هورمون استروژن پایین در زنان، چه خطراتی به دنبال دارد؟ - محمدرضا مهاجری تهرانی

هورمون استروژن پایین در زنان، چه خطراتی به دنبال دارد؟

هورمون استروژن پایین در زنان، چه خطراتی به دنبال دارد؟

پایین بودن هورمون استروژن در زنان باعث یائسگی زودرس می شود. خانم ها به طور طبیعی در سن 50 سالگی دچار یائسگی می شوند؛ اگر زودتر از این به هر دلیلی مانند جراحی تخمدان، رادیو تراپی یا بیماری های خودایمن تخمدان از بین برود و استروژن ترشح نکند باعث می شود فرد در سنین پایین تری دچار پوکی استخوان و یائسگی زودرس شود. متعاقب این مشکل گفته شده پوکی استخوان ایجاد شده و فرد مستعد شکستگی های استخوانی در ناحیه مهره ها، ستون فقرات، لگن یا ساعد می شود که محل های شایع ناشی از شکستگی پوکی استخوان هستند. از کودکی تا سن 35 تا 40 سالگی تراکم استخوان ما افزایش پیدا می کند تا به حداکثر افزایش می رسد و بعد از آن کاهش پیدا می کند. وقتی خانم ها به سن 50 سالگی می رسند کاهش تراکم استخوان با شیب تندتری اتفاق می افتد و مستعد پوکی استخوان هستند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

یکی دیگر از علائم کاهش استروژن وجود چین و چروک های صورت در خانم ها است؛ بنابراین اگر در سنین پایین تر دچار یائسگی شوند ممکن است چین و چروک های صورت به واسطه کاهش چربی زیر پوستی تشدید پیدا کنند.  همینطور ممکن است بیمار دچار قاعدگی نشود و مشکلاتی از این نظر را برای فرد ایجاد کند، کسانی که یائسگی زودرس پیدا می کنند، مستعد بیمار های قلبی عروقی هم هستند.

 

درمان به چه صورت است؟

اگر تشخیص داده شود درمان هورمونی یعنی جایگزین کردن استروژن و پروژسترون است که عادت ماهانه فرد و شادابی پوست فرد باز می گردد. همچنین ریزش مو تا حدودی برطرف می شود و همینطور از پوکی استخوان هم تا حدودی جلوگیری می شود.

خانم هایی که دچار کاهش استروژن می شوند دچار گُرگرفتگی، تعریق، تپش قلب شدید هم می شوند که تحمل آن سخت است که به خاطر کمبود استروژن این اتفاق می افتد. وقتی هورمون استروژن جایگزین می شود حالت فلاشینگ یا گُرگرفتگی برطرف می شود. در سنین بالای 50 سال تمایل نداریم که هورمون ها را به خاطر عوارضی که وجود دارد ادامه دهیم ولی به حد محدود ادامه می دهیم و بعد به تدریج دوز دارو را کم و بعد قطع می کنیم. همچنین هرچه زودتر درمان صورت گیرد، پاسخ دهی بهتر خواهد بود.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • alo_admin

    سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه تقریبا ۶ ماه دیگه به ۱۸ میرسم میخاستم بپرسم که میتونم آمپول سوما بزنم؟

  • alo_admin

    با سلام میخواستم بپرسم آیا آزمایش بزاق کورتیزول روش دقیق و صحیحی برای سنجش عملکرد غدد فوق کلیه از نظر کم کار یا پرکار یا طبیعی بودن عملکرد آنها است یا خیر ؟ متشکرم

  • لغو پاسخ