تفاوت بین دندان مصنوعی و ایمپلنت - دکتر میثم آریام

تفاوت بین دندان مصنوعی و ایمپلنت

تفاوت بین دندان مصنوعی و ایمپلنت

اگر یک یا چند دندانتان را از دست بدهید؛ گزینه های پزشکی پیش رو دارید که می توانید فضای خالی آن ها را ترمیم کنید. اگر شما دندان هایتان را در یک فک یا هر دو از دست بدهید، گزینه هایی برای درمان وجود دارد که رایج ترین آنها دندان مصنوعی است. یک دست دندان مصنوعی روی لثه ها قرار میگیرد که قرن هاست مورد استفاده مردم است. به هر حال دندان مصنوعی سست و شل مسئله ایست که بسیاری نگران آن هستند. تناسب آن با فک شما مهم نیست اما به هر حال یک نگرانی اساسی در مورد آن وجود دارد. در سال های اخیر معرفی ایمپلنت های دندانی باعث شده زندگی افراد تغییر پیدا کند و شکایات مردم از دندان های مصنوعی کمتر شود. در این مقاله ما نگاه جزئی به ایمپلنت ها و دندان های مصنوعی انداخته، از اینکه دقیقا چه چیزی هستند و اینکه هزینه های آنها در چه حدودی است.

دکتر میثم آریام نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میثم آریام کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان مصنوعی چیست؟

بیایید بررسی کنیم دندان مصنوعی چیست. دندان مصنوعی جایگزین مصنوعی برای دندان از دست رفته و بافت ها در دهان است. این دقیقا مثل زمانی است که فردی پایش را از دست داده و پروتز پا انجام می دهد. شما دو نوع دندان مصنوعی خواهید داشت: کلی و جزئی. دندان های مصنوعی کلی جایگزین دندانها در قوس دهان نیز می شود در حالی که دندان مصنوعی جزئی جایگزین تعداد کمی از آن ها میگردد.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت ها ساخته دست بشر می باشند. معمولا ساختار فلزی داشته و داخل استخوان فک دهانتان جاسازی می شوند. یک ایمپلنت شبیه ریشه دندان های مصنوعی عمل میکند. استخوان فک بین ۲ تا ۶ ایمپلنت جاگذاری شده نیاز دارد که دندان ها را درمکان مناسب خود نگه دارد.

تفاوت بین ایمپلنت دندانی معمولی و دندان مصنوعی:

کلمه”ایمپلنت” برای توصیف جایگزینی کامل دندان ها به کار برده شده است. به هر حال ایمپلنت قسمتی است که در استخوان فک قرار داده می شود. دندان جایگزین ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است: ایمپلنت، تاج دندان و پایه. بعضی ایمپلنت را بهترین جایگزین برای دندان های طبیعی میدانند. از لحاظ نظری شما می توانید ایمپلنت را برای هر دندان در فک استفاده کنید اما این مسئله گران بوده و ضروری نیست. یک مورد مناسب دندان های مصنوعی است که برای نگهداری آنها ۲ تا ۶ ایمپلنت جاگذاری شده برای هر فک مورد نیاز است. اگر تاج های دندانی استفاده شود ایمپلنت های بیشتری احتیاج به جایگزاری دارند. وابسته به ضخامت استخوان فک بیمار ایمپلنت ها در سایزهای مختلف وجود دارند. جایی که دندان های جدید با ایمپلنت قرار داده میشود. پایه، تاج و سایز استاندارد آنها معمولا استفاده میشود. سایز مورد استفاده به بیمار بستگی دارد. چون فشار و نیرو روی استخوان فک هنگام گذاشتن دندان مصنوعی در هر فرد متفاوت است. ایمپلنت های کوچک و بزرگ با آنها که چگالی استخوان کمتری دارند بیشتر جور میشود. در ایمپلنت های معمولی پایه آنها به ایمپلنت وصل شده و چندین ماه بعد از ایمپلنت در اسخوان فک جاسازی میشود. هنگام جاسازی پایه دندان های مصنوعی همزمان در آنجا قرار میگیرد و ایمپلنت هر دو قسمت در نظر گرفته میشود.

آیا ایمپلنت های مصنوعی و دندان های مصنوعی دو چیز متفاوت هستند؟

اساسا دو قسمت از دندان های مصنوعی همان جا به وسیله ایمپلنت ها نگه داشته میشود. شما ایمپلنت و دندان های مصنوعی را دارید. وقتی در مورد ایمپلنت ها برای دندان های مصنوعی تاج دندان بحث میکنیم متوجه میشویم کاملا تفاوت دارند. تنها استثنا این قانون دندان های مصنوعی ثابت شبیه “all in 4″می باشد و بسته ای است که همه دندان پزشکان احتیاج دارند. با “all in 4” پروسه قرار دادن ایمپلنت در یک مرحله صورت گرفته و سپس جفت کردن دندان های مصنوعی مرحله بعدی خواهد بود.

مزایای ایمپلنت:

چند مزیت برای انتخاب ایمپلنت های مصنوعی وجود دارد. اصلی ترین مزیت ها در زیر بیان شده اند:

امنیت و نگه داری: یک دست دندان مصنوعی باید به لثه های طبیعی بدون نیاز به چسباندن یا نگرانی از لغزش آنها خوب متصل شود. به هر حال وقتی دندان های طبیعی در لثه ها وجود نداشته باشد، شکل و قدرت لثه ها میتواند تغییر پیدا کند. اغلب استخوان کمتری در فک وجود دارد و دندان های مصنوعی سخت تر با لثه تناسب پیدا می کنند و احتمال لغزش دندان مصنوعی زیاد میشود. به طور معمول؛وقتی دندان های مصنوعی بدون ایمپلنت زیاد میشود؛شکل استخوان تغییر پیدا کرده و دندان های مصنوعی در طول ۵ تا ۱۰ سال سست تر میشوند. وقتی این اتفاق می افتد دندان مصنوعی باید تعویض گردد و این میتواند برای بیمار گران تمام شود. ایمپلنت های دندان مصنوعی حرکت نمیکنند چون دندان های مصنوعی به طور فیزیکی به فک متصل می شوند. این موضوع باعث اعتماد به نفس و رضایت خاطر فرد شده و دیگر ترس از دست دادن آن را ندارند.

حفظ استخوان فک و بهبود ظاهر: وقتی دندان های طبیعی از فک جدا میشود استخوان ضرورتا فشرده میشود که resorption نامیده می شود. این فشرده شدن در گذر سال ها باعث تغییر ظاهر صورت فرد می شود. چین و چروک عمیق صورت اطراف دهان شکل گرفته و باعث میشود لبخند فرد غیرمتعارف به نظر برسد. چنین مسائلی در خوردن شخص نیز ایجاد میشود. برای دندان های مصنوعی متداول، باعث ناراحتی و تغییراتی در لغزش دندان های مصنوعی میشود. همچنین فشاری که به لثه ها وارد میشود میتواند سبب پوکی استخوان شود. داشتن ایمپلنت سبب توقف پوکی استخوان شده و خود نقش ریشه دندان طبیعی شما را بازی می کند و بدن به استخوان اطراف ایمپلنت آسیب نمی رساند. بدن احتیاجی به استخوان برای حمایت دندان ها ندارد؛در عوض به فک قدرت می بخشد. بدن ایمپلنت را مانند دندانها شناخته و موارد ممکن در صورت عدم جاگذاری ایمپلنت را متوقف می کند.

در دهان کوچک تر است: وقتی به وسیله ایمپلنت نگه داشته شد؛به موادکمتری برای نگه داری آنها در مکان خود نیاز می باشد. یک دست دندان مصنوعی مواد را جاگذاری میکند تا به ایمپلنت شانس بهتری برای نگه داری در دهان بدهد. وقتی ایمپلنت ها دندان مصنوعی را نگه می دارند، مواد اضافی می تواند برداشته شود و دید طبیعی تر و بهتری به دندان ها میدهد و باعث میشود شما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

آسایش: ایمپلنت دندان مصنوعی را در مکان خود نگه می دارد. حضور فیزیکی ایمپلنت ها آسیب به استخوان ها را متوقف کرده و بنابراین همه چیز با ارامش بیشتری انجام میشود.

جویدن طبیعی و حس چشایی بیشتر: دندان مصنوعی سقف دهان شما را مسدود میکند یعنی مزه و بافت غذا و نوشیدنی ها را از بین می برد؛و شما از طعم های کلی غذا لذت نمی برید. وقتی ایمپلنت ها وجود داشته باشند دندان مصنوعی نیازی به انسداد سقف دهان ندارد یعنی مزه غذاها بیشتر احساس می شود و توزیع و تناسب مطمئن تر دندان مصنوعی در خوردن و جویدن تعادل و قدرت بیشتری ایجاد میکند.

اعتماد به نفس و کیفیت زندگی: دندان های مصنوعی معمولا باعث می شود هر زمان که دهان تان را باز می کنید بترسید دندان هایتان بیرون ریخته و وحشتناک به نظر برسید. این موضوع تاثیر مهمی روی کیفیت زندگی شما دارد. وقتی ایمپلنت دندان مصنوعی را در جای خود نگه می دارد شما مطمئن هستید که استخوان قوی تر است و لبخند شما زیباتر شده و چین و چروک سریعا ظاهر نمیشود. همچنین خوردن غذاها نیز لذت بخش تر خواهد بود. این عقیده یک تاثیر مهمی در رویکرد زندگی شما دارد. اعتماد بیشتر علاقه و امید بیشتری به زندگیتان می دهد.

دکتر میثم آریام

دکتر میثم آریام،  فوق تخصص ایمپلنت و جراحی های پیشرفته ورودی دوره عمومی سال ۷۳ در دانشگاه شهید بهشتی تخصص جراحی لثه و ایمپلنت از دانشگاه اصفهان فوق تخصص ایمپلنت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهتا شانظری

    سلام میخواستم درمورد قیمت پروتز ثابت دندان سوال کنم چون میخوام انجام بدم با سپاس از شما

  • رسول

    با سلام خدمت شما آقای دکتر آیا بیماران شهرستانی هم می تونن دسترسی به شما داشته باشید اگه شیراز هم طبابت میکنید لطفا بفرمایید چه روزهایی تشریف میارید یا کسی از همکارانتون میشناسید که شیراز طبابت کنن چون تهران اومدن برای ما مشکله. سوال دیگه اینکه ایمپلنت هر دندان هزینش چقدره؟؟اگه تعداد دندونها زیاد باشه آیا تخفیف هم داره یا قسطی میشه

  • ادیب

    سلام ببخشید اقای دکتر ایمپلنت بدون درد شما انجام میدین؟هزینه ش چقدر؟

  • داود لواف

    با عرض سلام به لحاظ کاهش هزینه و یا دلایل دیگر آیا می توان با هر پایه دو یا چند دندان رو پوشش داد ویا این کار مربوط به دیگر تکنیک های کاشت دندان است؟با سپاس

  • لغو پاسخ