فرایند و مراحل ایمپلنت دندان - محسن پورحقیقی

فرایند و مراحل ایمپلنت دندان

فرایند و مراحل ایمپلنت دندان

مراحل انجام ایمپلنت

زمان مورد نیاز برای تکمیل ایمپلنت و تاج دندان به عوامل زیادی بستگی دارد. هنگامی که روش رایج و متداول ایمپلنت به کار گرفته  شود، کمترین زمان برای تکمیل دوره ایمپلنت، در فک پایین تقریبا ۵ ماه و در فک بالا تقریبا ۶ ماه است که شامل جراحی ها و قرار دادن تاج دائمی است. اما، این پروسه می تواند یک سال یا حتی بیش تر نیز طول بکشد، به ویژه اگر در ابتدا نیاز به ساخت استخوان باشد.

دکتر محسن پورحقیقی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با محسن پورحقیقی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در روشی دیگر ایمپلنت و تاج دندان همزمان کار گذاشته می شوند. اگر دندان پزشک از ایمپلنت های کوچک (مینی) استفاده کند، آنها را مانند دندان مصنوعی، بریج و تاج در همان جلسه مراجعه قرار خواهد داد.

در روش متداول دو جراحی لازم است که بین آنها ۳ الی ۶ ماه فاصله است.  روند جراحی نخست به این صورت است که برش کوچکی در لثه (جایی که قرار است ایمپلنت کار گذاشته شود) ایجاد می شود. در استخوان به وسیله دریل یک سوراخ ایجاد شده و ایمپلنت درون سوراخ قرار می گیرد، سپس لثه بخیه زده می شود. پس از اتمام دوره بهبودی جراحی نخست، نوبت به جراحی دوم می رسد.

جراحی دوم شامل یک برش جدید برای نمایان شدن و آشکار شدن ایمپلنت است. یک کلار(Collar)  که به آن هیلینگ کپ می گویند، در قسمت بالایی ایمپلنت پیچ می شود که به ترمیم بافت های اطراف لثه کمک می کند. پس از چند هفته، هیلینگ کپ برداشته می شود و اباتمنت بر روی ایمپلنت پیچ می شود.

امروزه گاهی اوقات از روند و پروسه تک مرحله ای استفاده می شود که در آن دندان پزشک می تواند تمام مراحل ایمپلنت، اباتمنت و تاج دندان دائمی یا بریج را در یک جلسه انجام دهد.

 مشاوره اولیه برای ایمپلنت دندان

قبل از هر کاری، شما یک متخصص دندان، که آموزش های عالی و حرفه ای در زمینه ترمیم دندان به وسیله ایمپلنت را دیده است را ملاقات خواهید کرد. دندان پزشک شما یک معاینه جامع و کامل انجام خواهد داد. طی معاینه، او پیشینه پزشکی و دندان پزشکی شما را مرور خواهد کرد، از دندان شما عکس خواهد گرفت، و از دندان و لثه شما قالب گیری خواهد کرد تا بتواند مدل آن را بسازد. در برخی موارد، ممکن است دکتر از شما بخواهد تا از دندان خود سی تی اسکن تهیه کنید. سی تی اسکن به دکتر شما این امکان را می دهد تا بتواند میزان استخوان موجود در فک برای نگهداری ایمپلنت را تشخیص دهد. سی تی اسکن همچنین جای اعصاب و سینوس ها که بالای دندان های بالایی قرار دارند را نشان خواهد داد که باعث جلوگیری از آسیب به آنها حین جراحی می شود.

اگر عکس دندان نشان دهد که فک شما تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن و تحمل ایمپلنت را ندارد، دندان پزشک شما گزینه هایی برای ساخت و افزایش تراکم استخوان را مطرح می کند که شامل پیوند استخوان یا دیسترکشن(Distraction)  استخوان است. پیوند استخوان عبارت است از اضافه کردن پودر استخوان به فک.

Distraction روشی است که بوسیله جراحی در جاهایی که استخوان بیشتری مورد نیاز است، با جدا کردن استخوان موجود به وسیله پین و پیچ، باعث رشد و تولید استخوان بیشتر توسط بدن می شود.

اگر شما به یکی از این روش ها نیاز پیدا کنید، بین ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا استخوان آماده ی ایمپلنت شود.

 

جراحی اول- قراردادن ایمپلنت دندان

هنگامی که استخوان کافی دارید تا ایمپلنت دندان را به خوبی نگه دارد، برای مرحله اول که شامل کاشت ایمپلنت یا چندین ایمپلنت است آماده هستید. یک پریودنتیست، جراح دهان و دندان یا دندان پزشک عمومی که در زمینه انجام ایمپلنتولوژی مهارت داشته باشد، این مرحله را انجام می دهد. کاربرد ایمپلنت به عنوان ریشه دندان رایج ترین نوع ایمپلنت است. ایمپلنت در استخوان فک و در جای خالی دندان از دست رفته قرار داده می شود.

پس از جراحی اول، متخصص ۴ الی ۵ ماه (اگر ایمپلنت در فک پایین کار گذاشته شده باشد) و ۶ الی ۷ ماه (اگر ایمپلنت در فک بالا کار گذاشته شده باشد) صبر خواهد کرد. در این مدت استخوان و ایمپلنت باهم آمیخته شده و به عبارتی جوش می خورند.

جراحی دوم و قراردادن هیلینگ کلار یا تاج دندان

هنگامی که ایمپلنت با استخوان آمیخته شده و یکی شدند، می توانید برای جراحی دوم اقدام کنید. دندانپزشک شما با گرفتن عکس از دندانتان تایید خواهد کرد که آیا ایمپلنت آماده جراحی دوم هست یا نه. این جراحی نسبت به جراحی اول ساده تر است. برش جدیدی در لثه داده می شود تا سر ایمپلنت ها نمایان شود.

پس از نمایان شدن سر ایمپلنت، یک کلار که به آن هیلینگ کپ می گویند، روی آن قرار می گیرد. کلار به بافت لثه کمک می کند تا به درستی ترمیم شود. کلار قطعه گردی از فلز است که لثه را از سر ایمپلنت دور نگه می دارد. کلار به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز روی ایمپلنت قرار دارد. اگر از دندان مصنوعی متحرک استفاده می کردید، دندان پزشک شما آن را با این شرایط سازگار می کند.در نتیجه می توانید در این مدت از آن استفاده کنید.

پس از اینکه بافت لثه اطراف کلار ترمیم شد، کلار برداشته می شود. سپس یک اباتمنت داخل ایمپلنت پیچ می شود.

یک اباتمنت و تاج موقت روی ایمپلنت قرار داده می شود. اباتمنت به وسیله ابزاری مخصوص روی ایمپلنت پیچ شده و محکم می شود به طوری که شل نشود. پس از اتصال اباتمنت به ایمپلنت، تاج دندان روی اباتمنت قرار می گیرد. در بعضی موارد، ممکن است اباتمنت و تاج پس از نمایان شدن سر ایمپلت در جراحی دوم همزمان کار گذاشته شود که دیگر نیازی به هیلینگ کپ نخواهید داشت.

تاج موقت به مدت چهار تا شش هفته قرار خواهد داشت. لثه اطراف آن التیام می یابد و مانند لثه اطراف دندان های طبیعی شما خواهد شد. تاج موقت نسبت به تاج دائمی از مواد نرم تری ساخته شده است. مواد نرم تر به محافظت از ایمپلنت در برابر فشار ناشی از جویدن کمک می کند و به استخوان فک فرصت می دهد تا به تدریج قوی تر شود و استحکام یابد.

قراردادن تاج دائمی بر روی ایمپلنت دندان

هنگامی که شما تاج موقت خود را در دهان دارید، تاج دائمی شما ساخته خواهد شد. ساخته شدن تاج دائمی ممکن است ۲ تا ۳ هفته یا کمتر طول بکشد. تاج دائمی از روی فرم دندان ها و بافت لثه ی شما که شامل اباتمنت است ساخته می شود.

تاج را می توان به اباتمنت سمان (چسباندن) یا پیچ کرد.

تاجی که بوسیله سمان کردن در جایش قرار گیرد جلوه بهتری دارد، زیرا برای پیچ کردن تاج یک روزنه لازم است درحالیکه در سمان کردن مورد نیاز نیست و در تاج دیده نمی شود. اما، اگر دندان پزشک شما بخواهد تاج را بردارد یا به ایمپلنت یا بافت لثه دسترسی پیدا کند، تاج هایی که به وسیله پیچ کردن در محل نصب شده باشند بهتر هستند و راحت تر این امکان را برای پزشک شما فراهم می کنند.

دکتر محسن پورحقیقی

 دکتر محسن پور حقیقی: دکتر پورحقیقی در سال 1375 موفق به اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی از دانشگاه تهران و در سال 1379 دوره تخصصی ترمیمی و زیبایی را از همان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر محسن پورحقیقی
بستن دکتر محسن پورحقیقی دکتر محسن پورحقیقی

سوالات خود را از دکتر محسن پورحقیقی بپرسید

02126763305