مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان - دکتر محمد نیکزاد

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

امروزه یکی از راهکارهای مطمئن برای رفع مشکلات جدی دندان، گزینه ی ایمپلنت کاشت دندان است. این روش در رفع مشکلات ظاهری و مقاومتی دندان ها به صورت تخصصی و گسترده توسط بیماران انتخاب و توسط دندان پزشکان متخصص و البته حرفه ای که در سرتاسر جهان انجام می شود.

دکتر محمد نیکزاد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد نیکزاد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چیست؟

ایمپلنت پین هایی هستند (فیکسچر نامیده می شوند) که از تیتانیوم خالص سازگار با بافت های بدن ساخته شده که درون استخوان فک به طریق جراحی کاشته می شود و پروتز دندان (ثابت و متحرک) قابل اتصال به این ایمپلنت ها هستند.

انواع ایمپلنت

امروز شاید بتوان گفت حدود صد نوع ایمپلنت در بازارهای جهانی وجود دارد ولی معیار خوبی ایمپلنت، بر اساس پاسخ بافت های پذیرنده ایمپلنت نسبت به آن می باشد که موفقیت کاشت دندان را تعیین می کند.

ایمپلنت های معتبر دارای اسخوان سازی مناسب در اطرافشان هستند، تحلیل استخوان اطراف آنها کمتر است یا در حد صفر است. به این ترتیب درصد شکست آنها بسیار کم است.

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

ایمپلنت ها گزینه مناسبی هستند برای:

اشخاصی که تمایل به داشتن دندانهایی بسیار مشابه با دندانهای طبیعی دارند.

افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را براحتی انجام دهند.

کسانی که دندانهای خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.

کسانی که احتیاج به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود.

افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و… دندان های خود را از دست داده باشند.

چرا ایمپلنت دندان شکست می خورد؟

پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می‌تواند از دلایل ایمپلنت ناموفق باشد که پیش از بهبودی کامل اتفاق می‌افتد و معمولا به سبب پس زدن ایمپلنت به عنوان یک جسم خارجی توسط بدن منجر به بروز علائم آلرژیک می شود. پس زدن ایمپلنت در طولانی مدت نیز ممکن است بعد از تکمیل فرایند اسئواینتگریشن به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا وارد آمدن فشار بسیار زیاد به پایه ایمپلنت ایجاد شود. سیگار کشیدن نیز از ریسک فاکتورهای مهم ایمپلنت ناموفق است.

مشاهده علائم پس زدن ایمپلنت ممکن است دلایل ساده یا پیچیده ای داشته باشد که فقط توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. اگر علائم شکست ایمپلنت به علت شل شدن پیچ ایمپلنت باشد؛ فقط تعویض پیچ ایمپلنت و یا محکم کردن آن به سادگی تمام مشکلات بیمار را برطرف خواهد کرد. اما در موارد پیچیده تر، در صورتی که علت پس زدن ایمپلنت، کم بودن تراکم استخوان فک باشد؛ جراح توصیه می کند که عمل جراحی پیوند استخوان بدون برداشتن پایه ایمپلنت انجام گیرد.

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

در صورتی که بدن پایه ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی در نظر بگیرد؛ واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان خواهد داد. از علائم پس زدن ایمپلنت می توان به درد در ناحیه ایمپلنت شده، تورم، تب و لرز اشاره کرد. یکی از موارد شایعی که با پس زدن ایمپلنت اشتباه گرفته می شود؛ وارد شدن پایه ایمپلنت به حفرات سینوسی در استخوان فک بالا است. در صورتی که نواحی سینوسی آسیب ببیند؛ علائمی شبیه پس زدن ایمپلنت توسط بدن مانند تب و لرز و تورم مشاهده خواهد شد. همچنین بیمار درد شدیدی احساس خواهد کرد. آسیب دیدن نواحی اطراف ایمپلنت دندان ممکن است موجب لق شدن فیکسچر و در نتیجه پس زدن ایمپلنت دندان شود.

در صورتی که علائم پس زدن ایمپلنت جدی گرفته نشوند؛ مشکلات بیشتری از جمله موارد زیر برای بیمار به وجود خواهد آمد:

  • مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • تحلیل لثه
  • تورم شدید
  • شل شدن پایه ایمپلنت
  • درد و ناراحتی بسیار شدید

چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمان های سنتی دندانپزشکی، هزینه فیکسچر (بخش کاشتنی انواع ايمپلنت دنداني) و قطعات پروتزی (اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و… است که به هزینه لابراتواری چند برابر پروتز (روکش ایمپلنت) نسبت به روکش دندان های عادی اضافه می شود.

نحوه کاشت دندان (ایمپلنت کردن دندان)

مراحل ایمپلنت دندان مانند هر درمان جراحی دیگر با ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر آغاز شده در نتیجه بیمار در حین جراحی هیچگونه درد ایمپلنت دندان را حس نخواهد کرد. سپس با توجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت 12 تا 24 هفته زمان لازم دارد.
پس از طی دوره پیوند استخوان (اسئواینتگریشن) ایمپلنت های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، بر روی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می شود تا عمل تکلم و جویدن به طور موقت انجام شود.
قالبگیری از ایمپلنت جزء موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت است و بیمار می بایست کلیه دستورات دندانپزشک معالج را با دقت اجرا کند و در صورتیکه استخوان بیمار کیفیت خوب و مناسبی داشته باشد گذاشتن ان در استخوان می توان بدون جراحی باشد.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت 

پس از کاشت ایمپلنت به مدت 1 روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.

شستن دهان تا 8 ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود.

بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی 3 مرتبه باشد.

نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.

ایمپلنت های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاک های میکروبی باعث عفونت لثه می شوند. بنابراین، توصیه می شود از برس های بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیردندان های مخصوص ایمپلنت استفاده شود.

افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.

به طور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می دهند.

در مورد ایمپلنت از موارد موفقیت درمان بجز برند خوب مهارت دندانپزشک در جراحی است که می تواند حتی شرط اول موفقیت باشد.

دکتر محمد نیکزاد

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن ایمپلنتولوژیست های ایران است. دارای گواهینامه فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوای ایتالیا، گواهینامه ایمپلنت از آلمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آسنا صمدی

    سلام وقت بخیر آقای دکتر دختر من ۹سالشه دوتا از دندونای شیرش لق شده لطفا راهنمایم کنید من چطور میتونم برای بیماریهای باباش استفاده کنم ممنون

  • Kimia

    سلام آقای دکتر من خیلی وقته مدام افت می زنم خیلی دکتر رفتم وازمایش دادم ولی نتیجه رفتم می خواستم ببینم آیا ممکنه خطرناک باشه

  • لغو پاسخ