کاربرد سونوگرافی در سینه - دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

کاربرد سونوگرافی در سینه

کاربرد سونوگرافی در سینه

سونوگرافی سینه با استفاده از امواج صوتی، تصویری از بافت سینه ایجاد می کند. سونوگرافی سینه می تواند همه قسمت های سینه را نشان دهد مثل منطقه نزدیک به دیواره قفسه سینه که با ماموگرافی به سختی دیده می شود.

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در سونوگرافی سینه از اشعه ایکس و یا هر اشعه مضر دیگری استفاده نمی شود.
سونوگرافی سینه برای بررسی تو پر بودن و یا تو خالی بودن (کیست) توده های سینه به کار می رود.

در سونوگرافی سینه باید مشخص شود که آیا توده ای که با ماموگرافی یا رادیوگرافی نشان داده شده است جامد، مایع یا حالت سیستیک دارد. کیست های کوچک ساده همیشه خوش خیم هستند در حالی که کیست های جامد (Solid) می تواند خوش خیم یا بد خیم باشد و باید مورد بررسی تکمیلی قرار گیرد، به همین منظور معمولا توده های جامد (Solid) باید تحت بیوپسی قرار گیرند.

چه موقع از سونوگرافی سینه استفاده می شود؟

معمولا برای روشن کردن کیفیت و ماهیت توده، مخصوصا در خانم های جوان و مادران باردار که نمی توانند ماموگرافی انجام دهند، انجام سونوگرافی بهترین و موثرترین روش است. برای اینکه بدانیم ارزش سونوگرافی سینه در چیست و در کجا مورد استفاده قرار می گیرد باید به این نتیجه برسیم که معمولا افراد زیر 35سال نباید ماموگرافی انجام دهند.

برای مرحله دقیق سرطان سینه به منظور غربالگری پستان، برای آسپراسیون سیست ها، کشیدن کیست ها، به منظور انجام بیوپسی و نمونه برداری، بررسی توده ای که خود بیمار لمس می کند، بررسی اندازه توده لمس شده در سینه، وجود درد و قرمزی، ترشحات سینه و بررسی عوامل غیر طبیعی که ماموگرافی آن را نمایان می کند معمولا سونوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای سونوگرافی سینه

مزایای سونوگرافی سینه این است که هیچ گونه اشعه ای در آن به کار نمی رود، بهترین روش تشخیصی در خانم های جوان محسوب می شود، و در خانم های جوان زیر 35سال که مجاز به انجام ماموگرافی نیستند بهتر است از سونوگرافی استفاده شود.

یکی دیگر از مزیت های این روش این است که بیمار به پشت می خوابد در صورتی که در ماموگرافی به این صورت نیست.

معمولا سونوگرافی باید توسط پزشک متخصص رادیولوژی که دارای سابقه و دید بسیار دقیق است انجام شود.

 بیوپسی پستان چه وقت باید انجام شود؟

زمانی که آزمایش های دیگر نشان می دهند که احتمال سرطان پستان در یک خانم وجود دارد به  بیوپسی  پستان نیاز می شود و انجام بیوپسی پستان به معنی ابتلا به سرطان پستان نیست.  بیوپسی  پستان تنها راهی است که می تواند سرطان پستان را تشخیص می دهد.

در طی  بیوپسی رادیولوژی، سلول هایی را که مشکوک هستند به وسیله  بیوپسی کور یا آسپریشن به دست می آورد و برای پاتولوژیست می فرستد.

پس برای تعیین و جدا کردن ضایعات خوش خیم از ضایعات بد خیم پستان علاوه بر معاینه بالینی، ماموگرافی، سونوگرافی بیوپسی، به وسیله کور  بیوپسی  یا  بیوپسی  با آسپریشن می توان میزان خطر و گسترش بیماری را به حداقل رساند و در زمان مناسب بیماری تشخیص و بیمار به جراح ارجاع داده شود تا تحت درمان قرار گیرد.

 

دکتر محمد اعظمی (رادیولوژی مرکزی)

محمد اعظمی متولد 1344 شهر اصفهان، در سال 1362 در کنکور سراسری رشته پزشکی قبول و سال 1370 مدرک Gp را دریافت کرد. سال 1372 در رشته رادیولوژی قبول و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • طاهره احمدی

    چهارشنبه مورخ ۲۰ اذر سونو بیوفیزیکال هست

  • Maryamhp

    روز بخیر در مورد رگهای واریسی متوجه این موضوع نشدم که لیزر برای از بین بردن رگهای کوچک در پا خوب هست یا خیرو دکتر متخصص این مورد در تهران چه کسی هست؟

  • زینب سازور

    سلام جناب دکتر وقت بخیر، مادر من چند وقتی هست از درد کمر رنج میبرد اما چند روزی هست درد به لگن و ران پاش رسیده شدت درد به حدی هست که از جاشون نمیتونن بلند بشن و نه امپول نه سرم نه شیاف جواب میده من خیلی نگرانش هستم میشه یکم راهنمایی کنید

  • علی شهاب

    سلام.. رنگ پاهای من داره کبود میشه کبودی به انگشتان پا رسیده. چند تا دکتر رفتم میگن درمان قطعی نداره. یک پزشک گفت از رگ پا نشت خون باعث کبودی شده. اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم که خوب بشه؟ سپاس

  • لغو پاسخ