پریودنتیت چیست؟ - دکتر مصطفی صولتی

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت یا همان بیماری که به لثه پیوره معروف است التهاب لثه و سایر بافت های اطراف دندان است و پس از پوسیدگی شایعترین بیماری عفونی حفره دهان است انواع این بیماری شامل چند گروه است که شایعترین آن دو گروه مزمن که در سنین بالاتر رخ می دهد و نوع مهاجم که در سنین پایین تر اتفاق می افتد است. نوع مزمن شایعترین نوع این بیماری است.

دکتر مصطفی صولتی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مصطفی صولتی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

یکی از علائم این بیماری که در اکثر موارد از شکایات بیمار است خونریزی خود به خود یا حین مسواک زدن از لثه است. دیگر علائم شامل بوی بد دهان، قرمزی غیرعادی لثه، جابجایی و بیرون زدگی دندان های جلوی فک بالا به علت از دست رفتن استخوان، درد، گنگ و مبهم و سوزش در لثه، لقی غیرطبیعی یک یا چند دندان و تحلیل لثه در برخی یا تمام نواحی دهان است. البته در تمام موارد پریودنتیت همه این علائم قابل مشاهده نیست و با توجه به شدت و نوع بیماری ممکن است یک یا چند مورد از علائم مذکور دیده شود.

علت ایجاد پریودنتیت و راههای پیشگیری از آن چیست؟

پریودنتیت یک بیماری چند عاملی است به این معنی که عوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا این بیماری ایجاد شود. این بیماری جنبه ارثی و محیطی دارد. در واقع زمانی که بیمار از نظر ارثی مستعد بیماری پریودنتال است و در معرض عوامل محیطی خطرساز قرار گیرد این بیماری در فرد بروز پیدا می کند. قابل ذکر است که در نوع مهاجم بیماری بعد ژنتیکی پررنگ تر است.

مهمترین عوامل خطر برای بیماری های پریودنتال شامل جرم و پلاک دندانی، سیگار کشیدن و بیماری های سیستمیک مثل دیابت کنترل نشده است. با توجه به عوامل خطر می توان راههای پیشگیری را هم تا حدودی حدس زد. معاینات دوره ای دندانپزشکی جهت تشخیص زودهنگام بیماری و رعایت دقیق بهداشت دهان مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری های لثه است. ترک سیگار و کنترل بیماری های زمینه ساز مثل دیابت نیز از عوامل پیشگیری کننده این بیماری هستند.

آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟

این سوال در بین مراجعه کنندگان بسیار شایع است. جرم گیری برای دندان ضرر ندارد. مینای دندان بسیار مقاوم است و با جرم گیری دچار آسیب نمی شود. در مواردی هم که تحلیل لثه وجود دارد و بیماری لثه ایجاد شده است و سطح ریشه دندان دیده می شود هنگام جرم گیری احتیاط لازم جهت پیشگیری از آسیب به سطح ریشه انجام می شود.

جرم گیری باعث لقی دندان نمی شود، دلیل اینکه برخی افراد حس می کنند پس از جرم گیری دندان هایشان لق شده است جرم سنگین قبلی بوده که دندان های لق را مثل سیمان در بر گرفته و در نتیجه مانع از آشکار شدن لقی شده است در واقع اگر جرم برداشته نمی شد به مرور زمان دندان و جرم با هم لق شده و حتی کاملا از لثه خارج می شدند. چرا که وجود جرم باعث تحلیل لثه و استخوان می شود.

درمان پریودنتیت چیست؟

درمان با توجه به نوع و شدت بیماری می تواند از جرم  گیری و تسطیح سطح ریشه تا جراحی لثه متفاوت باشد. در هر صورت معمولا اولین مرحله درمان شامل جرم گیری و تسطیح سطح ریشه و ارائه آموزش های لازم به بیماران برای بهبود بهداشت دندان ها و تمیز کردن دندان در نواحی زیر لثه ای است. پس از مدتی بیمار مجددا معاینه می شود و در مورد لزوم یا عدم لزوم جراحی لثه تصمیم گیری می شود. همکاری بیمار جهت رعایت دقیق بهداشت دهان، فاکتور کلیدی در کلیه درمان های این بیماری است و در صورت عدم همکاری، درمان محکوم به شکست است.

درمان پریودنتیت فقط به وسیله لیزر ممکن است؟

خیر. لیزر تنها به عنوان کمک کننده در حین جراحی می تواند استفاده شود که آن هم در مورد اینکه واقعا تاثیر دارد یا خیر اختلاف نظر وجود دارد.

جراحی زیبایی لثه یا همان «لیفت لثه» در چه مواردی انجام می شود؟

این جراحی ها با توجه به تمایل روزافزون بیماران برای زیباتر کردن لبخندشان متقاضی زیادی دارد. در مواردی که طول دندان ها کوتاهتر از حد معمول است و لثه در هنگام لبخند زیاد دیده شده و باعث نارضایتی بیمار است به سراغ این جراحی می رویم. در مواردی که طول دندان ها نرمال بوده و کوتاه نباشد این جراحی قابل انجام نخواهد بود، همچنین در مواردی که لثه در دندان های دو طرف متقارن نباشد، این جراحی می تواند وضعیت را اصلاح کند.

جراحی جابجایی لب (Lip Repositioning) چیست و در چه مواردی انجام می شود؟

زمانیکه لثه در حالت لبخند بیش از حد دیده شود و از نظر بیمار نازیبا باشد و این حالت تنها با لیفت لثه قابل اصلاح نباشد (به عنوان مثال طول دندان ها نرمال نباشد و نتوان لثه را بالاتر برد یا اینکه دیده شدن لثه به حدی باشد که تنها با لیفت لثه مشکل رفع شود) این جراحی انجام می شود. در این جراحی با یک تغییر ساده در محل اتصال مخاط لب به لثه دندان های قدامی فک بالا به میزان زیادی دیده شدن لثه در حالت لبخند کمتر می شود. در واقع پس از انجام این جراحی، لب در موقعیتی قرار می گیرد که هنگام لبخند، کمتر به سمت بالا کشیده می شود و در نتیجه لثه کمتر دیده می شود. این جراحی ساده در زمان کوتاه و تنها با کمک بی حسی موضعی قابل انجام است. پس از جراحی نیز بیمار دچار درد یا ناراحتی زیادی نمی شود.

دکتر مصطفی صولتی

دکتر مصطفی صولتی دکتر مصطفی صولتی، متخصص جراح لثه و ایمپلنت مطب آقای دکتر مصطفی صولتی در محیطی آرام واقع در شرق تهران و محدوده تهرانپارس قرار گرفته است. جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهره مقدم

    باسلام.وقت بخیر.ممنون از اطلاع رسانی وسایت خوبتون.من ساکن زنجانم.۴۲ سالمه و ۶ سال هست که تمام دندانهامو از دست دادم.اگر بخوام از این ایمپلنتها که فرمودید ثابت نیستند استفاده کنم چند پایه برای هر فک لازمه.و هزینه اش چقدر میشه؟واینکه باید پروتز جدیدی ساخته بشه؟!ممنون از راهنماییتون

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • لغو پاسخ