درمان سردردهای شدید با اصلاح روش زندگی و دارو - دکتر هیوا امجدی

درمان سردردهای شدید با اصلاح روش زندگی و دارو

درمان سردردهای شدید با اصلاح روش زندگی و دارو

سردرد تجربه ای است که بسیاری از ما در طول روز ممکن است با آن مواجه شویم، سردردهای مختصر ممکن است با خوردن یک مسکن ساده خوب شوند یا با استراحت بهبود یابند و معمولا جای نگرانی ندارند. ولی اگر سردرد شما خیلی شدید است و الگوی سردرتان تغییر کرده است و با مصرف مسکن های معمول بهبود ندارید باید حتما پیگیری کرده و نگران موارد جدی تری باشید. خود بافت مغز و جمجمه ای چون عصب های گیرنده پیام درد ندارند معمولا باعث سردرد نمی شوند، اما رگهای خونی موجود در سر و گردن و همچنین بافت های احاطه کننده مغز و مننژ و بعضی از اعصاب اصلی مغز می توانند پیام درد را منتقل کنند. پوست سر، سینوس ها، دندان ها و ماهیچه ها ومفاصل گردن هم می توانند باعث ایجاد سردرد شوند. سردرهای شایع که اکثر اوقات با آنها مواجه می شویم شامل موارد زیر است :

دکتر هیوا امجدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر هیوا امجدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

۱- سردردهای تنشی: که معمولا شایعترین نوع سردرد است و در ۷۵ درصد از بزرگسالان ممکن است رخ دهد. این سردرد معمولا علائم خفیف تا متوسط ایجاد می کند و مکرر رخ میدهد ولی گاهی ممکن است ۳ تا ۴ بار در هفته نیز رخ دهد. این سردردها بصورت احساس فشار و درد مبهم در دوطرف سر رخ میدهد و درد تنشی ممکن است به گردن و شانه ها هم سرایت کند، علت این نوع سردرد خستگی و فشار کاری و درگیری اضطرابی و مشکل در ماهیچه ها و مفاصل سر و گردن و فک است. این سردرد اغلب ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد. اگرچه سردردهای تنشی مکرر رخ می دهند سعی کنید دلایل محرک سردردتان را پیدا کنید تا بتوانید از آنها جلوگیری کنید. روش های ریلکس کردن و تمرین های آرامبخش هم کمک کننده است.

۲- میگرن: نسبت به سردرهای تنشی کمتر اتفاق می افتد اما از سردرد تنشی شدت بیشتری دارد. در دو سوم موارد سردرد میگرنی در خانم ها بیشتر از مردان رخ می دهد. میگرن بر اساس تغییراتی در جریان خون مغز و انبساط و انقباض عروق مغزی ایجاد میشود و در نتیجه یک حالت ضرباندار یا نبض دار ایجاد میکند، ۷۰ درصد مبتلایان به میگرن حداقل یک فامیل درجه یک مبتلا به میگرن دارند، عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز این بیماری دارند. عوامل محرک سردرهای میگرن شامل موارد زیر است: افزایش رطوبت و گرما، کم خوابی یا بیخوابی،خستگی بیش از حد، فشار عصبی، نور شدید یا چشمک زن، صداهای بلند، بوی شدید، صداهای بلند، بوی شدید، نخوردن یک وعده غذایی، مصرف الکل، شکلات، نیترات موجود در گوشت یا ماهی دودی، پنیر زیاد، افزایش یا کاهش مصرف نیترات، مواد نگهدارنده در غذاهای آماده که می توانند باعث تشدید حملات میگرن شوند. میگرن معمولا شبها و یا در خواب ممکن است شروع شودو نشانه های بسیار متنوعی دارد.

۲۰ درصد حملات میگرن ممکن است با علائم و نشانه های عصبی مثل دیدن جرقه نور یا نورهای چشمک زن، هاله نور یارخطوط نورانی و خطوط مواج باشند یا حتی ممکن است منجر به نابینایی موقت و یا علائم حسی قبل از بروز سردرد شود که به این علايم اورای میگرن گفته می شود. اما اکثر حملات میگرن بدون اورا رخ می دهند، اغلب سردرد یکطرفه یا در اطراف چشم و شقیقه به صورت ضرباندار ایجاد می شود، تهوع هم ممکن است دیده شود، سردرد میگرنی اگر درمان نشود ممکن است ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد .

۳- سردرد خوشه ای: کمتر از سردرد تنشی و سردرد میگرنی شیوع دارد اما شدت آن بسیار بیشتر است، در مردان پنج برابر شایع تر از زنان اتفاق می افتد. معمولا مردان میانسال دارای زمینه مصرف سیگار و الکل را مبتلا میکند، هرسال معمولا یکبار به صورت معمول در زمان خاصی از سال و در یک دوره یک تا سه ماهه فرد را درگیر می کند که فرد دچار سردرد شدید حمله ای به تعداد زیاد می شود، معمولا سردرد به یکطرف سر حمله می کند و بسیار شدید است و در این حالت چشم سمت دردناک قرمز و دچار آبریزش می شود و همچنین آبریزش بینی و احتقان بینی هم شایع است. حمله دردناک سردرد ناگهانی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد، اکثر بیماران دچار بی قراری و نا آرامی می شوند و حین سردرد مرتب قدم می زنند، ممکن است سردرد با تهوع و حساسیت به نور همراه شود.

۴- سردردهای دارویی: مصرف زیاده از حد داروهایی که برای درمان سردرد بکار میروند میتواند باعث سردرد ناشی از مصرف زیاد مسکن شود، به خصوص مبتلایان به میگرن طولانی مدت که از داروهای مسکن زیاد استفاده می کنند ممکن است به این سردرد دچار شوند. اگر مداوم دچار سردردی می شوید و برای درمان آن بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز درمان مسکن استفاده می کنید احتمالا دچار سردرد ناشی از مصرف زیاد مسکن هستید. درمان این سردرد کاهش یا قطع مصرف مسکن طبق نظر پزشک است.

۵- سردردهای سینوسی: سینوزیت شدید باعث ایجاد درد در پیشانی و اطراف بینی و چشم ها و گونه ها و یا دندانهای بالایی می شود که خم شدن به جلو درد را تشدید می کند، وقتی عفونت شدید برطرف شود درد هم متوقف می شود. سینوزیت دلیل شایعی برای سردردهای شدید و عودکننده نیست.
افتراق دادن انواع سردرد از همدیگر بسیار مهم است و برای درمان این سردردها قدم اول است که با گرفتن شرح حال دقیق و معاینه توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می شود و سپس براساس علائم بیمار و شدت سردرد و صلاحدید پزشک ممکن است تصویربرداری برای بیمار انجام شود. درمان سردرد شامل اصلاح روش زندگی، کاهش عوامل ایجاد کننده سردرد، درمان دارویی و روشهای غیر دارویی بصورت انجام تحریک مغناطیسی فرا جمجمه ای، تزریق بوتاکس و انجام طب سوزنی است.

دکتر هیوا امجدی

دکتر هیوا امجدی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات سوابق تحصیلی دکتر هیوا امجدی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران دکتر هیوا امجدی متخصص مغز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محمد ذوالفقاری

    سلام وقتتون بخیر من قبلاً بیماری گیلن باره داشتم آیا میتونم واکسن کووید تزریق کنم چون پزشک اونجا گفت که به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنم با تشکر

  • علی کشاورز

    سلام دکتر من از استرس دچار لرزش شدم خیلی ناراحتم و قبلا قرص سرترالین مینداختم میشه داهنمایی کنید

  • رکسانا رحیمی

    سلام...من چند ماهه دچار سرگیجه میشم و چشمام سیاه میشه .این اواخر مدام تو سرم احساس سبکی میکنم...چند بار هم احساس کردم انگار چیزی به سرم برخورد کنه سرم سبک شد و برای چند ثانیه بدنم رو حس نکردم مثل آدمی که بی هوش میشه ولی قبل از افتادن میتونم خودم رو به جای بگیرم...آیا این علایم نگران کننده است یا فقط یه افت فشار مختصره؟؟؟به چه دکتری مراجعه کنم؟؟؟

  • زینب رئوفی فرد

    سلام من بیماری ویلسون درمغز دارم درراه رفتن اختلال دارم

  • لغو پاسخ