علت جرم دندان و روش جرم گیری دندان - نازنین گرشاسب زاده

علت جرم دندان و روش جرم گیری دندان

علت جرم دندان و روش جرم گیری دندان

این داستان برای همه ما آشناست! برای جلسه کاری یا قرار ملاقات مهمی آماده شده اید و در ذهن تان کلی برنامه چیده اید. آن فرد وارد می شود، با او دست می دهید و با اولین روبوسی دنبال راه فرار می گردید. آن قدر که دهانش بدبوست، حاضر نیستید حتی مکالمه عادی را با او ادامه دهید.پاسخ اینجاست: جرم دندان و لزوم جرم گیری دندان. او دچار بیماری لثه است که باعث بوی بد دهان می شود.

دکتر نازنین گرشاسب زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با نازنین گرشاسب زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

این مقاله را نوشته ایم تا به این سوالات پاسخ دهیم:

جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟
علت جرم دندان چیست؟
جرم گیری دندان چیست؟
جرمگیری و بروساژ دندان چیست؟
مدت زمان جرم گیری دندان
هزینه جرم گیری دندان در سال 99
نحوه جرم گیری دندان
آیا جرم گیری دندان درد دارد؟
جرمگیری دندان ضرر دارد؟
مضرات جرمگیری دندان
چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟
جرم گیری دندان در خانه
آیا جرم گیری دندان با بلیچینگ دندان فرق دارد؟
جرم گیری دندان چند وقت یکبار انجام شود؟
جرم گیری دندان بعد از درمان ارتودنسی
جرم گیری دندان
جرم دندان
جرم دندان و لزوم جرم گیری دندان
1. جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟
هر بار که مسواک می‌زنیم و نخ دندان می‌کشیم سطح دندان‌ها کاملا تمیز و پاک می‌شود.

اما حدود نیم ساعت بعد، جرم دندان شروع به تشکیل می کند و چند ماه بعد نیاز به جرم گیری دندان خواهیم داشت!

بعد از مسواک زدن، مواد موجود در بزاق ما شروع به رسوب کردن روی دندان می‌کنند و لایه‌ای به نام پلاک دندان تشکیل می‌دهند. این لایه بسیار مفید است و از دندان حفاظت می‌کند و فلوراید را در دسترس دندان قرار می‌دهد. بنابراین حتی اگر ما غذا هم نخوریم باز این لایه روی دندان تشکیل می شود.

اما از 12 ساعت بعد، باکتری‌های بیماری‌زا کم کم به این پلاک اضافه می‌شوند و با استفاده از قندهایی که ما مصرف می‌کنیم شروع به تولید اسید و ایجاد پوسیدگی دندان می‌کنند.

پس باید در فاصله های زمانی مناسب این پلاک را از روی دندان با مسواک زدن پاک کنیم.

2. جرم گیری دندان چیست؟
این پلاک دندان به راحتی با مسواک و نخ دندان از سطح دندان تمیز می‌شود اما اگر چند روز روی دندان باقی بماند به مرور آهکی می‌شود و به صورت رسوب سنگی به دندان متصل می‌ماند و در این حالت به آن جرم دندان می گوییم.

این جرم محل بسیار مناسبی برای میکروب‌هاست و به مرور زمان باعث بیماری لثه، خونریزی لثه و تحلیل استخوان لثه می‌شود و التهاب ایجاد می‌کند.

در این حالت برای برداشت جرم دندان باید به دندانپزشکی مراجعه کرد و جرم گیری دندان انجام داد. جرمگیری دندان به دو روش دستی و با دستگاه (اولتراسونیک) قابل انجام است.

3. جرم گیری و بروساژ دندان چیست؟
طی جرم گیری، جرم ها از سطح دندان و ریشه برداشته می شوند. پس از این کار، کمی خشونت روی سطح دندان یا ریشه باقی می ماند. برای صاف کردن آن و برداشتن بقیه رنگدانه های چسبیده به دندان، از خمیر پروفیلاکسی یا پامیس استفاده می شود و با برس روی دندان زده می شود .این، تفاوت جرم گیری و بروساژ دندان است

به مجموعه این کارها جرم گیری و بروساژ دندان میگویند.

گاهی هم دیده می شود که جرم وجود ندارد، و فرد به خاط مصرف زیاد چای خصوصا تی بگ ، قهوه و… فقط رنگدانه های مشکی و قهوه ای روی دندان ها دارد که در این حالت فقط بروساژ دندان انجام می شود. هزینه بروساژ دندان به تنهایی کمتر از هزینه جرم گیری و بروساژ دندان باهم است.

4. علت جرم دندان چیست؟
مهم‌ترین علت تشکیل سریع جرم در دهان ما این است که مسواک مناسبی نداریم یا به روش درستی مسواک نمی‌زنیم.

مقاله دیگری هم نوشته ایم که بتوانید با کمک آن مسواک مناسب را انتخاب کنید.

در بعضی مناطق دهان مثل قسمت نزدیک به زبان در دندا‌نهای جلویی فک پایین دسترسی خوبی برای مسواک وجود ندارد و موقع مسواک زدن به خوبی تمیز نمی شود.
برای پاک کردن جرم پشت دندان جلو استفاده از مسواک کودکان با سرهای کوچکتر توصیه می‌شود.

دقت کنید که تنها با صرف زمان کافی است که می‌توان مطمئن بود تمام دندان‌ها به خوبی تمیز شده‌اند.

برای یک مسواک کامل حداقل 5 دقیقه زمان لازم است.

بعضی افراد دارای بزاقی هستند که مواد معدنی زیادی دارد و تشکیل جرم در این افراد بیشتر است. برای این دسته از افراد مسواک زدن بیشتر و جرم گیری دندان توصیه می‌شود.
افرادی که مواد مخدر و سیگار مصرف می کنند، جرم دندان بیشتری دارند.
کسانی که داروهای مختلف مصرف می کنند که دهانشان را خشک می کند جرم بیشتری دارند. مثلا داروهای ضدافسردگی، داروهای کاهش فشارخون ،…
در کسانی که دندان هایشان ردیف نیست و تا حدی جلو و عقب است، پلاک به وبی پاک نمی شود و بیشتر گیر می افتد. بنابراین باعث تشکیل بیشتر جرم دندان می شود.
5. مدت زمان جرم گیری دندان:
زمان لازم برای این کار بین 20 تا 40 دقیقه بر اساس مقدار جرم دندان و سختی آن است.

فیلم واقعی جرم گیری دندان را از یوتیوب برایتان گذاشته ام:
فیلم واقعی جرم گیری دندان

6. هزینه جرم گیری دندان 99:
قیمت جرم گیری دندان 99، بر اساس میزان جرم دندان و جلسات موردنیاز برای این کار، بین 300 تا 400 هزار تومان است.

7. نحوه جرم گیری دندان:
به طور کلی دو نوع جرم دندان وجود دارد:

جرم دندان بالای لثه: این جرم به راحتی قابل دیدن است و اگر بیمار در آینه مشاهده کند، جرم پشت دندان جلو خود را خصوصا در فک پایین می بیند.
جرم دندان زیر لثه: معمولا جرم باعث می شود که لثه ورم کند و بخشی از جرم زیر لثه مخفی شود، در چنین حالتی نیاز است که آن بخش مخفی شده هم برداشته شود.
دو روش جرم گیری دندان داریم: روش اول که قدیمی تر است و به صورت وسایل دستی انجام می شود، این روش امروزه کمتر استفاده می شود، مگر برای افرادی ک دچار بعضی بیمار های تنفسی خاص هستند.

در روش دوم جرم گیری با دستگاه کویترون یا جرم گیری با اولتراسونیک است که رواج بیشتری دارد.

به این صورت که دستگاه دارای یک لبه نازک است که ارتعاش های سریع و ریز ایجاد می کند و باعث کنده شدن جرم از سطح دندان می شود. و با آبی که روی دندان پاشیده می شود، شسته می شود.

8. آیا جرم گیری دندان درد دارد؟
این کار معمولا بدون درد است، مگر حساسیت که در بالا به آن اشاره شد و به زودی رفع می شود . اما بدانید که فواید جرم گیری دندان بیشتر از کمی حساسیت است.

9. جرمگیری دندان ضرر دارد؟
از آنجا که اطلاعات کافی در زمینه کارهای دندانپزشکی وجود ندارد، بعضی افراد باورهای غلطی در مورد جرم گیری دندان دارند. مثلا فکر می کنند که باعث از بین رفتن مینای دندان یا لق شدن دندان می شود.

دقت کنید که از عوارض جرم دندان، از بین رفتن لثه و استخوان و نهایتا لق شدن دندان به مرور زمان است و این دندان لق حتی اگر سالم و بدون پوسیدگی باشد، نهایتا می افتد.

پس برای جلوگیری از این اتفاق باید جرم دندان را برداشت.

جرم گیری دندان و لثه هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند.

10. مضرات جرمگیری دندان:
حضور جرم باعث می شود که لثه عقب برود و بخشی از ریشه دندان در دهان دیده شود. ریشه دندان بخش حساس آن است اما جرم مانند سدی مانع می شود که گرما و سرما دندان را اذیت کند.

بعد از جرمگیری، دیگر جرم وجود ندارد، بنابراین ممکن است دندان برای چند روزی حساس شود و این حساسیت در عرض چند روز برطرف می شود و جای هیچ نگرانی نیست. و مزایای جرمگیری دندان بسیار بیشتر از معایب آن است و برای حفظ دندان ضروری است.

11. چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟
ممنوعیتی برای مصرف غذا بعد از جرمگیری و بروساژ دندان وجود ندارد. فقط اگر حساسیت دندان را تجربه می کنید، از مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید. از خمیردندان با فلوراید بالا یا دهانشویه فلوراید استفاده کنید.

حساسیت دندان طی چند روز آینده برطرف می شود.

12. جرم گیری دندان در خانه:
حتما شما هم در صفحات غیرعلمی اینستاگرام توصیه های مختلفی در مورد جرم گیری دندان با جوش شیرین یا انواع و اقسام روش های جرم گیری دندان به روش سنتی مثل از بین بردن جرم دندان با سرکه سیب و … دیده اید.

باید بدانید که این روشها باعث برداشتن جرم دندان نمی شوند و می توانند باعث آسیب به مینای دندان هم بشوند.

استفاده از خمیردندان ضد جرم هم به صورت مداوم توصیه نمی شود چون سایش دندانی ایجاد می کند. بهتر است بیشتر از هفته ای یک بار از آن استفاده نکنید.

بنابراین به جای آسیب رساندن به دندان خود، این کار را به دندانپزشک خود بسپارید.

13. آیا جرم گیری دندان با بلیچینگ دندان فرق دارد؟
بله، جرمگیری مواد خارجی و لکه هایی که به سطح دندان چسبیده انپد را پاک می کند، اما بلیچینگ به داخل دندان نفوذ میکند و کل بدنه دندان را روشن تر می کند.

اگر می خواهید در مورد بلیچینگ بخوانید، آن را هم برایتان نوشته ایم.

14. جرم گیری دندان چند وقت یکبار انجام شود؟
پاسخ این سوال برای افراد مختلف، متفاوت است. و بستگی به میزان مسواک زدن، روش مسواک زدن، جنس بزاق و عادت های تغذیه ای فرد دارد.

بعضی افراد حتی نیاز به مراجعه هر دو ماه دارند و بعضی هر چند سال.

مهم است که سالی ییکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با مشورت با ایشان، قرار ملاقات های خود را برای جرمگیری تنظیم کنید.

15. جرم گیری دندان بعد از درمان ارتودنسی:
معمولا طی درمان ارتودنسی، رنگدانه های زیادی بین براکت ها و سیم گیر می افتند و بعد از پایان درمان ارتودنسی توصیه می شود که جرم گیری و بروساژ و به دنبال آن بلیچینگ انجام شود تا دندانهایی که ردیف و زیبا شده اند، سفید و درخشان هم بشوند.

دکتر نازنین گرشاسب زاده

دکتر نازنین زینب گرشاسب زاده فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد دارای بورد تخصصی در رشته ترمیمی و زیبایی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تجهیزات کلینیک دندانپزشکی سوابق کار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • عبدالرضا كردي

    سلام وعرض ادبوخسته نباشيد،قسمت پايين سمت راست ٥تادندون ندارم وفقط ريشه مونده شماكدوم روش راپيشنهاد ميديدوقيمتش؟نظربه اينكه ساكن قم هستم بفرماييدچندجلسه بايدخدمت برسم تاتموم بشه

  • محمدی

    شبتون بخیر قیمت اسنپ ان اسمایل برای دوفک چقدره

  • عاطفه

    سلام وقتتون بخیر من دو سه تا دندونم ترمیم لازم داره و اینکه کل دندونام رو میخوام زیبایی انجام بدم این کار چقدر زمان میبره؟

  • عبدالرضا افتخاری

    سلام شب بخیر میخواستم ایمپلنت انجام بدم لطف کنید قیمت هر دندون چقدر میشه وچقدر زمان میبره

  • لغو پاسخ