ارتباطی بین بیماری دیابت و عملکرد تیروئید وجود دارد؟ - دکتر مسعود رستگاری

ارتباطی بین بیماری دیابت و عملکرد تیروئید وجود دارد؟

ارتباطی بین بیماری دیابت و عملکرد تیروئید وجود دارد؟

بیماران دیابتی در مقایسه با جمعیت سالم جامعه بیشتر به اختلالات تیروئیدی مبتلا می شوند، زیرا بیمارانی که به بیماری اتوایمیون یک ارگان خاص مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر اختلالات اتوایمیون قرار دارند.

دکتر مسعود رستگاری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مسعود رستگاری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اختلالات تیروئید در میان جنس مونث بیشتر از مذکر دیده می شود به همین علت تعجب آور نیست که 30 درصد از زنان مبتلا به دیابت نوع 1 به بیماری تیروئید مبتلا هستند. میزان ابتلا به التهاب تیروئید بعد از زایمان در میان بیماران دیابتی سه برابر زنان غیردیابتی است.

دیابت و بیماری تیروئید هر دو مرتبط با غدد درون ریز و مشکلات هورمونی می باشند. هنگامی که افراد مبتلا به دیابت به بیماری تیروئید مبتلا می شوند، کنترل قندخون این افراد دچار اختلال می شود.

علایم کم کاری تیروئید در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که کنترل ضعیفی بر بیماری خود دارند، مشاهده می شود.

در برخی از مطالعات مشخص شد که در بدن شخص مبتلا به کم کاری تیروئید، متابولیسم انسولین کندتر است و همین موضوع سبب کاهش نیاز به انسولین در مدت زمان کوتاه می شود، اما پر کاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی می تواند عدم تحمل گلوکز را وخیم تر کرده و کنترل دیابت را مشکل تر کند.

پرکاری تیروئید می تواند بر کنترل بیماری دیابت اثر گذاشته و کنترل قند خون را مشکل تر نماید همچنین در این حالت نیاز به انسولین افزایش پیدا می کند. این موضوع به دلیل افزایش گلوکونئوژنز کبدی (افزایش تولید گلوکز در کبد)، افزایش سرعت جذب گلوکز از دستگاه گوارش و احتمالا افزایش مقاومت به انسولین است. در واقع پرکاری تیروئید ممکن است دیابت پنهان را به دیابت آشکار تبدیل کند.

درعمل پیامدهای متعددی برای بیماران مبتلا به دیابت و پرکاری تیروئید ایجاد می شود، اول اینکه در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، تشخیص عدم تحمل گلوکز باید با احتیاط بیشتری انجام شود و از سوی دیگر ممکن است درمان پرکاری تیروئید سبب بهبود مقدار قندخون شود.

اول اینکه در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، تشخیص عدم تحمل گلوکز باید با احتیاط بیشتری انجام شود و از سوی دیگر ممکن است درمان پرکاری تیروئید سبب بهبود مقدار قندخون شود.

دوم اینکه در بیمارانی که افزایش قندخون بدون علت مشخص دیده می شود باید احتمال پرکاری تیروئید در نظر گرفته شود.

سوم اینکه، در بیماران مبتلا به دیابت با پرکاری تیروئید پزشک باید در مورد عدم کنترل گلایسمیک صبور باشد و درمان را مطابق با درمان بیماری تیروئید دنبال کند. بهبود وضعیت تیروئید در بیمار می تواند سبب بهبود کنترل گلایسمیک او شود.

درمورد کم کاری تیروئید اگر چه تغییرات وسیعی در متابولیسم کربوهیدرات ها در این وضعیت ایجاد می شود اما تظاهرات بالینی این ناهنجاری به ندرت آشکار می شود. با این حال به دلیل کاهش سرعت متابولیسم و کاهش میزان تخریب انسولین، نیاز به انسولین خارجی (تزریقی) کاهش پیدا می کند.

مهمتر از آن اینکه، کم کاری تیروئید با انواع ناهنجاری ها در متابولیسم چربی های خون از جمله افزایش تری گلیسرید و کلسترول LDL همراه است.

کم کاری تیروئید حتی می تواند دیس لیپیدمی شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود را تشدید نماید. با درمان تیروکسین می توان اختلالات چربی را معکوس نمود.

در زنان جوان مبتلا به دیابت نوع 1، شیوع بالایی از بیماریهای اتوایمیون تیروئید مشاهده می شود.

اختلال موقت تیروئید در دوره ی پس از زایمان شایع است و با انجام آزمایش TSH در هفته ی ششم تا هشتم بعد از زایمان باید مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی عملکرد تیروئید در زنان بعد از زایمان بسیار مهم است زیرا تقریباً 30 درصد این زنان از فاز کم کاری تیروئید خارج نشده و نیاز به درمانهای جایگزین تیروکسین دارند. تیروئیدیت راجعه با حاملگی های بعدی نیز در این زنان شایع است.

دکتر مسعود رستگاری

دکتر مسعود رستگاری متولد ۱۳۴۶ در شهر اراک. فارغ التحصیل پزشکی عمومی سال ۱۳۷۳ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل تخصص داخلی سال ۱۳۹۵از دانشگاه علوم پزشکی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین شکارچی

    سلام آقای دکتر من بابام مریضه درکل این پدر ما بیماری صرع داره و سیگار و زیاد مصرف میکنه و بدنش هم ضعیفه و از زمانی ک شب ها تریاک مصرف میکنه علائم صرع سراغش نیومده یا کم ولی چند مدت هست حالش خوب نی اوایل میگفت کلیم درده بردیم دکتر آزمایش گرفت گفتن عفونت کرده چند تا سرم و قرص داد بعد آزمایش گرفتن گفتن عفونتش خوب شده ولی هنوز میگه کل بدنم درده تب دارم نفس نداره نمیدونم دیگه چ دکتری ببرم غذا هم نمیخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • گل اطلسی

    سلام خسته نباشسد برای درمان کبد چرب چه راهکاری وجود داره؟

  • Mahdi

    با سلام.آقای دکتر آیا داروی ملوکسیکام و باکلوفن در افراد دارای فشار خون باعث بالا رفتن می شود.به محض اینکه خوردم فشارم بالا رفت به حدی رسید که سابقه نداشت.لوزارتان اچ مصرف میکنم

  • ناصر طاهری

    باسلام وتشکر. ۵۵ ساله هستم، دوسه روزه علایم سرماخوردگی داشتم ولی بیشتر بی حسی وبی حالی و سرفه اذیت میکرد، دیشب دکتر رفتم فشارم رو گرفتن وگفتند۱۶ روی ۸ است، موقعی که فشارم بالا میرود شروع به عرق کردن میکنم.زیرزبانی گذاشتن که خوب شدم. حال سوال اینست با توجه به اینکه بنده گرید ۲ کبدچرب بوده وسابقه سنگ سازی کلیه دارم، علت فشار سرماخوردگی بود یا کلیه سنگ ساز. آخرین بار که فشارم بالا بود سه سال قبل در ماه رمضان بود

  • لغو پاسخ