چگونه از ایمپلنت‌های خود نگهداری کنیم؟ - دکتر محمد نیکزاد

چگونه از ایمپلنت‌های خود نگهداری کنیم؟

چگونه از ایمپلنت‌های خود نگهداری کنیم؟

برای افزایش عمر دندان‌ها و پروتزهای دندانی باید چه‌کار کنیم؟

دکتر محمد نیکزاد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد نیکزاد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مسواک و برس‌های بین دندانی:
مسواک‌های معمولی قادر نیستند فضاهای بین دندانی را تمیز كنند. بهتر است در این موارد از مسواک‌ها یا برس‌های بین‌دندانی به‌همراه نخ دندان کمک گرفت.

نخ دندان سوپرفلاس:
در مواردی که جایگزینی دندان‌ها به‌صورت بریج انجام می‌شود (چه متکی بر دندان چه بر ایمپلنت)، فضاهای بین پایه‌ها را به کمک نخ دندان سوپرفلاس تمیز کنید.

تمیزکردن زبان:
یکی از عوامل بوی بد دهان می‌تواند تجمع باکتری‌ها بین پرزهای زبان باشد. توصیه می‌شود به‌وسیله تمیزکننده‌های زبان یا حتی به وسیله حرکت جارویی مسواک از عقب به جلو زبان را تمیز کنید.

دهانشویه
دهانشویه‌ها را در موارد خاص و لطفا با تجویز دندانپزشک‌تان استفاده كنيد. به‌طور کلی بهتر است پس از استفاده از دهانشویه حداقل نیم ساعت چیزی خورده یا آشامیده نشود.

طریقه صحیح مسواک زدن به چه صورت است؟

لطفا مسواک‌هایی را خریداری كنيد که دارای موهای نرم یا بسیار نرم باشند (از مسواک‌هایی با جنس موهای سخت به هیچ عنوان استفاده نکنید). سر مسواک را با زاویه 45درجه در مجاورت ناحیه لثه قرار داده و با یک حرکت جارویی دندان‌ها را به طرف سطح جونده تمیز كنيد.

مراقبت‌های بعد از عمل به چه صورت است؟

با رعایت نکات ذیل می‌توانید ناراحتی و درد ایجاد شده را به میزان زیادی کاهش دهید:

گاز استریل قرار داده شده در محل جراحی را به مدت یک ساعت با فشار ملایم نگه دارید.
از بیرون ریختن مکرر آب دهان اجتناب كنيد.
در اولین فرصت و پیش از پایان اثر داروی بی‌حسی شروع به مصرف مسکن تجویز شده كنيد.
جهت کاهش تورم یک تیکه یخ را درون کیسه پلاستیکی ریخته آن را به صورت متناوب روی پوست صورت در ناحیه جراحی شده قرار دهید.
چند ساعت اولیه پس از جراحی از مایعات سرد و نرم مثل ماست یا بستنی استفاده كنيد. در اولین فرصت ممکن رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید. از نوشیدن مایعات به‌وسیله نی اجتناب کنید، بنابراین روزی سه مرتبه دهان‌ خود (غیر از ناحیه جراحی شده) را مسواک زده و پس از آن از دهانشویه یا آب ولرم (غلظت نمک کم باشد) استفاده كنيد.
داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف كنيد. پس از 48ساعت و در صورت کاهش درد می‌توانید مصرف مسکن تجویز شده را پایان دهید ولی آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را کامل مصرف كنيد.
از دستکاری محل جراحی و کشیدن سیگار تا حد امکان خودداری كنيد.
استراحت کافی و پرهیز از فعالیت شدید بدنی در 24ساعت اولیه باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد.
آیا خونریزی و تورم بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

خونریزی:
وجود خونابه در دهان يك تا دو روز پس از جراحی طبیعی است. درصورت وجود خونریزی بیش از حد، قرار دادن یک قطعه گاز استریل در ناحیه جراحی و فشار دادن آن به کنترل خونریزی کمک خواهد كرد.

تورم:
تورم پس از جراحی واکنش طبیعی بدن بوده و جای نگرانی ندارد. تورم 48ساعت پس از جراحی به حداکثر خود رسیده و پس از آن طی 6-4روز برطرف خواهد شد. به‌کار بردن کمپرس یخ در 12ساعت اولیه پس از جراحی می‌تواند باعث کاهش تورم ایجاد شده، شود. در صورت تورم بعد از 24ساعت روی صورت کمپرس گرم گذاشته و مایعات گرم بنوشید.

محدودیت در باز کردن دهان:
ممكن است در باز کردن و سفتی عضلات جونده پس از جراحی محدودیت ایجاد شود، این مساله طبیعی بوده و طی 10-5روز ازبین خواهد رفت.

کبودی پوست صورت:
کبودی پوست در ناحیه جراحی شده پس از عمل در بعضی بیماران ایجاد شده که این امر جای نگرانی نداشته و طی يكي‌، دو هفته از بین خواهد رفت.

ویزیت مجدد:
یک هفته بعد جهت ویزیت مجدد برای خارج کردن بخیه‌ها مراجعه كنيد.

آیا ناحیه ایمپلنت دندانی ممکن است دچار عفونت شود؟

این عفونت در زمان جراحی یا بازیابی تاج دندان ممکن است بروز یابد. بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز می‌تواند منجر به عفونت شود. در هر صورت بروز عفونت باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت و شکست درمان ایمپلنت می‌شود.

آیا کشیدن سیگار برای افرادی که ایمپلنت دارند مجاز است؟

ریسک شکست درمان ایمپلنت با کشیدن سیگار فرد افزایش می‌یابد، چون باعث کم شدن جریان خون به ناحیه ایمپلنت شده و در فرایند جوش خوردن اختلال ایجاد می‌کند. لذا بیشتر دندانپزشکان قبل از شروع درمان از بیماران سیگاری می‌خواهند حتما اعتیاد خود را کنار بگذارند. در صورتی که بیمار سیگار نکشد و سلامت عمومی بالایی داشته باشد، احتمال شکست درمان ایمپلنت بسیار کم خواهد بود.

عدم موفقت در درمان ایمپلنت چیست؟

تشخیص این مساله در مرحله دوم جراحی ممکن است. دلایل اتصال ناقص ایمپلنت و استخوان اطراف آن عبارتند از:

نداشتن استخوان سالم و کافی: در این صورت ایمپلنت نمی‌تواند به‌صورت محکم روی استخوان قرار گیرد.
مصرف موادمخدر
ترومای جراحی
عفونت اطراف ایمپلنت
عدم رعایت بهداشت
در برخی موارد نادر، حساسیت به تیتانیوم نیز در عدم پذیرش ایمپلنت موثر است.

دکتر محمد نیکزاد

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن ایمپلنتولوژیست های ایران است. دارای گواهینامه فلوشیپ لیزر از دانشگاه جنوای ایتالیا، گواهینامه ایمپلنت از آلمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • آسنا صمدی

    سلام وقت بخیر آقای دکتر دختر من ۹سالشه دوتا از دندونای شیرش لق شده لطفا راهنمایم کنید من چطور میتونم برای بیماریهای باباش استفاده کنم ممنون

  • Kimia

    سلام آقای دکتر من خیلی وقته مدام افت می زنم خیلی دکتر رفتم وازمایش دادم ولی نتیجه رفتم می خواستم ببینم آیا ممکنه خطرناک باشه

  • لغو پاسخ