ایمپلنت چیست؟ - دکتر مصطفی صولتی

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان به زبان ساده یک پیچ تیتانیومی است که داخل استخوان قرار می گیرد ( نوع پیچی رایج ترین نوع ایمپلنت است ) و به علت سازگاری زیستی فلز تیتانیوم ، استخوان در تماس نزدیک با ایمپلنت قرار می گیرد . در این شرایط ایمپلنت استئواینتگریت شده است یا به زبان ساده فک جوش شده است و در نتیجه می تواند فشارهای ناشی از جویدن را تحمل کند . البته این فک جوش شدن نیاز به زمان دارد که با توجه به کیفیت و حجم استخوان موجود و تا حدودی نوع ایمپلنت به کار رفته می تواند متفاوت باشد . لذا معمولا ایمپلنت نسبت به سایر درمان دندانپزشکی پروسه ای زمان بر می باشد .

دکتر مصطفی صولتی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مصطفی صولتی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سوالات رایج بیماران:

آیا ایمپلنت ممکن است “پس بزند”؟!

پاسخ آری است . ایمپلنت به عنوان یک درمان و مشابه بقیه درمان های پزشکی می تواند برخی اوقات ناموفق باشد که معمولا درصد بسیار کمی از موارد را شامل می شود و در مطالعات مختلف حدود ۱ تا ۲ درصد پس از ۱۰ سال یا حتی کمتر ذکر شده است.

با پیشرفت های امروزه در حوزه ایمپلنت این عدد کمتر هم می شود و ما شاهد شکست ایمپلنت فقط در موارد بسیار کمی هستیم. همین مقدار کم هم معمولا در در افرادی اتفاق می افتد که فاکتورهای خطر را داشته باشند؛ به عنوان مثال افرادی که خیلی سیگار می کشند یا افرادی که بیماری های سیستمیکی از قبیل دیابت کنترل نشده داشته باشند. البته باید در نظر داشته باشیم که شکست ایمپلنت لزوما لق شده آن نیست. یک ایمپلنت نازیبا در ناحیه زیبایی هم می تواند نوعی از شکست ایمپلنت باشد.

طول عمر ایمپلنت چقدر است ؟!

رایج ترین سوال بیماران است و البته سوال مهم و به جایی است. البته که برای این سوال نمی توان یک پاسخ قطعی مطرح کرد ؛ چرا که به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد.

پاسخ مختصر را می توان اینگونه مطرح کرد: در شرایط ایده آل و در بیماری با بهداشت دهان خوب، یک برند ایمپلنت با کیفیت متوسط به بالا می تواند مادام العمر برای بیمار نقش یک دندان خوب و زیبا را داشته باشد.

اما منظور از شرایط ایده آل چیست؟ سیگار نکشیدن، رعایت بهداشت مناسب، عدم وجود بیماری های زمینه ای از قبیل دیابت کنترل نشده، عدم وجود بیماری های لثه ای درمان نشده و… از شرایط ایده آل محسوب می شوند.

منظور از ایمپلنت با کیفیت متوسط به بالا چیست؟

اکثر ایمپلنت های رایج و معروف موجود در بازار این کیفیت را دارند. البته بدیهی است که برخی برندهای خیلی با کیفیت به صورت قابل پیش بینی تری می توانند در دراز مدت هم استخوان اطراف خود را حفظ کرده و هم دچار شکستگی، شل شدگی پیچ و سایر عوارض ممکن نشوند.

کدام ایمپلنت “بهترین” است؟!

معمولا در این موارد بیمار اینگونه سوال خود را مطرح می کند:

“سوییسی بهتر از کره ای نیست ؟!”

یا “من شنیدم آلمانی از همش بهتره”

یا “خواهر من فرانسوی گذاشته خیلی راضیه”

یا…

باید دقت کنیم کشور سازنده لزوما نمی تواند دلیل بر برتری یک ایمپلنت باشد. چرا که شرکت ها و برندهای مختلف با کیفیت های متفاوت در یک کشور به تولید ایمپلنت می پردازند. به عنوان مثال در کشور ما ایمپلنت های زیادی به نام سوییسی استفاده می شود که اگر چه همه آنها سوییسی بوده و اکثرا از کیفیت قابل قبولی برخوردارند اما خیلی از آنها کیفیت متمایزی نسبت به بقیه ایمپلنت ها ندارند. دقت ساخت بالایی که به طور کلی از تولیدات سوییس انتظار می رود فقط در چند برند خاص و قدیمی سوییسی دیده می شود. ما هرگز نمیتوانیم به صورت کلی بگوییم: “ایمپلنت آلمانی بهتر از کره ایه” چرا که کشور کره ایمپلنت های با کیفیت خیلی بالا هم دارد که برخی از آنها از برخی از رقبای اروپاییشان هم بهترند. بنابر این اگر به دنبال ایمپلنت با کیفیت هستید اول از همه به دنبال کلینیسین ماهر و متخصص باشید و دوم برند ایمپلنت را بپرسید نه کشور سازنده را و در مورد آن تحقیق کنید.

درد جراحی ایمپلنت چقدر است؟

همه تصورات اشتباه خود در مورد درد وحشتناک پروسه ایمپلنت را دور بریزید! برای درک بهتر درد را به دو دسته تقسیم می کنم:

درد در حین جراحی (که اساسا با بی حسی مناسب وجود ندارد)
درد پس از جراحی
اکثر افراد از درد حین پروسه ایمپلنت هراس دارند. این تصور اشتباهی است؛ چرا که پروسه ایمپلنت تحت بی حسی انجام می شود و از ساده ترین تا پیچیده ترین پروسه های جراحی ایمپلنت، حین انجام عمل بیمار دردی حس نمی کند.

اما در مورد درد پس از عمل میتوانیم مجددا دسته بندی داشته باشیم: ۱٫پروسه های ساده ۲٫پروسه های پیچیده

در مورد دسته اول آنهایی که در استخوان با شرایط مناسب و بدون نیاز به پیوند استخوان و پروسه های پیچیده تر قرار می گیرند درد بعد از عمل معمولا بسیار اندک بوده و براحتی با یا بدون مسکن خوراکی قابل کنترل است.

در مورد دسته دوم درد بعد از عمل معمولا بیشتر بوده و باز هم با مسکن خوراکی قابل کنترل است. اما گاهی ممکن است نییاز به مسکن های تزریقی هم باشد.

اما استثنا هم وجود دارد. فاکتور دیگری که می تواند بر درد پس از جراحی موثر باشد آستانه درد بیماران مختلف است . در موارد کمی ممکن است بیماران با آستانه پایین درد حتی بعد از ایمپلنت ساده هم درد بیشتری داشته باشند و در موارد زیادی مشاهده می شود که پس از پروسه های پیچیده بیمار حتی یک مسکن هم مصرف نکرده است.

جمع بندی موارد بالا این است که ایمپلنت حین انجام پروسه درد ندارد و درد پس از جراحی نیز عموما درد متوسط توصیف میشود که براحتی قابل کنترل است.

درد پس از عمل با مصرف پیشگیرانه مسکن قبل از جراحی می تواند باز هم کمتر باشد. مثلا در مرکز درمانی دکتر صولتی به تمام بیماران جراحی قبل از عمل مسکن داده می شود تا احتمال درد به حداقل برسد. همچنین جهت انجام تزریق بی حسی بدون درد نیز تمهیداتی اندیشیده می شود تا بیمار در آینده با خاطره ای خوش از پروسه “کاشت دندان” یاد کند.

آیا بیمارانی که به علت بیماری لثه دندان خود را از دست داده اند هم میتوانند از مزایای ایمپلنت بهره مند شوند؟

بله . لازم است بدانیم که در افراد مبتلا به پریودونتیت (بیماری مزمن لثه که منجر به تحلیل استخوان و از دست دادن دندان میشود) ایمپلنت با خطر شکست بیشتری مواجه است. چرا که بیمار مستعد تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت هاست. اما مطالعات نشان داده است در صورتی که بیماری لثه قبل از درمان ایمپلنت درمان شده و پس از درمان، نگهداری ایمپلنت در این افراد با دقت بالا انجام شود می توان به موفقیت طولانی مدت ایمپلنت (مشابه افراد فاقد بیماری لثه) در این افراد امیدوار بود. نگهداری دقیق ایمپلنت شامل تمیز کردن روزانه با انواع وسایل بهداشت دهان و مراجعات منظم به متخصص بیماریهای لثه جهت تمیز کردن حرفه ای ایمپلنت ها است.

دکتر مصطفی صولتی

دکتر مصطفی صولتی دکتر مصطفی صولتی، متخصص جراح لثه و ایمپلنت مطب آقای دکتر مصطفی صولتی در محیطی آرام واقع در شرق تهران و محدوده تهرانپارس قرار گرفته است. جراحی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهره مقدم

    باسلام.وقت بخیر.ممنون از اطلاع رسانی وسایت خوبتون.من ساکن زنجانم.۴۲ سالمه و ۶ سال هست که تمام دندانهامو از دست دادم.اگر بخوام از این ایمپلنتها که فرمودید ثابت نیستند استفاده کنم چند پایه برای هر فک لازمه.و هزینه اش چقدر میشه؟واینکه باید پروتز جدیدی ساخته بشه؟!ممنون از راهنماییتون

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • لغو پاسخ