماری‌هایی که نیاز به مصرف دوز بالای داروهای کورتون دارند، هم کاندیدای مناسبی برای گذاشتن بالون نیستند.

 

چه مدت بعد از بالون معده فرد نتیجه لاغری‌اش را مشاهده می‌کند؟

به محض اینکه بالون وارد معده بیمار شود، اشتهای بیمار کم می‌شود. این بالون‌ها انواع مختلفی دارند گاهی 6ماه و بعضی از انواع جدید یک سال داخل معده می‌مانند. انواع جدید بالون‌ها یک‌ساله هستند که مربوط به یک کارخانه در ایالات‌متحده است. این دسته از بالن‌ها قابل تنظیم هستند یعنی بیماران بعد از یک مدت اگر احساس کنند وزن‌شان ثابت مانده و کاهش وزن مناسبی نداشته‌اند، می‌توانند مراجعه کنند و با کمک آندوسکوپی حجم بالون داخل معده‌شان را افزایش دهند.

 

بالون معده چه تفاوتی با حلقه معده دارد؟

بالون معده یک روش منحصر به فرد است که فقط توسط متخصص گوارش و کبد از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود. درحالی که عمل‌های دیگری که برای چاقی وجود دارند مثل حلقه معده، اسلیو یا بای، نیاز به عمل جراحی و بستری در بیمارستان دارند و معمولا توسط جراحان چاقی قابل انجام است.

 

بعد از عمل چه مراقبت‌هایی باید انجام دهند؟

توصیه من این است بعد از قرار گرفتن بالون در معده، حتما مراجعات مرتب به پزشک معالج داشته باشند. لاغر شدن با بالون دارای یکسری نکات ظریفی است که ممکن است بیماران از آن بی‌اطلاع باشند. اما در ویزیت‌ها و مراجعات بعدی و راهنمایی‌های پزشک گوارش همچنین متخصص تغذیه، قطعا نتیجه مطلوب‌تری خواهند گرفت.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ