کرونا و دندانپزشکی:۸ نکته ساده ایمنی - نازنین گرشاسب زاده

کرونا و دندانپزشکی:۸ نکته ساده ایمنی

کرونا و دندانپزشکی:۸ نکته ساده ایمنی

این روزها به جای شیرینی و شکلات عید، کرونا ویروس، نقل محافل شده است و همه مشغول شستن دست ها و هرچیزی هستیم که با دستانمان لمس می کنیم. دستگیره های در، صفحه موبایل، کلید و پریزها و حتی آیفون منزل مان. در مقاله ” کرونا و دندانپزشکی ” نکات جالبی را خواهید دید که اغلب مورد غفلت است!
توصیه های زیادی را همگی در مورد بهداشت برای شکست کرونا شنیده ایم و به خاطر داریم.

دکتر نازنین گرشاسب زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با نازنین گرشاسب زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

۱) آیا شستن دست را درست انجام می دهید؟ از خودتان امتحان بگیرید!
اما چند نکته هست که غالبا نمی دانیم یا درست رعایت نمی کنیم، ساده ترینش هم شستن دست هاست. کافی است آزمایش ساده زیر را انجام بدهید تا متوجه شوید که اغلب ما حتی اگر راه درست شدن دست ها را بلد باشیم،چه جاهایی را موقع شستن دست فراموش می کنیم و ویروس کرونا را باقی می گذاریم.

۲) با مسواک تان کرونا را منتقل نکنید!
در بسیاری از منازل، یک لیوان به عنوان جا مسواکی داخل سرویس بهداشتی هست که همه افراد مسواک شان را در آن می گذارند.
جدا از اینکه سرویس بهداشتی آلوده ترین محل در منزل است و در این فضای مرطوب باکتری ها به راحتی رشد می کنند، نکته دیگری هم وجود دارد و آن، این است که سر مسواک ها غالبا با هم در تماس است.
خودتان به خوبی می دانید که ویروس کرونا روی سطوح تا چند ساعت باقی می ماند، پس به این روش به راحتی بین افراد منتقل می شود.
اولین قدم در بهداشت دهان دوران کرونا این است که مسواک ها باید در یک لیوان خشک در اتاق نگه داری شوند.

۳) کرونا را در اول راه بکشید:

کرونا و دندانپزشکی بهم مربوط اند؟
از آنجا که راه انتقال ویروس از بینی و دهان است، اگر با این روش عمل کنید همان ابتدای راه ویروس را می کشید: یک قاشق چایخوری نمک رادر یک فنجان آب کمی گرم حل کنید.
اول:  داخل گلو به مدت ۲۰ ثانیه غرغره کنید.
دوم: از هر کدام از سوراخهای بینی بالا بکشید.
سوم: داخل دهان و گلو باز هم غرغره کنید تا آلودگی های باقی مانده شسته شود.

۴) مسواک، خمیردندان و نخ دندان در روزهای کرونا:
بهتر است افراد خانواده، هر کدام خمیردندان جداگانه ای داشته باشند. در مورد مسواک و خمیردندان مناسب هم مقاله ای نوشته ام. اگر موردنیازتان بود بخوانید.
مسواک ها را هر چند روز با غوطه ور کردن در محلول الکل و بعد آبکشی آن ضدعفونی کنید. قبل از این کار شستن دست ها را فراموش نکنید.
نخ دندانهای تکی که در قطعات کوچک یک بار مصرف در بازار هستند، به جای نخ دندانهای متری، میتوانند تماس دست را کمتر کنند. باز هم به خاطر داشته باشید که نخ دندان را بعدد از شستن دست ها بکشید.. اهرم شیر آب هم بسیار آلوده است و نیاز به ضدعفونی های مکرر دارد.

۵) دهانشویه دیگری مصرف کنیم یا نه؟
هانشویه های روزانه که مقدار الکل کمی دارند هست می توانند کمک بهداشتی خوبی برای کاهش میزان ویروس در دهان باشند.
مقاله ” دندانپزشکی و کرونا”، دهانشویه هیدروژن پروکساید را به عنوان انتخاب خوب معرفی می کند.

۶) دست دندان یا پلاک ارتودنسی فراموش نشود!
اگر نایت گارد دارید یا از پلاک دندانی متحرک یا نگهدارنده ارتودنسی استفاده می کنید، مرتب آنها را با محلول آب گرم و صابون مایع بشویید.
برای سالمندان که ازدست دندان استفاده می کنند، توصیه می کنیم هر چند روز یکبار، دندانها را در ظرفی حاوی چند قطره وایتکس برای ۱۰ دقیقه قرار بدهید و بعد خوب آبکشی کنید. بعد از این کار شستن دست را فراموش نکنید.
توصیه های سازمان بهداشت جهانی بر این است که که پیشگیری از ابتلا به کرونا بهترین راه برای مقابله با این بیماری است.

آیا رفتن به دندانپزشکی در دوران اوج کرونا خطرناک است؟
شاید آن قدری که برای دندانپزشکان خطرناک است، برای مراجعین خطرناک نباشد. چرا که دندانپزشکان در فاصله بسیار کم با تنفس بیمار هستند و طبق مطالعات خطر برای دندانپزشکان، حتی از کادر اورژانس هم بیشتر است. به همین خاطر اکثر مطب های دندانپزشکی تعطیل هستند البته این اصلا به آن معنی نیست که می توانید برای هر کاری به دندانپزشکی بروید. فقط برای کارهای اورژانس، خدمت رسانی انجام می شود.
این کارهای اورژانس شامل درد شدید دندان، آبسه و عفونت، تورم صورت همراه با تب و لرز و از این دست مشکلات است.
اگر کمی درد دندان دارید، با مسکن ها کنترل کنید. بهترین مسکن، ژلوفن است که باید هر ۸ ساعت تکرار شود. اگر درد شدید شد و به ژلوفن پاسخ نداد، ۲ ساعت بعد استامینوفن کدیین بخورید.

دکتر نازنین گرشاسب زاده

دکتر نازنین زینب گرشاسب زاده فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد دارای بورد تخصصی در رشته ترمیمی و زیبایی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تجهیزات کلینیک دندانپزشکی سوابق کار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • عبدالرضا كردي

    سلام وعرض ادبوخسته نباشيد،قسمت پايين سمت راست ٥تادندون ندارم وفقط ريشه مونده شماكدوم روش راپيشنهاد ميديدوقيمتش؟نظربه اينكه ساكن قم هستم بفرماييدچندجلسه بايدخدمت برسم تاتموم بشه

  • محمدی

    شبتون بخیر قیمت اسنپ ان اسمایل برای دوفک چقدره

  • عاطفه

    سلام وقتتون بخیر من دو سه تا دندونم ترمیم لازم داره و اینکه کل دندونام رو میخوام زیبایی انجام بدم این کار چقدر زمان میبره؟

  • عبدالرضا افتخاری

    سلام شب بخیر میخواستم ایمپلنت انجام بدم لطف کنید قیمت هر دندون چقدر میشه وچقدر زمان میبره

  • لغو پاسخ