سونوگرافیNT جنین بیمار چیست؟ چگونه دیده می شود و کاربرد دیگر آن چیست؟ - دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

سونوگرافیNT جنین بیمار چیست؟ چگونه دیده می شود و کاربرد دیگر آن چیست؟

سونوگرافیNT جنین بیمار چیست؟ چگونه دیده می شود و کاربرد دیگر آن چیست؟

شاید امروزه بسیاری از افراد درباره سونوگرافی و کاربرد های آن کم  و بیش اطلاعاتی دارند، ولی مادران باردار بیشتر از همه با سونوگرافی NT آشنا هستند.

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

NT چیست؟

NT یکی از تست های غربالگری است که برای مادران باردار در هفته یازدهم تا چهاردهم توصیه می شود که مخفف nuchal-translucency است که فضای شفاف پشت گردن جنین است.

در این نوع سونوگرافی معمولا اندازه جنین که به صورت CRL اندازه گیری می شود سن حاملگی به طور دقیق مشخص می کند به طوری که ملاک زمان زایمان یا EDC در همین زمان مشخص می شود. همچنین جنین از نظر ابتلا به سندروم دان و تریزومی ۱۸ و برخی از ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات قلبی و مادرزادی هم بررسی می شود.

و در صورت وجود احتمال بالا، پزشک برای تشخیص قطعی، آزمایش‌هایی مانند CVS را تجویز خواهد کرد.

سونوگرافی NT چگونه انجام می شود؟

در این نوع سونوگرافی معمولا فضای پشت گردن جنین اندازه گیری می شود، سونوگرافیست آن را با جدول های مربوطه که در توضیحات سونوگرافی وجود دارد مقایسه می کند و در صورتی که این فضا بیش از حدِ نرمال باشد، جنین مشکوک به بیماری های ژنتیکی نظیر سندروم دان است.

همچنین در طی سونوگرافی NT وجود یا عدم وجود استخوان بینی نیز بررسی می شود، چرا که استخوان بینی در سندروم دان معمولا ارزش بسیار بالایی دارد، علاوه بر استخوان بینی، شکم، قلب و اندام های جنین نیز در این سن مورد بررسی قرار می گیرد.

در اکثر حاملگی ها سونوگرافی سه ماه اول NT انجام می شود، ولی در زنان بالای 35 سال و در زنانی که سابقه فرزند با ناهنجاری های مادرزادی و همچنین وجود ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی در فامیل داشته اند این سونوگرافی حتما باید انجام شود.

دقت سونوگرافی NT معمولا حدود 75 درصد است و اگر با آزمایش خون همراه شود صحت و دقت آن به 85 درصد نیز می رسد، بنابراین انجام NT و آزمایش خون در مورد ناهنجاری های ژنتیکی که همزمان صورت می گیرد به عنوان تست های غربالگری سه ماهه اول بارداری محسوب می شوند البته ممکن است در این موارد درصدی خطا هم وجود داشته باشد. در مواردی که بیمار مشکوک باشد برای امنیوسنتز و یا CVS کاندید می شود.

عوامل مؤثر در نتیجه سونوگرافی NT

شاید با وجود این که جنین دارای هیچ مشکلی نیست، نتایج این سونوگرافی حاکی از احتمال بالای وجود برخی مشکلات باشد، این حالت، نتیجۀ مثبت کاذب نامیده می‌شود. همچنین ممکن است حالت معکوس آن پیش بیاید و نتایج حاکی از نبود مشکل باشد، درحالی‌که جنین دارای مشکلی است، این حالت را نیز نتیجۀ منفی کاذب می‌نامند. همچنین ممکن است عواملی در انجام یا نتیجۀ این سونوگرافی مؤثر باشد. برخی از عواملی که می‌تواند تأثیرگذار باشد، در زیر آمده است:

  • داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • وجود مدفوع در روده‌ها
  • پایین بودن غیرطبیعی حجم مایع آمنیوتیک
  • ناتوانی برای دراز کشیدن در طول آزمایش
  • قرارگیری جنین در حالت‌های خاصی در طول سونوگرافی
  • فعالیت بیش از حد جنین

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

محمد اعظمی متولد 1344 شهر اصفهان، در سال 1362 در کنکور سراسری رشته پزشکی قبول و سال 1370 مدرک Gp را دریافت کرد. سال 1372 در رشته رادیولوژی قبول و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • طاهره احمدی

    چهارشنبه مورخ ۲۰ اذر سونو بیوفیزیکال هست

  • Maryamhp

    روز بخیر در مورد رگهای واریسی متوجه این موضوع نشدم که لیزر برای از بین بردن رگهای کوچک در پا خوب هست یا خیرو دکتر متخصص این مورد در تهران چه کسی هست؟

  • زینب سازور

    سلام جناب دکتر وقت بخیر، مادر من چند وقتی هست از درد کمر رنج میبرد اما چند روزی هست درد به لگن و ران پاش رسیده شدت درد به حدی هست که از جاشون نمیتونن بلند بشن و نه امپول نه سرم نه شیاف جواب میده من خیلی نگرانش هستم میشه یکم راهنمایی کنید

  • علی شهاب

    سلام.. رنگ پاهای من داره کبود میشه کبودی به انگشتان پا رسیده. چند تا دکتر رفتم میگن درمان قطعی نداره. یک پزشک گفت از رگ پا نشت خون باعث کبودی شده. اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم که خوب بشه؟ سپاس

  • لغو پاسخ