طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟ عوارض و مزایا - دکتر میلاد افشار قاسملو

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟ عوارض و مزایا

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟ عوارض و مزایا

یکی از مزایای روکش کامپوزیت این است که نیازی نیست تمام دندان توسط آن پوشیده شود. در این مورد، بجز دو دندان جلویی، فقط لایه فوقانی مجاور لثه از هر دندان توسط روکش کامپوزیت پوشیده میشود تا تغییر رنگ های زرد دندان را پنهان کند. این کار با تکنیک هایی مانند روکش های سرامیکی امکانپذیر نیست. همچنین از دیگر مزایای آن می توان به طول عمر کامپوزیت ونیر دندان اشاره کرد.
روکش های کامپوزیت برای تغییر فوری لبخند شما نیاز به تراشیدن و تزریقی ندارد! این فرآیند زمانی که توسط یک دندان پزشک متخصص زیبایی مجرب و ماهر انجام شود خیلی ساده است.

دکتر میلاد افشار قاسملو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر میلاد افشار قاسملو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در دندان پزشکی، قرار دادن لایه ای نازک از جنس هر ماده ای بر روی دندان ها روکش کامپوزیت یا لمینت نامیده میشود. روکش کامپوزیت، لایه ای از جنس رزین است که به صورت مستقیم روی دندان ها قرار داده میشود. پس جنس آن سرامیکی نیست.

طول عمر کامپوزیت ونیر دندان
روکش های کامپوزیت قابلیت جایگذاری در یک روز را دارند و ماندگاری و طول عمر کامپوزیت ونیر حدود ۵ تا ۷ سال خواهد بود و همچنین به ترمیم نیاز دارند. اگر به خوبی از آن ها نگهداری نشود، میتوانند حساس به خردشدگی باشند. هزینه انجام این روش معمولا نصف روکش های سرامیکی است. روکش های سرامیکی عمر بیشتری دارند و ۱۲ تا ۲۵ سال عمر میکنند، همچنین نیاز به ترمیم نخواهند داشت. هر دو روش میتوانند برای جنبه های زیبایی استفاده شوند و نتایج شگفت انگیزی خواهند داشت.

هر دو روش باید با رویکرد کامل زیبایی بررسی شوند پس ما نیازها و طرح های مدنظر شما را خواهیم دانست. دندان پزشکی زیبایی کار تمام دندان پزشکان نیست زیرا نیاز به توجه شدید به جزئیات دارد. ما برای افراد بالای ۱۲ سال کار روکش را انجام می دهیم.

آیا کامپوزیت دندان به سادگی می شکنند؟
خیر. روکش های کامپوزیت به سادگی یا به همان طریقی که روکش های سرامیکی میتوانند بشکنند، نخواهد شکست. روکش های کامپوزیتی به دلایل بسیاری میتوانند دچار کندگی شوند، شایع ترین دلیل گاز زدن و جویدن غذاهای سفت و سخت یا شکستن مواد غذایی با دندان است. اما بالا بودن طول عمر کامپوزیت ونیر دندان باعث شده است تا اگر روکش ها شکسته شوند، روکش های کامپوزیتی به سادگی در یک جلسه ترمیم می شوند. این ترمیم شبیه به ترمیم روکش های سرامیکی نیست.

کامپوزیت ونیر چگونه انجام می شود؟
بعد از صحبت برای رسیدن به معیارهایتان، نخسین لبخند آزمایشی میتواند انجام بپذیرد. لبخند آزمایشی فرآیندی است که تغییرات در دندان های شما را در یک مدل قالب گیری شده نشان می دهد. براساس شکل و ظاهری که می خواهید روکش کامپوزیت و دندان های شما داشته باشند، کارشنانس دندان پزشکی، با موم، روکش را روی مدل قالب گیری شده از دندان های شما قرار می دهد. این یک نمونه از روکش کامپوزیتی است که شما خواهید داشت و به شما اجازه می دهد تا شکل نهایی دندان هایتان را مشاهده کنید.

این کار با گرفتن یک تصویر از دندان های شما و فرستادن آن به آزمایشگاه انجام میشود. براساس خواسته ها و انتظارات شما، تغییراتی روی دندان های شما که روی مدل قالب گیری شده است توسط یک دندان پزشک مجرب انجام می پذیرد.

در همین حال، اگر تصمیم به سفید کردن دندان هایتان قبل از روکش کردن آن ها داشته باشید، این کار انجام می پذیرد. وقتی دندان های شما سفید شدند، روکش کامپوزیتی به صورت مستقیم روی دندان ها قرار می گیرند، شکل می گیرند و پولیش می شوند.

بهترین کاندید استفاده از کامپوزیت ونیر
تقریبا همه افراد می توانند از این روش برای موارد زیر استفاده کنند:

  • بهبود ظاهر و نمای دندان ها.
  • برای محافظت از سطح دندان ها.
  • تغییر رنگ دندان ها، معمولا برای سفیدتر کردن آن ها.
  • برای براق تر و شفاف تر کردن ظاهر دندان ها.
  • برای نزدیک کردن فضای بین دندان ها یا بزرگتر کردن دندان ها.
  • برای ترمیم هرگونه پریدگی یا شکستگی در دندان ها.
  • نمونه کار کامپوزیت ونیر دندان جلو
  • کامپوزیت دندانی

بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان
در ایران برندهای کامپوزیت زیادی وجود دارد. کامپوزیت های ژاپنی با مارک های Kuraray، Geanial و … کامپوزیت های ۳M و Bisco و Cosmedent آمریکایی در بسیاری از دندانپزشکی ها استفاده می شود و کیفیت خوبی دارند. همچنین برندهای Ultradent و ایویکولار آی پی اس نیز مورد تأیید هستند. حتی کامپوزیت های کره ای نیز دارای استانداردهای لازم می باشند. مهمترین نکته در طول عمر کامپوزیت ونیر ها و ماندگاری آن ها به غیر از برند، تخصص دندانپزشک برای تعیین بهترین کامپوزیت برای دندان های شما و جایگذاری صحیح آن است.

چه بسا در بسیاری از موارد کامپوزیت های گران قیمت توسط دندانپزشکان غیر متخصص به کار گرفته شده و نتیجه مطلوبی برای بیمار نداشته است.

باید بدانیم تمام کامپوزیت های موجود در بازار دارای استاندارد لازم کیفی برای ارائه در بازارهای جهانی هستند و انتخاب نوع کامپوزیت به تشخیص دندانپزشک و الویت های بیمار بستگی دارد.

مزایای کامپوزیت ونیر دندان
روکش های کامپوزیتی یکی از درمان های کم تهاجم برای بهبود لبخند شما است. در مقایسه با روش جایگزین روکش های سرامیکی، فواید روکش های کامپوزیتی میتوانند شامل موارد زیر باشند:

در تعداد بسیار زیادی از موارد نیاز به تراشیدن دندان ها نیست. این موضوع باعث می شود که روکش های کامپوزیتی یکی از مطلوب ترین درمان های دندان پزشکی باشد. به این دلیل که نیازی به تراشیدن دندان ها نیست، روکش های کامپوزیتی نوعی درمان برگشت پذیر درنظر گرفته می شوند.
برعکس روکش های سرامیکی، نیازی نیست که روکش های کامپوزیتی تمام سطح دندان را بپوشانند. این موضوع به روکش های کامپوزیتی اجازه می دهد تا یک انتخاب ایده آل برای بستن یا کم کردن فضای بین دندان ها باشند. مثال خوبی برای این مورد فضای شایعی است که بین دندان ها جلویی و فوقانی وجود دارد.
در مقایسه با روکش های جایگزین، روکش های کامپوزیتی به سادگی ترمیم میشوند. اگر یک روکش سرامیکی شکسته شود، باید برای جایگزینی آن، یک روکش جدید توسط آزمایشگاه ساخته شود. روکش های کامپوزیتی میتوانند به سادگی و به صورت مستقیم ترمیم شوند. بدین ترتیب روکش های کامپوزیتی انتخاب های سریع تر و ارزان تری خواهند بود.
تعویض کردن روکش های کامپوزیتی خیلی راحت تر از روکش های سرامیکی است. زیرا برای قرار دادن روکش های کامپوزیتی، نیاز به تراشیدن دندان در مرحله نخست وجود ندارد.
معمولا درمان در یک جلسه و با قرار دادن روکش های کامپوزیتی به صورت مستقیم روی دندان پایان می یابد. با قرار دادن روکش های کاموزیتی، خنده ی شما بلافاصله تغییر می یابد.
معمولا روکش های کامپوزیتی درمقایسه با روکش های سرامیکی و روکش های دیگر، ارزان تر هستند.
تقریبا تمام افراد میتوانند روکش کامپوزیت داشته باشند.
طول عمر کامپوزیت ونیر از روکش های سرامیکی بیشتر است.

قیمت هر واحد کامپوزیت ونیر در تهران
هزینه ما براساس مهارت، تجربه و مدت زمان انجام روکش و میزان چالش برانگیز بودن روکش متغیر است. اخیرا، ونیرهای کامپوزیتی هزینه ای بین ۶۰۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰۰ تومان دارند. این هزینه باعث شده است که از روکش های سرامیکی قیمت کمتری داشته باشد.

عوارض کامپوزیت ونیر دندان
در مقایسه با روکش های سرامیکی به عنوان یک درمان جایگزین:

روکش های کامپوزیتی راحت تر تغییر رنگ می دهند اما می توانند به صورت منظم پولیش شده و تمیز شوند. عادات و رژیم غذایی فرد می تواند منجربه تغییر رنگ روکش شود.

کیفیت و ظاهر روکش های کامپوزیتی وابسته و تجربه و مهارت فردی دارد که آن را درست میکند. برای این که روکش کامپوزیت ظاهر طبیعی و مناسبی داشته باشد، دندان پزشک خوب کافی نیست.

روکش های کامپوزیتی را نمی تواند سفید کرد. اما این کار برای انواع دیگر درمان ها شامل روکش های سرامیکی نیز قابل انجام نیست. بیمار باید نخست دندان های خود را سفید کند و سپس از روکش های کامپوزیتی استفاده کند. بعد از آن رنگ روکش با رنگ دندان های سفید شده همخوانی خواهد داشت.

دکتر میلاد افشار قاسملو

دکتر میلاد افشار قاسملو، دندانپزشک میلاد افشار قاسملو، جراح - دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی دارای سرتیفیکیت ایمپلنت از سازمان نظام پزشکی 89 با 10 سال سابقه در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • فردین نامی

    سلام آقای دکتر ، ببخشید سوالی داشته ام . دندان عقل فک پایینم رو کشیدم تقریباً 2 ماه میشود، نصف زبانم بی حس شده و سوزن سوزن میشه ، آمپول های دکورتون ، ویتامین ب - دگزامتازون و...استفاده کردم کمی وضعیت بهتر شد - اما هنوز یکم بی حسه و سوزن سوزن میشه ...راه درمانش چیه ؟ چه کار باید کنم که خوب بشه ؟چه قرصی مصرف کنم ؟ با تشکر

  • ستاره کرمی

    سلام آقای دکتر، شبتون به خیر باشه،خسته نباشین، ببخشید، عذرخواهی می کنم سوال داشتم ازتون، بهترین مسواک و بهترین خمیر دندانی که برای دندان خوب هستش کدام است؟ جنس مسواک نرم یا متوسط یا زبر باشه؟ بهترین نخ دندان کدام است؟ ممنونم، مرسی، تشکر، سپاس گزارم آقای دکتر

  • لغو پاسخ