واریس واژن در بارداری - دکتر مهدی کریمی

واریس واژن در بارداری

واریس واژن در بارداری

رگ های واریسی تنها در پاها ایجاد نمی شوند بلکه با توجه به شرایط، ممکن است در قسمت های دیگر بدن نظیر واژن و رحم زنان نیز به وجود بیایند. بروز واریس واژن بیشتر در زنان باردار رخ می دهد. افزایش میزان استروژن و پروژسترون در کنار وزن جنین، نقش مهمی در ایجاد واریس پاها و واژن زنان باردار دارد. در این مقاله به موضوع واریس واژن در بارداری می پردازیم.

دکتر مهدی کریمی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مهدی کریمی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

واریس واژن در بارداری چیست؟

رگ ها وظیفه گردش خون در بدن را بر عهده دارند. وقتی دریچه رگ ضعیف شود، در موقعیتی که جریان خون برخلاف نیروی جاذبه است خون به سمت عقب برمی گردد. سپس در عروق جمع شده و بیماری واریس را به وجود می آورد. واریس واژن در اثر تجمع خون در رگ های لبه های خارجی واژن ایجاد می شود.

وجود هورمون های بارداری و فشار جنین در حال رشد جریان خون در ناحیه رحم و واژن را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم رگ ها می شود. رگ های برجسته به رنگ آبی و بنفش دقیقا شبیه عروق واریسی پا در ناحیه واژن شکل می گیرد. این عارضه علاوه بر ظاهر ناخوشایند، درد و ناراحتی در ناحیه واژن را به دنبال دارد. واریس واژن معمولا پس از زایمان و طی مدت 6 هفته از بین می رود مگر در موارد خاصی که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

شایع ترین علامت واریس واژن درد در ناحیه لگن و پایین کمر است که زنان باردار از آن شکایت دارند. این درد با ایستادن یا نشستن طولانی مدت و رابطه جنسی تشدید می شود. بروز واریس واژن در زنان غیر باردار بسیار نادر است و معمولا از بارداری دوم به بعد رخ می دهد. احتمال بروز این مشکل در زنانی که اضافه وزن دارند یا زنانی که سابقه ابتلا به واریس در آنها ارثی است بیشتر وجود دارد.

تشخیص واریس واژن

پزشک با معاینه جسمی بیمار، واریس واژن را تشخیص می دهد. در بعضی موارد انجام سونوگرافی برای تشخیص درست واریس واژن تجویز می شود تا هرگونه لخته خون و نارسایی جریان خون در این ناحیه را نشان دهد. اگر پزشک احتمال دهد بیمار به سندرم احتقان لگن مبتلا شده است از سی تی اسکن قلب، MRI یا ونوگرافی برای تشخیص استفاده می کند.

درمان واریس واژن در بارداری

در صورت ابتلا به واریس واژن بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. اما این کارها علائم واریس واژن را به حداقل می رساند:

  • از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید
  • پیاده روی کنید و به شنا بروید. راه رفتن داخل آب را حتما امتحان کنید
  • تمرینات ورزشی سبک برای بهبود گردش خون انجام دهید
  • وزن خود را کنترل کنید. اضافه وزن گردش خون را مختل می کند
  • از زانو زدن و چمباتمه زدن پرهیز کنید
  • از یبوست جلوگیری کنید. هر گونه فشار باعث تشدید تورم رگ ها می شود
  • ویتامین های بیوفلاونوئید و ویتامین C را بیشتر مصرف کنید
  • از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد (مخلوط آب سرد و یخ) را بیش از یک ساعت در ناحیه مورد نظر قرار ندهید
  • تمرینات کف لگن را برای تقویت رگ ها انجام دهید
  • لباس زیر ویژه پشتیبان بپوشید
  • از بلند کردن اجسام سنگین، عطسه و سرفه شدید و هر کاری که به شما فشار وارد می کند خودداری کنید
  • برای استراحت به پهلوها دراز بکشید. این کار فشار روی رگ ها را کاهش می دهد و به بهبود گردش خون کمک می کند

چند روش دیگر برای درمان موارد جدی تر وجود دارد که دوره بهبودی آنها سریع تراست. این روش ها از این قرار است:

استفاده از گن های مخصوص

با پوشیدن گنی که ناحیه شکم و ران را به طور کامل پوشش می دهد، از تورم رگ های واریسی واژن جلوگیری می شود. این گن باعث می شود جریان خون در ناحیه کف لگن بهبود پیدا کند در نتیجه از تورم رگ ها پیشگیری شود.

اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی با تزریق ماده ای خاص به درون رگ های واریسی، رگ ها بسته شده و جذب بدن می شوند. این روش برای رگ های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزردرمانی

پزشک با استفاده از لیزر، رگ واریسی را می بندد تا دیگر خون در آن جریان نداشته باشد و به مرور زمان جذب بدن شود. این عمل تحت بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می شود.

معمولا واریس واژن چند ماه پس از زایمان از بین می رود اما اگر وجود آن برای بیمار آزاردهنده باشد، پزشک آن را با جراحی سرپایی برطرف می کند. پزشک بر اساس ارزیابی وضعیت بیمار روش مناسب برای درمان واریس واژن را انتخاب می کند.

دکتر مهدی کریمی

دکتر مهدی کریمی، متخصص قلب و عروق ورودی سال ۷۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران با اخذ رتبه دو رقمی در کنکور. فارغ التحصیل دکتری عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • کوثر

    سلام خدمت دکتر.در مورد نحوه مصرف اسبرین برا سن 60 و قلب سالم و قرص چربی20 میخورم.با تشکر

  • کوثر

    سلام خدمت جناب دکتر.در مورد روزانه یا هفتگی مصرف کردن اسبرین برا سنین 60 به بالا سوال داشتم بنده به دکتر مراجعه کردم و گفتن هر روز مصرف شود و با معاینه ای که از من داشتن سالم هستم و قرص چربی 20 هر روز میخورم.با تشکر

  • زهراغلامی

    سلام اقای دکترمن پاهام واریس داره وپیشرفت میکنه رگای سیاه میشن وپادرددارم ۳۰ سالمه ازنظرزیبایی خیلی ازارم میده روبازوهام وپشتمم افتاده میخواستم بدونم ایادرمان قطعی داره که ایناازبین بره وهزینش چقدرمیشه

  • لغو پاسخ
دکتر مهدی کریمی
بستن دکتر مهدی کریمی دکتر مهدی کریمی

سوالات خود را از دکتر مهدی کریمی بپرسید

02122254144